Pendolino-junien yhdistelmä katkesi vauhdissa Helsingissä

[Etusivulle]   [Artikkelit]    [Kuvastot]   [Linkit]  


Helsingin Sanomat  KOTIMAA  7.10.2006


Nopeus oli 80 kilometriä tunnissa, matkustajia junan kyydissä oli 150

Kimmo Oksanen
Olli Pohjanpalo
HELSINGIN SANOMAT 7.10.2006
 

  Päivittäinen Pendolino-vuoro S1 Helsingistä Joensuuhun kello 7:12 oli vasta matkansa alkuvaiheessa, kun kahden junan yhdistelmä perjantaiaamuna 6.10.2006 katkesi Pasilan pohjoispuolella keskeltä kahtia. Onnettomuus sattui hiukan ennen Käpylän asemaa noin kello 7:20.

  Etummaisen junan liitäntäkytkin repesi irti junan rungosta. Juna oli juuri kiihdyttämässä ja saavuttamassa noin 80 kilometrin tuntivauhdin. Matkustajia oli kyydissä noin 150.

VR:n mukaan matkustajille ei aiheutunut vaaraa. "Toisen junan automaattikytkimessä ilmeni erittäin   harvinainen kokoonpanovika", VR:n viestintäjohtaja Martti Mäkinen kertoi perjantaina illansuussa.

  "Meidän mielestämme tähän ei liity mitään dramatiikkaa. Pieni tärähdys siinä tietysti tulee."

  Mäkisen mukaan automaattikytkimet valmistetaan Pendolinoihin alihankintana Ruotsissa. "Kyseessä oli yksittäinen vika. Kaikki 36 kytkintä kuitenkin tarkistetaan viikonlopun aikana."

  Junat joutuivat repeämisen jälkeen erilleen, ja muun muassa niiden välinen ilmajarrun johto katkesi. Tällöin levyjarrujärjestelmä meni päälle ja molemmat junat jarruttivat automaattisesti.

  VR:n Ilmalan varikkopäällikkö Juha Ohvo luonnehti järjestelmää perjantaina "idioottivarmaksi systeemiksi". "Jos junien välinen ilmaletku katkeaa, paine purkautuu ulos ja jarrusylinterit puristuvat automaattisesti toisiaan vasten", hän selvitti. "Silloin juna pysähtyy."


  Jarruttaminen tapahtuu molemmissa junissa samanaikaisesti ja samaan tahtiin. Näin esimerkiksi jälkimmäinen juna ei hyökkää edellä kulkevan päälle.

  Erikoistutkija Reijo Mynttinen onnettomuustutkintakeskuksesta vahvistaa VR:n käsitykset siitä, että Pendolinojen irtoamisesta toisistaan ei aiheudu vaaraa.  "Väli kun menee poikki, siinä tapahtuu hätäjarrutus ja yksiköt pysähtyvät siihen radalle."

   Mynttinen sanoo, että järjestelmä on rakennettu niin varmaksi, että hätäjarrutus tapahtuu aina kaikissa yksiköissä, kun sähkövirta katkeaa. "Molemmat yksiköt pysähtyvät, eikä toinen jää jarruttomana pe rään. Semmoista ei voi tapahtua."

   Mynttinen on töissään tutkinut enemmän lähijunia. Niiden turvallisuus perustuu hänen mukaansa yhtenäiseen virtapiiriin. Jos piiri katkeaa jostain välistä, kaikki yksiköt pysähtyvät.

  Vaurion kärsinyt etummainen Pendolino-juna oli ajon aikana tyhjillään. Se oli tarkoitus ajaa Joensuuhun, josta kello 12:14 Helsinkiin päin lähtevään vuoroon oli paljon tulijoita.

   Onnettomuuden jälkeen juna vietiin sen sijaan VR:n Ilmalan varikolle tutkittavaksi ja korjattavaksi.  Joensuusta Helsinkiin kello 12:14 lähtenyt juna olikin tupaten täynnä, kun aiotun kahdentoista   Pendolino-vaunun sijasta raiteilla oli vain kuusi.

  Takimmainen onnettomuusjuna palasi Käpylästä takaisin Helsingin rautatieasemalle. Se todettiin myöhemmin vahingoittumattomaksi ja palautettiin saman tien liikenteeseen.

   Matkustajia varten Helsingin asemalle tuotiin uusi Pendolino, johon he vaihtoivat. Perille Joensuuhun juna saapui pari tuntia myöhässä.

   Onnettomuus hidasti pääradan liikennettä noin kello 7:30-8:30.
Etelä-Suomen Sanomat Netlari


Katkennut pendolinon kytkin

HS:n kuvassa näkyy, miten toisen yksikön kytkin on kokonaisuudessaan irronnut ja jäänyt kiinni asemalle palautettun yksikön kytkimeen. Pendolinojen ongelmat ovat pitkälti liittyneet yksiköiden irroittamiseen ja liittämiseen asemalla. Ironisesti kytkimet ainakin irtosivat kunnolla tällä kertaa.

Pendolinojen Dellner-kytkimet on muuten valmistettu Ruotsissa Vika-nimisellä paikkakunnalla.

Dellner automaattikytkimessä:
  • jarrujohdot
  • sähkökaapeleita
  • tehonsäätöjärjestelmän
  • informaatiojärjestelmän
  • valaistuskaapelit
  • oviohjausjärjestelmän

Pendolino Sm3
  • 309 matkustajapaikkaa
  • huippunopeus 220 km/h
  • teho 4000 kW
  • pituus 159 m
  • korin leveys 3.2 m
  • paino 328 tn
  • suurin akselipaino 14.3 tn
  • valmistaja Alstom, Italia


Helsingin Sanomat

Pendelinoista lisää esimerkiksi seuraavissa artikkeleissa:

Artikkeleita pendolinoista Kai Vehmersalo, oiko ry 2006
VR yhdistelee Pendolinoja myöhästelyjen uhallakin Paavo Tukkimäki, Helsingin Sanomat 26.02.2006
Suurnopeusjunien historiikkia Kai Vehmersalo, Lahti 05.05.2005
Pendolinot eri Euroopan maissa Kai Vehmersalo 01.08.2004

 [Etusivulle]    [Artikkelit]    [Kuvastot]   [Linkit]  

Tämä teksti on julkaistu Helsingin Sanomissa 7.10.2006