Pendolinoja kytketään myöhästelyjen uhallakin

[Etusivulle]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]


Helsingin Sanomat KOTIMAA  26.2.2006


VR pätkii ja yhdistelee Pendolinoja risteysasemilla myöhästelyjen uhallakin 

Paavo Tukkimäki

  VR lisää huomattavasti pendolinorunkojen kytkemistä yhteen ensi syksynä uuden aikataulukauden myötä, vaikka kytkentähäiriöt ovat junatyypin ehkä pahin yksittäinen, toistuva vika.

  VR on jo viime syksystä harjoitellut kytkentää ja irrotusta ensi syksyn mittakaavassa, mikä osaltaan näkyy nyt häiriöiden määrissä.

   Runkoja yhdistellään ja irrotellaan toisistaan Helsingissä sekä maakuntien eräillä risteysasemilla, joilla eri suunnista tulevat vuorot kohtaavat matkallaan etelään tai Helsingistä yhtenä junana matkannut yhdistelmä jakautuu.

  "Me olemme ostaneet sellaiset junat, jotka kytkeytyvät yhteen. Pendolinojen koko liikennerakenne on suunniteltu niin, että se perustuu yhteenkytkentöihin", sanoo kaukoliikennepäällikkö Ari Vanhanen VR Osakeyhtiöstä.

Hänen mukaansa Helsinkiin tulevia ja sieltä lähteviä "aikataulusloteja" (välejä, joissa juna mahtuu radalle) on aamu- ja iltaruuhkissa niin vähän, että VR:n on saatava junat kytkettyä yhteen, jos ihmiset halutaan saada aamuisin pääkaupunkiin ennen kahdeksaa tai yhdeksää ja Helsingistä iltapäivisin kolmen ja viiden välillä.

  "Siitä tapellaan vaikka viimeiseen veripisaraan, että junat on saatava kytkettyä. Missään tapauksessa käsiä ei nosteta pystyyn."

  Jos yhdistelyistä luovuttaisiin ja junat ajettaisiin erillisinä, romuttuisi Vanhasen mukaan koko nykyinen järjestelmä. Vuoroja olisi vähennettävä, sillä kaikki junat eivät mahtuisi tulemaan Helsinkiin.

  "Siihen emme halua mennä, sillä matkustajille vuorovälit ja -tarjonta ovat aika tärkeitä samoin kuin hyvät tulo- ja lähtöajat", hän sanoo.

  Kaukoliikennepäällikön mielestä Pendolinojen yhdistely toimii jo Tampereella kohtalaisen varmasti. Ennen talvea oli viikkojen häiriöttömiä kausia.
Etelä-Suomen Sanomat Netlari

   Kouvolassa pendolinoliikenne on uudempaa ja yhteenliittämistä vielä harjoitellaan - aika usein epäonnistutaan.

  Kuljettajia kouluttamalla ja yhteistyössä Pendolinojen valmistajan kanssa tehdään Vanhasen mukaan paljon töitä, jotta asia saataisiin kuntoon.

Runkojen yhdistelyn lisäksi Pendolinojen toinen keskeinen häiriölähde on korien kallistusjärjestelmä, jolla on ongelmia lumessa ja pakkasessa.

  Tilannetta on helpottanut se, että Helsingin-Tampereen välin suorilla osuuksilla on lupa ajaa 200 km/h, vaikka kallistusjärjestelmä ei toimisikaan. Se auttaa kirimään kiinni myöhästymisiä.

  Tosin toistaiseksi rataosalla kiriminen ja jopa aikataulussa pysyminen on vaikeaa: Ratahallintokeskus on ajolankojen heilumisen vuoksi asettanut yhteenkytketyille Pendolinoille 160 km/h-nopeusrajoituksen. Sen on kuitenkin lupailtu poistuvan keväällä.


Helsingin Sanomat

Herkkä ja monimutkainen kytkentä


Paavo Tukkimäki,  TIETOKULMA
HELSINGIN SANOMAT


Pendolinorunkoja yhdistellään yhdeksi junaksi ja irrotellaan toisistaan "linjalla" - eli Helsingin ulkopuolella - Tampereella, Kouvolassa, Oulussa, Seinäjoella ja Jyväskylässä.

*  Yhteenkytkentä on herkempää häiriöille kuin irrotus.

*  Pendolinojen yhdistely tapahtuu automaattisesti: ohjaamossa on laitteet, joilla kytkentä viritetään valmiiksi, ja junat ajetaan yhteen. Yhdistely onnistuu myös ilman automatiikkaa.


*  Pendolinorungot kytkeytyvät toisiinsa sekä mekaanisesti että sähköisesti. Liittimessä on yli sata johdinta, joiden kautta tieto siirtyy yksiköstä toiseen. Systeemi on monimutkainen ja herkkä," ja se vaatii junien huollolta ja henkilökunnalta paljon.

*  Esimerkiksi törmäykset hirveen saattavat vioittaa kytkintä.

*  Mekanismia on kokemusten pohjalta kehitetty, eikä talvi enää vaikuta siihen yhtä paljon kuten aiemmin.

*  Vaikka harjoitteluvaihe on tuonut kytkentähäiriöitä, on trendi kuitenkin ollut aleneva.

Pendolino Helsingin asemalla


Helsingin Sanomat

Oiko ry : Vain sinkkupendoja oikoradalle !!


Oiko ry, Lahti

   Pääkaupunkiseudulle Päijät-Hämeestä vakituisesti autolla, bussilla tahi junalla pendelöivien yhdistys Oiko ry on useasti muistuttanut VR Osakeyhtiötä Pendolinojen yhteenkytkennän häiriöistä työmatkalaisten liikenteessä. Oiko ry korostaa, että erikseen Helsinkiin ajettavat Iisalmesta ja Joensuusta tulevat Pendolinot tarjoaisivat enemmän valinnaisia vuoroja Kouvolasta ja Lahdesta matkaaville. Toisen junan myöhästyminen tai yhteen kytkennän epäonistuminen haittaa satojen työmatkalaisten työpäivää.

   Lahtelaiset uhkaavat tukeutua yhtä voimakkaisiin toimenpiteisiin kuin tamperelaiset - korvausvaatimus jokaisesta myöhästyneestä junavuorosta. Tämä on kohtuullista, koska päivittäin Helsingin seudulle matkaavat eivät sulata liikennöitsijöiden möhläyksiä.



    Tamperelaiset vakimatkaajat ovat lopen kyllästyneitä siihen, että heidän aamuvuoronsa Tampereelta Helsinkiin on toistuvasti myöhässä, koska Seinäjoelta ja Jyväskylästä tulevien Pendolinorunkojen yhteen kytkentä ei onnistu.

   Tampereen noin sata vakimatkaajaa suunnittelee joukkokanneta VR Osakeyhtiötä vastaan menetetystä työajasta, kokousten epäonnistumisista, erityisjärjestelyistä ja muusta vastaavasta.

  On teknisesti ymmärrettävää, että koska liikenteen ohjaus tapahtuu Suomessa kuljettajan lukemien opastimien pohjalta, niin junavuorojen etäisyydet  toisistaan ovat suuremmat kuin automatisoiduilla suurnopeusradoilla. Kuitenkin VR Osakeyhtiö ja Ratahallintokeskus voivat kehittää etelä-Suomen pääratojen liikennettä rytmikkäämmäksi kauko-ohjauksella.

  VR Osakeyhtiön tapa valita kaikkiin uusiin juniinsa aivan erilaiset automaattikytkimet hämmästyttää kulkijaa. Vanhat sähköjunat SM1 ja SM2 kyteytyvät toisiinsa ja niiden yhteen liittämisessä ei ole ongelmia. SM3 Pendolinoon valittiin erimerkkinen kytkin, joka on reistaillut eniten. SM4 taajamajunissa on edellisistä poikkeavat automaattikytkimet ja niitä ei voi siis liittää vanhempiin taajamajuniin eikä Pendolinoihin.

   Sähkövetureissa on venäläismalliset automaattikytkimet, joilla voidaan helposti kytkeytyä toisiinsa ja venäläisiin vaunuihin - tosin paineilmaletkut ja sähkökaapelit on kytkettävä käsin.

Ihmetystä herättää, että IC-junien vaunut kytketään hitaasti ja työläästi käsin. Eurooppa on takapajula vaunujen kytkemisessä, sillä USA:ssa, Venäjällä, Kiinassa ja Japanissa on jo vuosikymmenet käytetty pelkästään automaattikytkimiä.


 [Etusivulle]    [Artikkelit]    [Kuvastot]   [Linkit]  

Tämä sivu on tehty 26.02.2006