Turun Sanomat
Torstai 2. joulukuuta 2004 · 11. vuosikerta · päätoimittaja Ari Valjakka
Torstai  2.12.2004
Turun Sanomat, Joel Lindström

TS/Marttiina Sairanen

VR:n henkilöliikenteen kalustovastaava Joel Lindström seisoo juuri Italiasta saapuneen Pendolinon edessä Turun varikolla. Lindström käy säännöllisesti Alstomin tehtaalla Italiassa tarkastamassa uusia junia.

Pendolinot saavat viimeisen silauksen Turun varikolla

Turun satamassa purettiin marraskuun puolivälissä Italiasta tullutta valtavaa pakettia. Ison rahtilaivan uumenista nostettiin raiteille vaunu kerrallaan VR:n tilaama kolmastoista Pendolino.

Keskimäärin 52 tonnin painoiset vaunut keikkuivat ilmassa hetken nosturien varassa.

Viikkoa myöhemmin tehtaankarhea juna makaa Turun varikolla suojassa marraskuun härmältä. Kuljetuspöly on viiruttanut punavalkoisen kuoren ja sisällä istuinten päällä on vielä muovit, mutta muuten juna näyttää samanlaiselta kuin seisoessaan Turun asemalla, kun sen kyytiin hypätään.

Varikolla 13 miljoonaa euroa maksanut kuuden vaunun pötkö pannaan koville. Vastavalmistuneelle tehdään testejä ja sitä tarkastellaan pienintä yksityiskohtaa myöten.

Vaikka Pendolino on koostettu Italiassa melkein valmiiksi, tehtävää riittää. Ensin valmistaja Alstomin työntekijät viimeistelevät sähkökaapeloinnit kuljetuksen jälkeen. Parin päivän päästä siitä VR pääsee käsiksi tulokkaaseen. VR:n henkilöliikenteen kalustovastaava Joel Lindström näyttää listaa, johon on koottu Turussa tehtävien tarkastusten laatu ja päivämäärät. Luettelo yltää toiselle A4-paperille.

- Sähkökaapeliin liittyvien virroittimien säätöjä, kallistusjärjestelmän testauksia ja sähköturvallisuuden tarkastamista, Lindström listaa.

Asiaa tuntemattomalle puhutaan vierasta kieltä, mutta Turun varikon sähköasentajat on koulutettu huoltamaan ja korjaamaan nimenomaan Pendolinoja.

VR käy kuukaudessa koko tekniikan läpi ennen kuin junat päästetään edes koeajoon. Lisäksi VR tekee omat laitetäydennyksensä keittiö- ja ruokailutiloihin sekä itsepalvelutiskeihin.

Työn luonne muuttunut

  Työn luonne varikolla on muuttunut siitä, kun siellä huollettiin enimmäkseen sinisiä henkilövaunuja.

- Siniset junathan ovat hyvin mekaanisia, ja asennus ja huolto oli sen mukaista. Nyt junat on automatisoitu hyvin pitkälle. Pendolino-sähköasentajan pitää osata käyttää tietokoneohjelmia, Lindström sanoo.

- Pendolinoissa on nykyajoneuvojen tapaan keskustietokone, joka paikallistaa ongelmat. Asentaja esimerkiksi vaihtaa tietokoneen diagnoosin perusteella jonkin osan tai ohjelmoi uudelleen. Esimerkiksi ovet tai ilmastointi lokeroituvat omaksi osastokseen tietokoneessa.

Kuin vakuudeksi sähköasentaja Ari Raitio näyttää, kuinka tietokoneella saadaan yhteys junan hallintalaitteisiin. Junan keulasta putkahtaa ulos kytkin, johon kytketään tarvittaessa toinen kuuden vaunun Pendolino.

Italialainen juna

Pendolino tulee italiankielestä ja tarkoittaa pikku heiluria. Turun varikollakin näkyy häivähdys Italiasta, kun yhden huoneen oven yläpuolelle on liimattu Italian lippu. Huoneessa Alstomin italialaisia ja suomalaisia työntekijöitä on majaillut jo miltei kymmenen vuotta eli sen ajan, jonka VR on ollut tekemisissä Pendolinojen kanssa.

Kalustovastaava Lindström reissaa usein Saviglianossa, jossa Pendolinoja valmistava tehdas sijaitsee. Noin kuukautta ennen laivausta Lindström tarkastaa jokaisen junan. Myös muita VR:n insinöörejä käy erikseen Italiassa tarkastamassa junan toimivuutta. Lindström kiittelee yhteistyökumppania.

- Meidän tekemämme pienetkin huomautuksen aiheet pyritään korjaamaan jo tehtaassa.

Alstom on varautunut jopa Suomessa sattuviin hirvikolareihin. Vetovaunujen keulaosat on viipaloitu jo valmiiksi pienempiin osiin.

- Näin kolarin sattuessa koko keulaa ei tarvitse vaihtaa vaan vain komponentteja.

Venäjän vallan peruja Suomessa on Keski-Eurooppaa suurempi raideleveys. Italiassa Suomeen tilattu juna kulkee tehtaassa ja satamassa erityisvalmisteisella adapterilla, joka sovittautuu etelän kapeille raiteille.

Koeajossa eri puolilla Suomea

Tarkastusten jälkeen alkavat tositoimet. Pendolinoja ajetaan pitkin Suomen rataverkostoa yhteensä 5 000 kilometriä ennen kuin ne päästetään kuljettamaan matkustajia.

- Saatetaan ajaa ensiksi Helsinkiin, sitten Ouluun ja tullaan samaa reittiä takaisin, Lindström kertoo testiajon reitistä.

Koeajon aikana kuljettajat, asentajat ja konduktöörit tarkkailevat junan toimintoja ajon eri vaiheissa.

- He pyrkivät huomaamaan mahdolliset viat, jotka vielä korjataan.

Sitten juna onkin valmis hakemaan liikennöintilupaa Ratahallintokeskukselta ja astumaan koko elinikänsä kestävään virkaansa.

Turun varikolta lähtee vielä viisi uutta Pendolinoa ensi vuonna Suomen liikenteeseen.

LEA PEUHKURI

Päivitetty 2.12.2004

Sivun alkuun Alkuperäissivulle

Copyright © 2004 Turun Sanomat

[Oiko Ry Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit sidosryhmien sivuille]