Turun Sanomat
Perjantai 20. tammikuuta 2006 · 12. vuosikerta · päätoimittaja Ari Valjakka
Perjantai  20.1.2006
Pendolino - Turun Sanomat, Jonny Holmén

TS/Jonny Holmén

VR Oy:n mukaan Pendolino-junien viimeisetkin viat saadaan korjatuksi tämän talven aikana.

Viimeinen italialaisjuna tuotiin Suomeen tällä viikolla

Pendolinojen suuria ja pieniä vikoja korjattu jo yli kymmenen vuoden ajan


Suomen Pendolino-junaprojekti saatiin päätökseen, kun kahdeksastoista ja viimeinen Pendolino toimitettiin Italiasta Suomeen alkuviikosta. Juna on rakenteiltaan ja ominaisuuksiltaan samanlainen kuin aiemmat Pendolinot.

Ensimmäisten, vuonna 1995 käyttöön otettujen Pendolinojen merkittävimmät tyyppiviat ja heikkoudet saatiin korjattua jo vuosia sitten, mutta täysin ongelmitta ei ole selvitty. Pieniä vikoja on löytynyt näihin päiviin asti.

Alkuvuosien ongelmat liittyivät pakkaskestävyyteen. Ovet eivät auenneet ja ilmastointi takkuili. Nyt suurista vioista on päästy, ja jäljellä on enää muutamia pikkuvikoja, jotka eivät VR:n mukaan vaikuta matkustusmukavuuteen.

 - Tyyppivikoja ei ole enää. Heikkoutena on ollut lähinnä paineilmajärjestelmän vuodot ja katkeileva sähkönsyöttö. Niitä tilanteita ei voi ennakoida. Uskon, että viimeisetkin viat saadaan korjattua lähiaikoina, vakuuttaa VR Engineeringin päällikkö Ali Huttunen.

Pakkanen ei hänen mukaansa aiheuta enää ongelmia. Pendolinot eivät myöskään pysähtele sen enempää kuin muutkaan junat.

Huttunen muistuttaa, että Pendolinojen vikoja on korjattu Italiassa toimivan tehtaan kanssa hyvässä yhteisymmärryksessä.

VR on käyttänyt Pendolino-investointeihin 250 miljoonaa euroa. Suomen rautateille ei aiota tilata enää lisää vastaavanlaisia junia.

 - Helsingin ja Pietarin välille on tarkoitus hankkia nopeita junia, mutta ovatko ne Pendolinoja, sitä emme tiedä vielä. Suomessa toimittiin toisin kuin Tshekissä

Tshekissä Pendolinot ovat aiheuttaneet suuren kohun. Huttusen mukaan ongelmille löytyy selitys.

 - Toisin kuin meillä Suomessa, Tshekissä otettiin koko konsepti kerralla käyttöön ilman kunnollista sisäänajovaihetta. Siksi esille on tullut normaaleja lastentauteja. Meillä junat hankittiin vaiheittain ja ne testattiin kunnolla ennen käyttöönottoa.

Pendolinot ovat hyvin suosittuja henkilöjunia Euroopassa niiden nopeuden ja kaarteissa kallistuvien vaunujen vuoksi. Euroopassa niitä on käytössä jo useita satoja. Ensimmäiset Pendolinot otettiin Italiassa käyttöön 1980-luvulla.
HEIKKI KAUHANEN

Päivitetty 22.1.2006

Sivun alkuun

Copyright © 2006 Turun Sanomat

[Oiko Ry Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit sidosryhmien sivuille]