Lippujen hinnoista, aikatauluista ja Pendolinoista

Oiko ry:n saamia kommentteja jäseniltään 2006


[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]



  VR Osakeyhtiö korotti junalippujen hintoja keskimäärin 3% vuoden 2006 alusta. Tällä on syöty työmatkojen ja vapaa-ajan liikennöinnin osalta TUPO -korotukset välittömästi.

Säännöllisesti työmatkoillaan pikajunia tai IC-junia käyttäville 30 päivän junalippu Helsinki - Lahti -välillä on maksanut 304.20 euroa ja uusi lippu vuoden 2006 alusta 314.20 euroa. Pendolinolla matkustaminen maksaa 30 päivän lipulla nyt 350 euroa vaikka ajoajat ovat samat ja vuoroja on vain kaksi suuntaansa päivässä. Mikäli 30 päivän IC- kuukausilippulainen matkustaa Pendolinolla, peritään häneltä 3 euron lisämaksu, vaikka hän ei saa mitään lisäpalvelua tälle maksulleen.

Oiko ry Ratkaisuehdotus: Helsinki - Lahti välillä suoraveloitettava työmatkaliikenne maksaisi 2/3 nykyisestä kaikilla junatyypeillä ja näin saa valtavan suosion.

  Syyskuun 3. päivänä 2006 alkaa liikennöinti uudella Kerava - Lahti oikoradalla, jolla suurin nopeus on Pendolino-junilla 220 km/h.

Matka-aika Lahdesta Helsinkiin olisi mahdollista pudottaa nykyisestä 1 tunnista ja 22 minuutista jopa alle 40 minuutin. Kuitenkin VR Oy aikoo ajaa Pendolinoilla Tikkurilan pysähdyksen kanssa 48 minuuttia ja kaksikerroksisilla IC-junilla vain 5 minuuttia kauemmin. Matkustajat kysyvätkin, mikä on se lisäarvo, jota VR Oy tarjoaa näillä erikoisjunillaan? Säännöllisesti työmatkoillaan junaa käyttävät ovat löytäneet lähinnä moitittavaa Pendolino-kalustosta.

Oiko ry Ratkaisuehdotus: Pendolinon matka-ajan tulee olla selkeästi lyhyempi kuin IC-junien. On kohtuutonta vetää suurella teholla suurta IC-junan poikkipintaa enemmän kuin 160 km/h.

  VR Oy suunnittelee 3.9.2006 Itä-Suomen aikatauluja sellaiseksi, että Iisalmesta ja Joensuusta tulevat Pendolinot liitetään yhteen Kouvolassa. Tästä seuraa jatkuvia myöhästelyjä, koska kahden Pendolinon rungon liittäminen on jo takkuillut Tampereella toistuvasti.

Oiko ry vakiomatkustajien yhdistyksenä esittää VR Oy:lle, että Lahdesta lähtisi aamulla noin 6:45 Pendolino Helsinkiin siten, että työmatkalaiset ehtisivät puoli kahdeksaksi Helsinkiin ja ennen kahdeksaa työpaikalleen. Seuraavaksi voisi lähteä puoli tuntia myöhemmin IC-juna niille, jotka haluavat töihin ennen yhdeksää. Kaukaa tulevat Pendolinot palvelevat lähinnä kaukomatkustajia.

Oiko ry Ratkaisuehdotus: Ajetaan vain sinkkupendoja riittävän tiheinä vuoroina aamuin ja illoin.



VR - kuunnelkaa työmatkalaisia !

  Me työmatkalaiset olemme vuositasolla VR:lle hyvä asiakas, joten meidänkin mielipiteitä pitää kuunnella - ja ottaa ne huomioon!
  Itse ainakin vältän viimeiseen asti astumasta Pendolinoon! Mistähän ihmeen syystä se piti nyt "tunkea" tuolle reitille kalliiksi tukkeeksi, kun oikorata on valmistumassa - IC:llä pääsee ihan riittävän nopeasti ja mukavasti jatkossakin.   No pitäähän kalustoa käyttää, kun sitä on hankittu. Ja vaikka pendo jossain vaiheessa kulkisi nopeammin, en haluaisi maksaa siitä lisää, koska työmatkakulut ovat jo nyt riittävät.

03.01.2006 terveisin, M. Lahdesta


 Matkalippu Lahti - Helsinki millä junalla tahansa samalla hinnalla.  

 Esiin on nostettava vakimatkustajien matkalippukäytäntö: - yksi matkalippu, riippumatta junatyypistä. Sen lisäksi Lahti ja naapurikunnat on saatava pendelöinnin tukijoiksi (me olemme arvokkaita veronmaksajia!).
  Jatkoyhteydet pääkaupunkiseudulla junalippuun seutuliikenne-eduin, kuten esimerkiksi Riihimäellä!

Onko meillä mahdollisuus vaikuttaa aikatauluihin? Aamulla töihin menoaikaan junavuoroja puolen tunnin välein? Ja sama takaisin töistä palatessa.
  Pendolinovaunut ovat sangen epämukavia: korkeat ja kovat penkit, onneton niskatyyny ja kohtuuton ilmastointi. Mutta Pendot tulevat, kuten päätetään - meistä riippumatta!

16.01.2006 E. Hollola


  Kyllä meitä viedään kuin pässiä narussa, emmekä mahda sille mitään, vai mahdammeko.....?
  Lippujen hintojen korotus pian lyhenevälle matkalle raivostuttaa ja tuntuu epäoikeudenmukaiselta, kun aina on tiedotettu että hinta määräytyy kilometrien mukaan. VR:n lipunmyyjän mukaan korotuksia on vielä lisääkin luvassa. Eikö edes työmatkalaisia voisi armahtaa, sillä olemmehan me varmoja ja vakituisia asiakkaita, joten mainos- ja markkinointikulut säästyvät kohdaltamme.   Käyn Helsingissä töissä Kouvolasta. Olen täysin samaa mieltä muiden kanssa Pendolinon epämukavuudesta. Pahoinvoinnista on todella epämiellyttävä maksaa ylimääräistä. Lisäksi siellä vetää enemmän kuin IC-junassa. Yritän tietoisesti välttää joutumasta kotimatkalla Pendolinon uhriksi, onneksi on liukuva työaika!

03.01.2006 Kouvolasta A.


VR se yllätti taas negatiivisesti !

 Ilman etukäteisvaroitusta edes vakiomatkustajille korotettiin 30 päivän lipun hintaa taas kymmenellä eurolla, elikkä vuodessa se tekee yli sata euroa. Jos nyt perusteluksi annettiin oikoradasta tuleva investointivero, niin mikähän mahtaa olla perustelu 2.9.2006, kun hintoja taas varmaan korotetaan.

Hufvudstadbladetissa kerrottiin, että uusia vuoroja ei tule. Iltapäivävuorot Lahteen ovat kovin epäkäytännöllisiä. Jos haluaa ennättää Lahteen johonkin tilaisuuteen, joka alkaa 16.30 tai 17.00, niin täytyy töistä lähteä jo ennen klo 14.
  Nythän tuli uusi pendolinovuoro, mutta sekään ei auta asiaa. Ja sitä paitsi sitä käyttämällähän saisin Lahdessa tapahtuville harrastuksilleni vielä lisämaksun 3 euroa per kerta.

  Kerran kuukaudessa joudun aikataulusyistä käyttämään Lahdesta 8.04 lähtevää Pendolinoa  ja joudun maksamaan 3 euron rangaistusmaksun.

  Ihmetellessäni sitä, miksi Pendolinokyyti maksaa enemmän, kun ei edes ole nopeampi, sain konduktööriltä vastauksen, että maksemmehan me enemmän hienommista autoistakin.
  Ymmärrän kyllä sen, että jos haluaisin omana autona käyttää Mersua, maksaisin siitä toki enemmän kuin Ladasta, mutta jos tilaan taksin ja se sattuu olemaan Mersu, en maksa kyydistä yhtään enempää kuin halvemmalla pirssillä! En myöskään valitse junakseni Pendolinoa kerran kuukaudessa, vaan joudun turvautumaan siihen pakosta.

Jos nyt itse joudunkin työpaikan sijainnista johtuen bussin sijasta käyttämään edelleen VR:n palveluita, niin en ainakaan suosittele niitä muille. Junahinnat lähenevät uhkaavasti bussihintoja!

05.01.2006 Terveisin A. Lahdesta


Laskevatko lippujen hinnat oikoradalla?

  Olihan se taas yllätys tuo lippujen hinnankorotus. Pitäisikö se nähdä positiivisena eli VR nostaa nyt liput pilviin Riihimäen kautta kuljettaessa, jotta oikoradan liikenteen alkaessa VR voi sitten mehevästi pudottaa lipun hintoja 40 prosenttia. Noinhan se Oiko Ry:n porukka laskeskeli, että kun matka-aika Pendolla lyhenee lähes puoleen ja Pendot ovat enempi tuottavassa liikenteessä, niin pitäisi lippujenkin hinnat pudota samassa suhteessa.

   Miksi Pendojen pitää ajaa koko päiväksi tai yöksi jonnekin kauas, kun niitä pitäisi käyttää etelän pendelöintiliikenteeseen, jossa on matkustajiakin. Menkööt nyt VR:n johtokin arkipäivänä ajelemaan tuonne maakuntiin, niin tyhjiä junia ne on. Kun taas aamuisin ollaan pendelöijät täysissä työmatkajunissa.

Jossain lehdessä oli kaavio kuinka matka-ajat muuttuvat oikoradan myötä, mutta ei tuonne maakuntiin saada mitään todellisia parannuksia muuta kuin oikoradan aikalyhennys.

  Jo nyt joutuu Lahden asemalla jättämään auton monen sadan metrin päähän, kun junalle menijät on lisääntyneet selvästi. Jos tulee viime tipassa, niin joutuu varmuudeksi ajamaan Rengas -Aseman lähelle ja juoksemaan junalle. Parkkeeraus on huonontunut kamalasti ja jos pendelöijien määrä moninkertaistuu, niin Hesaan on mentävä bussilla tai omalla autolla. Vaahdotaan julkisesta liikenteestä, mutta paikallisliikenne on Lahdessa aivan surkeaa ja kunnon parkkipaikatkin puuttuu asemalta.

04.01.2006 pendelöijä Hollolasta



Maksamme työmatkoista liikaa !

  Nykyisillä ja varsinkin tulevilla lipun hinnoilla työ on vaarassa muuttua kalliiksi harrastukseksi silloin kun työtä tehdään pääkaupunkiseudulla muualta sinne matkustaen.
  Pendolinon tuonti tietyille vuoroille osoittaa taas sen, kuinka monopoliasemaa käytetään väärin: käyttäjä joutuu maksamaan primetime -vuoroista turhan lisämaksun. Kirpeästi tämä koskettaa nimenomaan meitä suurkuluttajia, jotka muutenkin maksamme työmatkoista turhan paljon.
  VR toki muistaa aina tasaisin väliajoin korottaa hintojaan ilman täysin keinotekoisia pendolinomaksujakin.

10.01.2006 P. Lahdesta



  Käytän ihan liikaa aikaa ja rahaa työssä käymiseen!
 
  Minusta on jo pitkään tuntunut, että palkka kuivuu junalipun jälkeen pelkäksi kulukorvaukseksi, jolla ei saa kuin työn tekemisen ilon ja pitkät työpäivät. Työmatkat Helsinkiin vievät vapaa-aikaa, mikä on tietysti toisaalta hyvä, kun junalipun ostamisen jälkeen ei olisikaan enää juurikaan varaa harrastaa, mutta silti hinnan nosto kiukuttaa.
  Pian olen siinä tilanteessa, ettei olisi varaa käydä töissä, kun lipun hinta karkaa käsistä, mutta ei ole varaa jäädä töistäkään. Olen väsynyt kulkemaan työmatkoja Helsingissä, odottamaan junia, sopimaan joustavia aikatauluja siltä varalta, että junat ovat myöhässä.

Kaino toiveeni VR:lle onkin, että kohtuullistakaa työmatkalippujen hintoja; me työmatkalaiset maksamme muutoinkin työmatkastamme kovan hinnan.
Minä en halua matkustaa Pendolinolla aamulla töihin tai töistä pois, jos se tarkoittaa lipun hinnan nousua. Tuo 5 minuutin voitto matka-ajassa ei ole sen väärtti, että maksaisin 30 päivän työmatkalipusta 350 euroa! 314 euroakin kuukausilipusta on jo liikaa!

Toivon, ettei Pendolino -vuoroja laiteta työmatka -aikaan, jos se merkitsee kalliimpaa lippua ja tinkimistä matkustusmukavuudesta.

09.01.2006 M Lahdesta



  Mistä minä maksan Pendolinoissa?

 Junalippujen hinnat nousivat taas vuoden vaihteessa, mutta miksi minun on maksettava enemmän junamatkasta jossa juna tärisee, heiluu, paukkuu, myöhästelee ja saa monet matkustajat voimaan pahoin edellä mainituista syistä. Lisäksi junaan on vaikea nousta, koska Pendolinossa on kapeat ja korkeat portaat.

Junassa, jossa ei ole kun muutamalle matkalaukuille säilytystilaa, junan penkit ovat kovat ja epämukavat mm. ristiselän tuelle.

Lisäksi junaa vaivaa jatkuva teknisten vikojen sarja jota ei saada kuntoon. Ovivalo, vessat, jarrut ja kallistusmekanismi jne. reistailevat jatkuvasti.

Juna jonka huippunopeus 220 km/h on maalattuna hienosti vetovaunun kylkeen mutta todellisuudessa nopeus on max 160 km/.

Pendolino luokitellaan VR:n mukaan huippuhienoksi pitkän matkan junaksi. Pendolinot ovat liikematkustajille ja pitkille yhteysväleille tarkoitettuja junia.
 IC juna kulkee äänettömämmin - se ei heilu, ei tärise, ei pauku. IC-junaan on helppo nousta suoraan laiturilta vaikka lastenvaunujen kanssa.

IC-junassa on hyvät lukolliset säilytystilat, junaan saa jopa polkupyöriä. IC-junassa on erityisosastoja perheille sekä allergikoille ja se kulkee myös 160 - 200 km/h. Junassa on hyvin tilaa ja ikkunoista näkee ulos - myös seisten.

Vessoja on IC-vaunuissa enemmän ja myös invavessa. Ja kaiken lisäksi IC-junat pysyvät paremmin aikataulussaan.
K. Tampere




[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Tämä sivu on koottu Oiko ry:n saamista kommenteista vuoden 2006 alussa