Ostamisen taitoa tarvitaan junakaupoissakin

[Etusivulle]  [Artikkelit]  [Linkit]  [Pendolinojutut] 


Etelä-Suomen Sanomat lukijan sana 25.2.2006


   Olemme omakohtaisesti kokeneet tai tiedotusvälineistä seuranneet, kuinka epäonnista ja häiriöherkkää junakalustoa VR Osakeyhtiö on hankkinut. Onko junakalusto yleisesti kaikki huonoa, onko ostettu halvimmalla hinnalla sekundaa vai mistä on kysymys?

   1980-1990-luvun vaihteessa olin luennoimassa ja vetämässä kymmenen kertaa "Projektin ostotoiminta" -kurssia projektipäälliköille ja ostopäälliköille. Aisaparinani oli silloin jo eläkkeellä ollut, nyttemmin edesmennyt varatuomari Viljo Miettinen, entinen VR:n ostojohtaja. Hänen kanssaan sorvasimme Imatran terästehtaan 100M€ uudishankintojen sopimuksiin pätevän lauseen "Mikäli laitteiston tai järjestelmän suunnitelmista tai erittelyistä puuttuu jokin, joka on olennainen laitoksen tuotannolliselle toiminnalle, se sisältyköön määärittelyyn, erittelyyn ja hintaan".

   Tällä lauseella haluttiin korostaa sitä, että toimittaja tietää mitä on valmistamassa ja varustaa laitteensa tai järjetelmänsä tarvittavin ominaisuuksin. Valitettavan usein kuulee, että varsinkin tietojärjestelmien toimittajat lypsävät kohtuuttomia lisähintoja lisukkeista, joita tilaaja ei ole arvannut eritellä.

   Toinen tärkeä asia on tullut mieleeni seuratessani VR Osakeyhtiön hankkimia reistailevia italialaisia Pendolinoja, jäätyviä espanjalaisia ja ranskalaisia SM4 taajamajunia sekä hyytyviä tsekkien kiskobusseja.

   Niin, tuo VR.n entinen ostojohtaja kertoi, kuinka hän oli aikoinaan Pariisissa pääjohtaja Aallon kanssa ostamassa Alsthomilta diesel-linjavetureita. Ranskalaiset kysyivät "Villeltä" allekirjoituspäivän aattona, oliko johtaja Miettisellä vielä mitään toivomuksia sopimuksen suhteen. Ville sanoi, että ei oikeastaan muuta kuin, että hienon esipuheen lauseessa voisi olla seuraava sivulause: "Alsthom ..., maailmankuulu veturinvalmistaja, tuntien Suomen ilmastolliset olosuhteet ja Valtionrautateiden ratojen kunnon, lupaa toimittaa tämän sopiuksen mukaiset linjaveturit ...".

Hr13 Alsthom

Alsthom HR13 linjaveturi

   Kun ensimmäiset kaksi Ranskasta toimitettua veturia saapuivat maahamme, lähdettiin veturia koeajamaan jonnekin Pohjois-Karjalaan. Töyssyisellä radalla sattui teleissä vaurioita ja piirustuksia jouduttiin muuttamaan. Ranskalaiset totesivat, etteivät arvanneet, että Suomessa ajetaan perunapelloilla. Katsokaa sopimustamme heille todettiin.


    Lisenssivalmistajat Lokomo ja Tampella joutuivat tekemään uusia takomuotteja sekä valumalleja, joiden kaikki kustannukset lankesivat myyjän kontolle.

   Ensimmäisissä talvikoeajoissa lunta tuprusi sisään lähes joka paikasta ja ranskalaiset tuskailivat etteivät tienneet Suomen ilmaston olevan Siperian kaltainen. Korjauksia jouduttiin taas tekemään melkoisesti ja kustannusten kantaja oli tietenkin sopimuksen mukaisesti toimittaja. VR:lle tuli yhden sivulauseen ansiosta miljoonasäästöt.

   Sopii kysyä, onko viime vuosikymmenen junasopimuksia tehty unohtaen vanhat hyvät sopimusehdot vai eikö niitä noudateta? Vanha sanontahan kuuluu: Tilaus tehdään parasta toivoen ja sopimus pahinta peläten.

   VR Osakeyhtiön kalustolla matkustavat haluavat kuulla, että hankintasopimukset on tehty ammattimaisesti asiakkaiden parasta ajatellen ja pahinta peläten. Ei tulisi olla sopimusrikkomus valottaa käyttäjäkunnalle eli matkustajille, mitkä asiat on otettu sopimuksiin: vastuu virheistä, valmiusaikatakuut (käytettävyystakuu), varaosien avoin saatavuus, suoritusarvotakuut. Useimmat matkustajat arvannevat, että isot ja pitkäaikaiset sopimukset on tehty kattamaan ostajan tuotannolliset tarpeet.

Kai Vehmersalo, Diplomi-insinööri

Etelä-Suomen Sanomat Netlari



Pendolino SM3 viuhahtaa

 [Etusivulle]  [Artikkelit]  [Linkit]  [Pendolinojutut] 

Tämä sivu on tehty 25.02.2006