[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Keski-Suomen ja Savon oikorata seuraavaksi

Lahdessa Joulukuun 23. 2005

Arvoisat VR Yhtymä sekä Ratahallintokeskus,

Onko milloinkaan ajateltu Keski-Suomen todellista asutuskeskusten välistä oikorataa, joka yhdistäisi kaupungit Helsinki-Lahti-Jyväskylä-Kuopio? Katsotaanpas oheen liittämäämme karttaa ja huomataan, että Ratahallintokeskukselta ja VR:ltä on jäänyt löytämättä iso markkinarako.

Se sijaan, että nyt valmistuvaa Lahden oikorataa jatkettaisiin Mikkeliin, se tulisikin vetää Heinolasta Muuramen kautta Jyväskylään sekä oikaista Hankasalmelta Suonenjoen kautta Kuopioon. Tämä rata yhdistäisi Helsinkiin kolme kasvukykyistä yliopisto- ja teollisuuskaupunkia. Lahti on myös osin yliopistokaupunki, koska Lahdessa on mittavien Ammattikorkeakoulujen lisäksi Helsingin yliopiston aikuiskoulutusta sekä myös Teknillisen Korkeakoulun jatkokoulutuskeskus.

Nuo maakuntien keskukset Lahti, Jyväskylä ja Kuopio asuttavat kukin noin satatuhatta asukasta ja niissä on myös alueelliset keskussairaalat. Yhdessä puolen miljoonan asukkaan keskukset yhdistettynä nauhamaisesti Helsingin alueen lähes miljoonaan asukkaaseen muodostaa selvästi Suomen tärkeimmät väestökeskittymät.

Jos ei tältä Helsinki-Lahti-Jyväskylä-Kuopio -linjalta löydy mahdottomasti matkustajia ja pendelöijiä, niin ei sitten mistään. Liikenteellisestikin tämä linjaus toisi aivan uusia mahdollisuuksia. Nythän junat kiertävät aivan turhaan kaikki maitolaiturit ennenkuin päästään Keski-Suomeen ja Savoon!

Odotamme VR-yhtymän ja Ratahallintokeskuksen kantaa.

OIKO Ry
VR:n kartalla Keski-Suomen ja savon oikorata
VR rataverkkokartta 2003 Punaisella katkoviivalla Kerava-Lahti oikorata, joka otetaan liikenteelle 3.9.2006. Punaisella viivalla ehdotus Keski-Suomen ja Savon oikoradaksi

Oikorata Jyväskylään ja Kuopioon on kannattava hanke


[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Tämä sivu on lähetetty VR-Yhtymälle ja Ratahallintokeskukselle 23.12.2005.