Oikoradan suurin silta valmis Luhdanjoella
Kiskojen tuonti Saksasta alkaa syyskuun alussa

Etelä-Suomen Sanomat 27.07.2004


[Luhdanjokisilta ja pohjoisen kuvasto]  [Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]


Pasi Huuhtanen, Orimattila


   Oikoradan isoin silta on saatu valmiiksi. Luhdanjoen ja Helsingintien ylittävä silta on oikoradan toiseksi pisin. Kytömaan silta radan toisessa päässä on hieman pitempi, mutta sillä kulkee vain yksi raidepari. Luhdanjoen ylittää siis koko radan massiivisin rakennelma.
   Luhdanjoen silta on leveä kuin moottoriliikennetie, sillä sen kannelle tulee kaksi raideparia. Kauniin Luhdanjokilaakson noin 30 metrin korkeudessa ylittävä silta saa sen verran matalat kaiteet, että ohi ajavasta junasta näkee välähdyksen alapuolella levittäytyvää lintujen pesimäaluetta, mikäli ehtii katsoa.
   Sillan betoniosien paino on vt. vastaavan mestarin Teemu Tarhasaaren mukaan noin 15 000 tonnia eli 15 miljoonaa kiloa. Painoa riittää, vaikka silta on sisältä ontto. Sillan suuruutta kuvaa se, että sillan sisässä olevaa onkaloa mahtuisi ajamaan vaikka autolla.
   Sillan kustannusarvio on lähes 11,5 miljoonaa euroa. Pehmeään maaperään upotettu paalutus ulottuu 35 metrin syvyyteen, eli rakennelmalla on korkeutta yhteensä yli 70 metriä.
   Vaikka sillan rakenteet ovat valmiit, tekemistä siltatyömaalla on vielä moneksi viikoksi. 548 metriä pitkän sillan urakka on niin iso, että pelkästään työmaata varten tehtyjen rakenteiden purkaminen kestää viikkoja. Rakentajat joutuvat purkamaan muun muassa työmaata varten rakennetun väliaikaisen, Luhdanjoen ylittävän teräspalkkisillan.
 

 
 Ilmaista polttopuuta

   Siltatyömaan ainoa paikallinen liikennöitsijä, orimattilalainen Matti Helenius kertoo ajaneensa työmaalta lähes 200 kymmenen kuution kuormaa purkulautaa ja lankkua. Kaikki lastit ovat menneet polttopuiksi lähiseudun taloihin ja kesämökeille. Nyt ajetaan viimeisiä kuormia, eli enää ei Luhdanjoen sillan polttopuuta ole saatavilla.
   - Yhteen omakotitaloon olen vienyt 21 kuormaa. Ovat pinonneet kaiken siististi tontille. Polttopuuta riittää siinä perheessä, Helenius nauraa.
   Polttopuu on ollut ilmaista. Helenius kertoo, että sana ilmaisesta purkupuusta levisi kuin kulovalkea, eikä hänen kännykänsä ole koskaan ollut niin suosittu kuin viime viikkoina.

Kiskoa kuukauden päästä

   Osa oikoradan työmaista on lähellä nykyistä Lahti-Riihimäki-rataa. Syksyllä alkava kiskotus ei ratahallintokeskuksen projektipäällikkö Juha Kansosen mukaan häiritse Lahti-Riihimäki-välin henkilöliikennettä.
  - Kiskotus alkaa syyskuun alussa, mutta elokuun viimeisellä viikolla tehdään kokeilut ja varmistetaan, että kiskojunan teho riittää.
   Kiskot tuodaan Saksan Thüssenistä Turkuun ja sieltä junalla Lahteen. Kaikki kiskotus tehdään Lahden kautta. Yhdessä junassa on 36 kappaletta 120 metrin pituisia kiskoja. Kisko kestää kuljetuksessa uskomattoman suurta taivutusta, eli radan mutkat eivät ole pitkille kiskoille ongelma.


   Kiskojunia tulee Lahteen kaksi viikossa. Kiskot laitetaan paikalleen arkiviikolla. Viikonloppuisin työssä on vaihteiden asennusporukka.
   - Yhdessä junassa on 36 kertaa 120 metriä kiskoa eli yhteensä 4320 metriä. Kun junia tulee viikossa kaksi, etenee radan kiskotus viikossa noin 4,3 kilometriä, Kansonen laskee.

 Juhlajuna syksyllä?

   Radan kiskotus on tarkoitus saada valmiiksi niin, että rataa pitkin voi ajaa ensi syksynä. Sähköä oikoradalla ei vielä silloin ole. Lahdessa on kaavailtu kaupungin 100-vuotisjuhlien yhteydessä ajettavaa oikoradan juhlajunaa. - Se ei ole millään tavalla meidän intresseissä. Mutta radalla voi liikkua esimerkiksi dieselveturijunilla. Sellaisilla hoidetaan radan loppuvaiheen työmaaliikennettä, Kansonen sanoo.

ETELÄ-SUOMEN SANOMAT

Voit lähettää sivujen tekijöille Oiko Ry sähköpostina palautetta.


Pendolino viuhahtaa

[Luhdanjokisilta ja pohjoisen kuvasto]  [Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Tämä sivu on julkaistu Etelä-Suomen Sanomat -lehdessä 27.07.2004.