Pettymysten Pendolino

[Etusivulle]  [Artikkelit]  [Linkit]  [Pendolinojutut] 


Pendolino SM3 viuhahtaa

Myöhässä kuin Pendolino


VR:n ylpeydestä on tullut matkustajille  kirosana 


   VR:n ylpeydeksi aiotut Pendolinot ovat edelleen vaikeuksissa. Erilaisia vikoja on usein ja Pendolinot myöhästelevät enemmän kuin muut junat. Viime vuonna Pendolinojen niin sanottu täsmällisyysprosentti oli 86,4. Luku kertoo, kuinka moni junavuoroista kulki myöhästyen alle viisi minuuttia.

Pendolino lähdössä Helsingistä. Kuva Kai Vehmersalo

SM3 Pendolino

   Lista vioista on pitkä. Eniten ongelmia on ollut tietojärjestelmissä, mutta sen lisäksi Pendolinoissa on ollut muun muassa ovivikoja ja ongelmia yhteenkytkennässä. Kaluston lisäksi syitä on haettu ratojen kunnosta, turvalaitteiden vioista ja niin edelleen.

 - Meidän oma tekniikkamme ja valmistajan tekniikka ratkovat näitä ongelmia koko ajan. Ei voi luvata, että viat saadaan poistettua huomiseen tai ensi viikkoon mennessä, sillä esimerkiksi tarvittavien osien saanti kestää, VR:n henkilöliikennejohtaja Antti Jaatinen toteaa.

   Pendolinojen kanssa on ollut vaikeuksia siitä lähtien, kun ensimmäiset junat saatiin Suomeen vuonna 1995. Viimeisen 18 Pendolinosta VR otti vastaan muutama viikko sitten.

Etelä-Suomen Sanomat Netlari

Suomeen sopiva

   Jaatinen myöntää, että viimeiset kuukaudet ovat olleet vaikeita. Erityisesti tammikuussa Pendolinoilla oli suuria vaikeuksia pysyä aikataulussa. Vaikeuksista huolimatta Jaatinen ei suostu myöntämään, että Pendolinot olisivat olleet virhehankinta. 
- Ne ovat juuri sellainen köyhän miehen nopea juna, joka toimii Suomen rataverkolla. Täällä tarvitaan kallistuvakorinen juna. Nyt on kysymys vain siitä, että tekniikka saadaan toimimaan.

   Osa Pendolinojen korjauksista on kuulunut takuun piiriin ja valmistajan, ranskalaisen Alstomin, vastuulle. Jaatinen ei halua kertoa tarkasti, kuinka pitkä Pendolinojen takuuaika on. Hänen mukaansa kysessä on kauppasopimuksen ehto, joka ei kuulu julkisuuteen.  - Takuuaika on vastaanoton jälkeen varsin pitkä, Jaatinen suostuu sanomaan.

Kimmo Kangas, ESS 21.2.2006

Tampereella takkuista


Tampereella takkuista

Suuri osa Pendolinon huonosta maineesta ja ongelmista on peräisin Tampereelta Helsinkiin kello 7.02 lähtevästä Pendolinosta.

 Tampereella kytketään yhteen Jyväskylästä ja Seinäjoelta tulevat Pendolinot. Yhdistelmällä on ollut poikkeuksellisen paljon ongelmia.
Vuosi sitten junavuoroa säännöllisesti käyttävien työmatkalaisten lähetystö vieraili VR:n johdon luona. Lähetystöä johtaneen Kaj-Erik Fohlinin mukaan asiat eivät ole vuodessa ainakaan parantuneet.

- Loppuvuosi ja tämän vuoden alku ovat olleet pahimmasta päästä. Itse en jaksa enää kirjata ylös myöhästelyitä, mutta kirjaa pitävän kaverini mukaan yhdellä tammikuun viikolla puolet vuoroista oli myöhässä.


Korvauksia oikeudesta?

Matkustajien keinot vaikuttaa ovat vähissä. Työmatkalaiset ovat vedonneet asiassa liikenneministeriöön, joka kuitenkin puuttui lähinnä pakkasrajoihin. Viimeisimpien myöhästelyjen seurauksena työmatkalaiset saivat ensimmäisen kerran korvauksena alennusta seuraaviin kuukausilippuihin.

- Asiassa riitelee kaksi erilaista näkemystä, jotka eivät kohtaa: kuluttajasuoja ja kuljetuslaki. Mielestäni vielä tärkeämpää on, että ostaessani lipun teen sopimuksen palvelusta. Jos palvelu ei vastaa sopimusta, on kysymys sopimusrikosta.

Fohlinin mukaan myös oikeudenkäynti vahingonkorvauksista saattaa olla mahdollinen, jos tilanne ei muutu.



Myös pääkaupunkiseudulla työssä käyvien päijäthämäläisten työmatkalaisten etuja ajava Oiko ry. on kyllästynyt Pendolinoihin. Oiko ry:n hampaisiin on joutunut erityisesti hinnoittelu. Yhdistys valitti Kuluttajavirastoon Pendolinojen hinnoittelusta Helsingin ja Lahden välillä.

VR perii junissa kolmen euron lisämaksun Pendolinoa käyttäviltä sarjalipun ja kuukausilipun ostajalta, vaikka Pendolino ei Lahden ja Helsingin välillä ole yhtään IC -junia nopeampi. Paikkalippua lippuluukulta ostettaessa lisämaksu on jopa 10 euroa. Oiko ry. vaatii kuluttaja-asiamieheltä toimenpiteitä, jotta VR ei perisi lisämaksua Pendolinoissa Lahden ja Helsingin välillä.

Etelä-Suomen Sanomat Netlari


Pendolino SM3 viuhahtaa

Oikoradan tulevilta käyttäjiltä valitus Pendolinon hinnoittelusta


VALITUS VR OY:N KOHTUUTTOMASTA HINNOITTELUSTA

Kuluttajavirastolle


   VR Osakeyhtiö on asettanut Helsingistä Kouvolan kautta Iisalmeen 18:34 ja Joensuuhun 14:00 meneville vuoroille Pendolino -kalustoa. Helsingin ja Lahden välisellä osuudella tästä ei kuitenkaan ole sen enempää matkustusmukavuuden kuin matka-ajankaan kannalta mitään merkitystä aiemmin käytössä olleeseen IC -junien kalustoon verrattuna.



   Tästä huolimatta VR Oy perii junassa ylimääräisen 3€ maksun jokaiselta sarjalipun ja 30 päivän lipun ostaneelta, vakituisesti Helsinki Lahti välillä matkustavalta, joka käyttää Pendolino -vuoroa. Ostettaessa lisämaksu lipunmyyntipisteestä, joutuu matkustaja maksamaan peräti 10€ lisämaksun.

   VR Oy on heikentänyt matkustajan kannalta palvelua kohtuuttomasti pakottamalla hänet maksamaan ylimääräisen 3€ matkustajan aikataulussa pysymisestä. Mikäli matkustaja ei halua maksaa tuota ylimääräistä hintaa, joutuu hän kaluston vaihdon vuoksi odottamaan tunnin päästäkseen seuraavalla IC -vuorolla Lahteen.


   Mielestämme kaluston vaihto, joka ei ole ollut matkustajasta riippuva eikä millään muodoin lisää matkustusmukavuutta tai lyhennä matka-aikaa, on asiakaspalvelun kohtuutonta alentamista.

   Vaadimme kuluttaja-asiamiestä ryhtymään toimenpiteisiin, jotta VR Oy lopettaa ylimääräisen hinnan perimisen Pendolino -kaluston käytöstä Helsingin ja Lahden välisessä liikenteessä.

Lahdessa, 16. Helmikuuta 2006

Oiko ry

Kai Vehmersalo        Raimo Salovuori
Puheenjohtaja            Sihteeri

Pendolino SM3 viuhahtaa 

Onko VR Oy tehnyt huonoja junakauppoja ?


   Olemme omakohtaisesti kokeneet tai tiedotusvälineistä seuranneet, kuinka epäonnista ja häiriöherkkää junakalustoa VR Osakeyhtiö on hankkinut. Onko junakalusto yleisesti kaikki huonoa, onko ostettu halvimmalla hinnalla sekundaa vai mistä on kysymys?

   1980-1990-luvun vaihteessa olin luennoimassa ja vetämässä kymmenen kertaa "Projektin ostotoiminta" -kurssia projektipäälliköille ja ostopäälliköille. Aisaparinani oli silloin jo eläkkeellä ollut, nyttemmin edesmennyt varatuomari Viljo Miettinen, entinen VR:n ostojohtaja. Hänen kanssaan sorvasimme Imatran terästehtaan 100M€ uudishankintojen sopimuksiin pätevän lauseen "Mikäli laitteiston tai järjestelmän suunnitelmista tai erittelyistä puuttuu jokin, joka on olennainen laitoksen tuotannolliselle toiminnalle, se sisältyköön määärittelyyn, erittelyyn ja hintaan".

   Tällä lauseella haluttiin korostaa sitä, että toimittaja tietää mitä on valmistamassa ja varustaa laitteensa tai järjetelmänsä tarvittavin ominaisuuksin. Valitettavan usein kuulee, että varsinkin tietojärjestelmien toimittajat lypsävät kohtuuttomia lisähintoja lisukkeista, joita tilaaja ei ole arvannut eritellä.

   Toinen tärkeä asia on tullut mieleeni seuratessani VR Osakeyhtiön hankkimia reistailevia italialaisia Pendolinoja, jäätyviä espanjalaisia ja ranskalaisia SM4 taajamajunia sekä hyytyviä tsekkien kiskobusseja.

   Niin, tuo VR.n entinen ostojohtaja kertoi, kuinka hän oli aikoinaan Pariisissa pääjohtaja Aallon kanssa ostamassa Alsthomilta diesel-linjavetureita. Ranskalaiset kysyivät "Villeltä" allekirjoituspäivän aattona, oliko johtaja Miettisellä vielä mitään toivomuksia sopimuksen suhteen. Ville sanoi, että ei oikeastaan muuta kuin, että hienon esipuheen lauseessa voisi olla seuraava sivulause: "Alsthom ..., maailmankuulu veturinvalmistaja, tuntien Suomen ilmastolliset olosuhteet ja Valtionrautateiden ratojen kunnon, lupaa toimittaa tämän sopiuksen mukaiset linjaveturit ...".

HR13 Alsthom

Alsthom HR13 linjaveturi

   Kun ensimmäiset kaksi Ranskasta toimitettua veturia saapuivat maahamme, lähdettiin veturia koeajamaan jonnekin Pohjois-Karjalaan. Töyssyisellä radalla sattui teleissä vaurioita ja piirustuksia jouduttiin muuttamaan. Ranskalaiset totesivat, etteivät arvanneet, että Suomessa ajetaan perunapelloilla. Katsokaa sopimustamme heille todettiin.


    Lisenssivalmistajat Lokomo ja Tampella joutuivat tekemään uusia takomuotteja sekä valumalleja, joiden kaikki kustannukset lankesivat myyjän kontolle.

   Ensimmäisissä talvikoeajoissa lunta tuprusi sisään lähes joka paikasta ja ranskalaiset tuskailivat etteivät tienneet Suomen ilmaston olevan Siperian kaltainen. Korjauksia jouduttiin taas tekemään melkoisesti ja kustannusten kantaja oli tietenkin sopimuksen mukaisesti toimittaja. VR:lle tuli yhden sivulauseen ansiosta miljoonasäästöt.

   Sopii kysyä, onko viime vuosikymmenen junasopimuksia tehty unohtaen vanhat hyvät sopimusehdot vai eikö niitä noudateta? Vanha sanontahan kuuluu: Tilaus tehdään parasta toivoen ja sopimus pahinta peläten.

   VR Osakeyhtiön kalustolla matkustavat haluavat kuulla, että hankintasopimukset on tehty ammattimaisesti asiakkaiden parasta ajatellen ja pahinta peläten. Ei tulisi olla sopimusrikkomus valottaa käyttäjäkunnalle eli matkustajille, mitkä asiat on otettu sopimuksiin: vastuu virheistä, valmiusaikatakuut (käytettävyystakuu), varaosien avoin saatavuus, suoritusarvotakuut. Useimmat matkustajat arvannevat, että isot ja pitkäaikaiset sopimukset on tehty kattamaan ostajan tuotannolliset tarpeet.

Kai Vehmersalo, Diplomi-insinööri


Pendolino SM3 viuhahtaa

 [Etusivulle]  [Artikkelit]  [Linkit]  [Pendolinojutut] 

Tämä sivu on tehty 21.02.2006