Lahden VIIKKOUUTISET 07.12.2005


[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Hintaporkkana jää käyttämättä oikoradan markkinoinnissa

MARTTI PURONEN, Lahti

VR hakee työmatkaliikenteeseen merkittävää kasvua

Uusi oikorata lyhentää Helsingin ja Lahden välistä junamatkaa ja matkustusaikaa. Yleensä matkalipun hinta perustuu kilometreihin, mutta Lahden oikoradan markkinoinnissa hintaporkkanaa ei voida käyttää. VR joutuu maksamaan valtiolle oikoradasta ylimääräistä investointimaksua, mikä syö matkustajille luvassa olleen hintahyödyn.

  -Hinnoittelusta ei ole vielä päätetty. Periaatteessa hinnoittelu lähtee kilometreistä, mutta Lahden ja Helsingin väli on nykyisinkin poikkeus. Liput ovat edullisempia, kun rata tekee pitkän lenkin. Nyt vaikuttaa siltä, että hinnanalennuksia ei ole luvassa, mutta ei myöskään näistä syistä johtuvia korotuksia, kaukoliikenne - päällikkö Ari Vanhanen sanoo.

  Hinnoittelussa noudatetaan samoja periaatteita kuin nytkin: taajamajuna on edullisin, intercitykyyti  kalliimpi ja pendolino-matka muutaman euron sitäkin kalliimpi.
    Keravan ja Lahden välinen oikorata lyhentää matka-aikoja Helsingistä Itä-Suomeen puolesta tunnista tuntiin. Lahden ja Helsingin väli taittuu nopeimmillaan 45 - 50 minuutissa, kun matka kestää nykyisin lähes puolitoista tuntia.

   -Lahti on se kaupunki, jota oikoradan valmistuminen koskee merkittävimmin ja joka saa radasta suurimman hyödyn. Oikorata liittää Lahden lähemmäksi Hehinkiä. Matka-ajoissa tapahtuva muutos mahdollistaa päivittäisen työmatka - liikenteen. 45-50 minuuttia on Helsingin seudun sisäisessäkin liikenteessä normaali työmatka, eikä silloin tarvitse asua kaukanakaan keskustasta.

   Vanhanen pitää Oiko ry:n esittämää 350 päivittäistä työmatkaajaa jokseenkin oikeana lukuna. Tavoitteena on kasvattaa matkustajamäärää useilla kymmenillä prosenteilla.

   - Pahin kilpailija on henkilöauto. Nopealla matka-ajalla haastamme erityisesti omalla autolla työhön liikkuvat, Vanhanen sanoo.
   Millä keinoilla matkustajia sitten houkutellaan? Siihen ei ole vielä selkeää vastausta.

Markkinointikeinoista päätetään Vanhasen mukaan lähempänä radan valmistumista.

   Oikorata lisää junatarjontaa, ja Lahteen matkustetaan pääasiassa uudella kalustolla. Ensi syksynä  VR:llä on käytössään kaikki viime vuosina tilattu junakalusto. Vanhanen lupaa, että Lahteen ei  matkusteta enää sinisillä pikajunilla, vaan junat ovat yksi- tai kaksikerroksisia IC-junia tai pendolinoja. Pendolinoilla ajetaan kolme vuoroa molempiin suuntiin. Niiden aikautalut osuvat parhaaseen työmatkustusaikaan.

   Uudet kaupunkijunat mahdollistavat osaltaan tarjonnan lisäämisen.Erityisesti Helsingin ja Lahden välillä olevia radan varsipaikkakuntia kiinnostavien taajamajunien maaraja aikataulut ratkeavat ensi vuonna. Taajamaliikenne lasketaan kuuluvaksi "ei itse kannattavaan" ryhmään, johon liikenne- ja viestintäministeriö ostaa sekä juna- että bussivuoroja.

Oikoradan liikenne alkaa 3.9.2006

Oikorata antaa lisää vapaa-aikaa

  MARTTI PURONEN, Lahti

Wäiski valitsi kuusi vuotta sitten talon Lahdessa ja junamatkan töihin Helsinkiin

   Tullihallituksen ylitarkastajalla Kai Vehmersalolla (Wäiski) on erityinen syy odottaa oikoradan valmistumista. Kun entistä nopeammat junayhteydet antavat hänelle yli tunnin lisää vapaa-aikaa, hän saattaa olla jo viideltä valmis pihatöihin kotona Pirttiharjussa.

 - Lisäaika tulee tarpeeseen. Harrastan monelaista ja omakotiasukkaalla ei yleensä ole vapaa-ajan ongelmia, Vehmersalo vastaa kysymykseen, mihin hän aikaa tarvitsee.

Kuinka Vehmersalosta tuli pendelöijä ja Oiko ry:n (yhdistys, joka ajaa Lahden ja Päijät-Hämeen seudulta työmatkojaan pääkaupunkiseudulle kulkevien etuja) puheenjohtaja?

Lahteen hän muutti 10 vuotta sitten töihin ja avioitui lahtelaisen Maijan kanssa. Siinä tilanteessa perheellä oli kaksi asuntoa; kaksio Helsingissä ja rintamamiestalo Lahdessa 2 500 neliömetrin tontilla. Neljä vuotta Lahdessa asuttuaan Vehmersalo haki ja sai töitä Helsingistä.

  Piti ratkaista, muuttavatko Wäiski ja Maija-vaimo Helsinkiin vai jäävätkö he Lahteen.

   Taloudellinen realismi ja oman mukavuuden ajattelu auttoivat ratkaisun tekemisessä. Jos Lahden talo myytäisiin, Helsingissä sijaitseva vastaavanlainen talo 700 neliömetrin tontilla maksaisi kaksi kertaa enemmän ja vaatisi kalliin remontin, he miettivät.




Kai (Wäiski) Vehmersalon työpäivä

5:45. herätys
6:30 autolla Pirttiharjusta asemalle
6:53 P22 pikajuna Helsinkiin lähtee Lahdesta
8:18 juna perillä Helsingissä
8:30 työpäivä Tullihallituksessa Erottajalla alkaa
16:15 työpäivä päättyy
16:34 IC77 Lahteen lähtee
17:55 juna lahdessa
18:10 kotona Pirttiharjussa

- Minä olen aina tykännyt rautateistä. Päätimme, että jos jaksan matkustaa, jäämme Lahteen ja panemme talon viimeisen päälle kuntoon.

   Aluksi Wäiski asui viikolla Helsingin asunnossaan. Se tuntui erakkoelämältä. Jos parisuhde on hyvä, ollaan yhdessä illat ja yöt, hän päätteli. Näin on jatkunut kuusi vuotta.

Samat naamat päivästä toiseen

   Kai Vehmersalo huomasi kohta pendelöijäksi ruvettuaan, että asemalla ja junassa on päivästä toiseen samoja ihmisiä. - Kun olen puhelias, kävin jututtamassa ihmisiä. Vähitellen puhuimme enemmän ja enemmän.

   Pian vaihdoimme sähköposti osoitteita ja rupesimme vaihtamaan viestejä ja kertomaan, mitä on tapahtunut ja mitä mieltä kukin on. Siitä syntyi Oiko ry. Kun oikorataa ruvettiin kolme vuotta sitten rakentamaan, nostimme yhdessä junassa maljat sen kunniaksi. Niin teemme muutaman kerran vuodessa edelleen. Joku tuo snakseja ja juustoja, toinen spritea, kolmas kuohuviiniä. Tehtävät on etukäteen jaettu.

  Oiko ry:ssä on nyt yli 70 jäsentä. Yhdistys on laskenut, että 350 henkilöä käy päivittäin Lahden seudulta junalla töissä Helsingissä, saman verran linja-autolla. Suurimman ryhmän muodostavat yksityisautoilijat. Heitä linee noin 2 500.

- Olemme kertoneet VR:lle, että jos heistä noin tuhatkin siirtyy matkustamaan oikoradan nopeilla vuoroilla, junissa voi olla tungosta. VR ei ole alkuunkaan mitannut, onko siinä tilanteessa kalustoa riittävästi, Vehmersalo varoittaa.
Oikoradan vero harmittaa

   Matkustajien halukkuus siirtyä henkilöautosta junaan riippuu myös junamatkojen hinnnoittelusta ja aikatauluista. Nyt eduskunta on päättänyt, että oikorata pannaan verolle.

  - Jos näin ajatellaan, kaikki moottoritietkin pitäisi panna verolle. Silloin kohtelu olisi sama, Vehmersalo protestoi.

  Nykyhinnoilla Kai Vehmersalon junalla tekemät työmatkat maksavat 340 euroa
20 senttiä kuukaudessa. Verottaja tulee vastaan, kun verotuksessa saa tehdä työmatkavähennyksen.

  Oikoradan tulo ei pienennä matkalaskua. Yksi mahdollisuus kuitenkin on, nimittäin ensi vuonna käyttöön otettava työsuhde matkalippu.

 - Tullilaitos on tyypillisesti sellainen työnantaja, jolla on työpaikkoja eri puolilla Suomea. Neuvottelemme, että työsuhdematkalippu otettaisiin käyttöön.

Vehmersalo pelkää, että Lahden hintaetu asuinkaupunkina on kapenemassa kovaa vauhtia.

-Grynderit pyytävät uusista kerros- ja rivitaloasunnoista hirvittäviä hintoja. Ne eivät ole oikeassa suhteessa siihen, mitä pitäisi, kun koko ajan yritetään todistaa, että Lahti on huomattavasti edullisempi paikka asua kuin pääkaupunkiseutu.



  Lisätietoja Oiko ry:stä ja jäseneksi liittymiskaavakkeen saa Internetistä osoitteesta:
http://www.oiko.phnet.fi.
Oiko Ry puheenjohtaja Kai Vehmersalo

Matkalla Helsinkiin Vehmersalo lukee aamun lehden, tekee töitä
kännykkätietokoneella tai ottaa tirsat. Junassa on yleensä hyvin tilaa.
P22-pikajunassa on torkkuvaunu, jossa on hämärrytetyt valot, lehtien
rapistelu ja kännykkään puhuminen kielletty.  Kuva: Kosti Aintila



[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Tämä sivu on julkaistu Lahden Viikkouutiset -lehdessä 7.12.2005. Lehti on osa Suomen Lehtiyhtymä -konsernia.