VR Osakeyhtiö rahastaa törkeästi


[Etusivu]   [Artikkelit]   [Kuvastot]   [Linkit]

Viikkouutiset Lahdessa 1.3.2006


   VR Oy on jälleen osoittanut olevansa ylimielisen itsekeskeistä ja maksavaa asiakasta halventava. Tällä kertaa koduktöörin ja hänelle annettujen ohjeiden muodossa. Ei näemmä riitä, että VR:n toiminnasta on tehty valitus aina kuluttajavirastoa myöten, rahastus ja asiakkaan halventaminen jatkuu. Perjantaina 24.2.2006, Joensuuhun matkanneessa Pendolinossa S17, osoitti VR konduktöörin muodossa törkeyden huipun asiakaspalvelussa ja tuplarahastuksen muodossa.

   Normaalisti 30-päivän sarjalipulla Helsinki - Lahti väliä matkaava on joutunut järjen ja palvelutason huomioiden vastaisesti, maksamaan 3 euron ylimääräisen maksun Helsinki - Lahti välillä vain Pendolinossa istumisen "ilosta".

 Tällä kertaa konduktööri kuitenkin vaati peräti 6 euron lisämaksua! Suuresti ihmettelin, ettäkö miksi? Perusteluna tämä ilmeisen asiakaspalvelutaidoton virkailijan ilmentymä väitti, että joudun maksamaan, koska lipunmyyntikin on auki.

  Mutta ei tässä vielä kaikki! Kun kieltäydyin maksamasta moista kaksinkertaista maksua, sain uhkauksen, että juna pysäytetään jotta minut voitaisiin poistaa junasta. Luonnollisesti tyrmistykseni oli suunnaton. Jostain syystä virkailija koki tekevänsä suurenkin hyväntyön, kun armollisesti päätti periä "vain" 3 euroa ja jättää junan pysäyttämättä.

Pendolino

  Olen ollut vankka rautatieliikenteen kannattaja ja olen sitä edelleenkin, operaattori vain pitää uudistaa ja saada kilpailu vapautetuksi myös henkilöliikenteelle. Vain siten voidaan saada aitoja vertailukohtia jonka mukaan voi matkustaja valintoja tehdä. Toivon, että kuluttajavirasto ottaa todesta kaikki sinne tehdyt valitukset, myös VR:n hinnoittelusta tehdyn ja kohta tehtävän suoranaisesta asiakaspalvelusta tehtävän. Odotan, että VR ilmoittaa miten se tulee vastaisuudessa muuttamaan toimintaansa sellaiseen suuntaan, joka oikeuttaa sen olemassaolon.

Raimo Salovuori
Vakimatkaaja ja pendelöijä Lahdesta


VR Oy pahoittelee !

  
    VR pahoittelee

   Raimo Salovuori kirjoitti Uudessa Lahdessa ja Lahden Viikkouutisissa 1.3.2006 kohtelusta, jota hän oli saanut osakseen asiakaspalvelutilanteessa.

   Junan konduktööri oli toiminut väärin ja epäasiallisesti yrittäessään periä palvelumaksua (3 euroa) kuukausilipulla matkustavalta kirjoittajalta. Kuukausilipulla matkustettaessa palvelumaksua ei tarvitse maksaa, vaikka lipunmyynti olisikin auki (3 euron vaihtolippu kuitenkin täytyy maksaa).

   

   Pahoittelemme konduktöörin käytöstä ja asiakkaalle aiheutunutta harmia. Konduktöörin kanssa on keskusteltu asiasta ja hän on myöntänyt virheensä. VR:n asiakaspalvelussa työskenteleviltä edellytetään asiantuntevaa, ystävällistä ja asiallista toimintaa. Asiakaspalvelun henkilökunta on saanut koulutuksen tehtäviinsä, mutta valitettavasti virheitä tapahtuu. Pyrimme ottamaan virheistä opiksemme.

Ulla-Maija Mansikka, tiedottaja
VR-Yhtymä Oy 8.3.2006

 

   Vakimatkustajat ovat sitä mieltä, että koko junatyypin vaihtolipun maksu 3 euroa on kohtuuton ja törkeää rahastusta niin kauan kuin Pendolinojen vuorot ajavat IC-junien aikatauluilla. Asiakas ei myös ymmärrä, miksi hänen aiemmin käyttämällensä vuorolle on tungettu kalliimpi Pendolino. Tämä rahastus on lopetettava välittömästi! Mikäli oikoradan avaamisen jälkeen tarjotaan selkeästi nopeampia ylimääräisiä aamu- ja iltavuoroja Pendolinoilla, voisi niiden lisähinta olla perusteltu.

Raimo Salovuori Lahdesta

Olisin todella päätynyt kävelemään Lahteen !

   Hei Raimo !

   Onpa ollut varsin kummallista ja törkeää, mutta en uskokaan, että tämä oli vielä törkeyden huippu! En halua vähätellä tapahtunutta, mutta odotetaan vaan oikorataa ja VR:n hinnoittelua siellä, niin silloin varmasti tulemme näkemään törkeyden huipun!

  Kummallista tuo oli sikäli, kun minä satuin juuri tällä viikolla tiistaina matkustamaan Helsingistä Pendolinolla ja silloin konduktööri rahasti minulta vain sen 3 euroa, tosin tarkisti vielä lipusta, että määränpään on Lahti, jotta hinta tulisi oikein. Olisiko nyt konduktööri myynyt sinulle istumapaikan perille saakka mihin sitten juna olikaan menossa?

   Mutta kummallista oli myös se, että konduktööri vetosi siihen, että lipunmyynti oli vielä silloin auki, kun minua on lipunmyynnissä erityisesti neuvottu, että älä osta vaihtolippua tästä vaan junasta, niin saat sen silloin halvemmalla. Ei taida VR:llä oikea käsi tietää mitä vasen tekee tai päinvastoin, mutta joka tapauksessa neuvot ja toiminta tuntuvat olevan ristiriidassa.

   Onneksi tuo ei tapahtunut minulle, sillä jo muutoinkin ärsyyntyneenä VR:n toimintaan tuo olisi voinut olla se korsi, joka katkaisee kamelin selän ja minä olisin todella päätynyt kävelemään Lahteen!

 Jos minulle olisi tarjottu tuota vaihtoehtoa, että pysäytetään juna ja lähdet kävelemään, niin minä olisin sen toteuttanut, sillä jos VR ei pidä lupauksiaankaan, niin sitten ei kyllä tehdä tyhjiä uhkauksiakaan. Että sillä tavalla olen sitten hullu, jos nyt jotenkin muutenkin..

Toivotaan, että kirjeesi auttavat ja VR löytää yhtenäisen linjan hinnoitteluun, jota sitten noudatetaan niin lipunmyynnissä kuin junassakin ja jonka kaikki konduktöörit tuntevat. Ja jospa päästäisiin tuosta typerästä lisäveloituksesta kokonaan eroon! No, se taitaa jäädä toiveajattelun puolelle, mutta ainahan sitä voi toivoa!

Terkuin Mari Lahdesta  2.3.2006


[Etusivu]   [Artikkelit]   [Kuvastot]   [Linkit]

Nämä kirjoitukset on julkaistu   01.03.2006