Miksi VR ei korvaa Pendolinojen kaikkia myöhästymisiä?

[Etusivulle]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]


TV1 Kuningaskuluttaja 9.3.2006 !

  
Annukka Roininen &
Maarit Åström-Kupsanen
TV1 Kuningaskuluttaja


   VR nosti lippujen hintoja vuoden vaihteessa muutamia prosentteja. Näin kävi myös Tampereelta ja Lahdesta Helsinkiin kulkevien Pendolinojen lipun hinnoille, vaikka kyseisillä väleillä on ongelmia. Tamperelaisia junamatkailijoita harmittaa etenkin Pendolinojen myöhästelyt. Ja lahtelaisia taas se, että nopeaksi kehuttu Pendolino kulkeekin samaa vauhtia kuin Intercity-juna. Hyvitykset myöhästelyistä ja hitaudesta ovat kuitenkin kiven alla.

Tampereen Pendolinon aikataulut eivät pidä

Kaj-Erik Fohlin kulkee työmatkaansa Tampereelta Helsinkiin ajavalla Pendolinolla, joka on usein myöhässä. Tällä kertaa 6.3. Pendolino saapui vain pari minuuttia myöhässä perille, mutta pahempiinkin myöhästelyihin on totuttu.

- Se vaihtelee aika paljon. Viidestä minuutista puoleen tuntiin, Fohlin kertoo.

Esimerkiksi 8.3.2006 Pendolino saapui Tampereelta Helsinkiin puolisen tuntia myöhässä. Tamperelaiset vakiomatkustajat purnaavatkin lähinnä sitä, että junien aikataulut eivät pidä.

   Eivätkä ongelmat ole uusia. Jo vuosi sitten tamperelaislähetystö marssi VR Oy:n johtajien puheille Pendolinon myöhästelyjen vuoksi, mutta edelleen painitaan teknisten ongelmien kanssa. Viime aikoina myöhästelyjä ovat myös kärjistäneet eri suunnista tulevien Pendolinon runkojen yhdistely Tampereen ja Kouvolan risteysasemilla. Yhdistelyyn varattu kymmenen minuuttia ei ole yksinkertaisesti riittänyt. Mutta VR Oy:n mukaan näitä yhdistelyjä on tehtävä pääkaupunkiseudulla olevan ruuhkan takia.

- Sanotaan mieluummin montako Pendolino vuoroa viikossa on ajallaan ja niitä mahtuu sitten siihen kaksi tai kolme, Fohlin tuiskahtaa.

VR:n henkilöliikennejohtaja Antti Jaatinen myöntää Tampereen ja Helsingin välillä kulkevalla Pendolinolla olevan ongelmia pysyä aikataulussaan.

- No se riippuu varmaan viikosta, mutta tosiaan tammi-helmikuun suoritus on ollut selvästi alle keskimääräisen tason, Jaatinen sanoo.

   Korvauksia koko kevääksi?

VR on korvannut jatkuvia myöhästelyjä muutaman kerran kuukausilippulaisille. Mutta esimerkiksi Pendolinojen ajolankaongelmat vaikuttavat pysyviltä joten tamperelaisia ihmetyttää miksi korvauksia ei makseta koko ajan. (Kaksi yhteen kytkettyä Pendolinoa heiluttaa ajolankaa niin paljon, että 25000 Voltin ajolankoja on pudonnut radalle)

 

Pendolino Helsingin asemalla


 - Nyt kun alennettu nopeus 160 km/h on voimassa toukokuulle saakka, olisi kohtuullista että VR Oy antaisi tällä Inter City-lipun hinnalla meille Pendolinon lipun, Fohlin toteaa.


Jaatinen ei kuitenkaan lupaa hinnan alennuksia koko keväälle.

- Me katsomme kuukausikohtaisesti sitä, että mikä tämä täsmällisyys on ollut ja sitten tehdään kuukausittain näitä päätöksiä mitä nyt on tehty tammikuun ja helmikuun osalta, Jaatinen toteaa.

Eri asia on taas muut kuin vakiomatkustajat. Heille ei lasketa hintaa automaattisesti.

- Jokaiset yksittäisvalitukset käsitellään erikseen ja tapauskohtaisesti ratkaistaan mutta lähtökohta on se että näillä edellytyksillä riittävä viivästyminen ja aiheutuneet kustannukset niin voidaan korvata.

Jaatinen ei kuitenkaan paljasta kuinka monelle matkustajalle on maksettu ja mitä. VR Oy:n nihkeyttä kuvaa myös kuluttajaviraston viime joulukuisen ratkaisun kritiikki. Kuluttajavirastossa katsottiin, että asiakkaalla on oikeus hinnanalennukseen, jos kuljetuspalvelussa on ollut virhe. Näin esimerkiksi korvaukset kuuluisivat kuukausilippulaisille, kun myöhästelyt ovat toistuvia. Junamatkahan on tuote. Jos siinä sattuu matkalla virhe, niin se pitäisi myös korvata.

- Junamatka on kuljetuspalvelu se ei ole samalla tavalla konkreettinen tuote kuin murot, tai radio tai niin edelleen ja näitä konkreettisia tuotteita fyysisiä tuotteita koskee kuluttajansuojalaki ja rautatiekuljetuspalveluita koskee rautatiekuljetuslaki.

   Lahden pendolino on liian hidas

Myös Lahden kuukausilippulaiset veivät pari viikkoa sitten oman Pendolino kysymyksensä kuluttaja-asiamiehen ratkaistavaksi. Kysymys on nyt siitä, miksi vakiomatkustajien pitää pulittaa lisämaksua Pendolinosta, jonka mainostettu nopeus onkin samaa tasoa kuin muilla junilla.

- Hidashan se on siihen nähden mihin Pendolino pystyisi. Sehän ajaa vain IC-junan vuoroilla, työmatkaansa Lahdesta Helsinkiin päivittäin kulkeva Kai Vehmersalo kertoo.

Saman paljastaa myös VR Oy:n aikataulu. Sen mukaan vanha sininen pikajunakin kulkee toisinaan Lahden välillä jopa nopeammin kuin Pendolino.

Asiakkaat päättävät onko VR saamaton

Jos asiakas on Inter City-kuukausilipun kanssa matkalla, hän joutuu maksamaan konduktöörille Pendolinossa lisämaksua kolme euroa. Jos hän olisi taas hakenut saman Pendolino-lisän aseman lipunmyynnistä, maksu on silloin jopa 10 euroa.

- Missä ne palvelut ovat? Me ihmettelemme missä ne palvelut on. Mikä on se peruste millä VR Osakeyhtiö ottaa siitä lisähintaa, kun se ajaa samoja aikatauluja, kysyy Vehmersalo.

- Nämä ovat eri tuotteita, Pendolino on oma tuotteensa, Intercity omansa, pikajuna omansa ja taajamajuna omansa. Yleensä yrityksissä eri tuotteilla on oma hintansa ja asiakas sitten ratkaisee, että minkä tuotteen hän haluaa ostaa, vastaa VR:n Jaatinen Vehmersalon kritiikkiin.

Niin Tampereella kuin Lahdessa ollaan pettyneitä VR:n asenteeseen.

- Pendolinossa ei pänni, mutta saamattomuus VR Oy:llä pännii, Fohlin tuhahtaa.

Kysyimme VR Oy:ltä ovatko he saamattomia. Vastaus oli erikoinen.

- Se on muiden asia ratkaista, Jaatinen vastaa ja jatkaa että nämä muut ovat yhtä kuin asiakkaat.

Lahden työmatkalaisia VR Oy:n asenne harmittaa.

- Jos sanon insinöörimäisesti niin VR:n loogisen neglikoinnin potentiaalinen konsekvenssi on aina negatiivinen. Elikkä suomeksi sanottuna aina on selityksiä ja aina sanotaan vastaan. Me koemme olevamme asiakkaita mutta VR:n joissakin sisäisissä kalvoissahan lukee, että me olemme vain kaukoliikennesuoritteita. Me emme ole siis edes matkustajia me olemme kaukoliikennesuoritteita, mutta itse me katsomme olevamme kyllä asiakkaita, Vehmersalo toteaa.

*****

Kommentti ja havainto:

Kuluttajavirasto toteaa - Junamatkahan on tuote

VR Oy väittää vastaan: Junamatka on kuljetuspalvelu se ei ole samalla tavalla konkreettinen tuote kuin murot, tai radio

Pendolinosta taasen VR Oy toteaa: Nämä ovat eri tuotteita, Pendolino on oma tuotteensa, Intercity omansa, pikajuna omansa ja taajamajuna omansa

Siis mikä on tuote ja mikä on palvelu?

Oiko ry:n mielipide ja ehdotus VR Oy:lle


Kuningaskuluttaja käsitteli 9.3.2006 tamperelaisten ja lahtelaisten pendelöijien ongelmia. Oheinen teksti on toimitettu TV1:lle ja VR Oy:lle.

  Oiko ry on Päijät-Hämeestä Pääkaupunkiseudulle pendelöivien työntekijöiden asiaa ajava yhdistys. Nämä pendelöijät uhraavat liiaksikin vapaa-aikaansa ja rahaa käydäkseen töissä Helsingin seudulla ja tuodakseen kotikunnalleen veroja.

Me lahtelaiset ja päijät-hämäläiset todella odotamme oikorataa, koska matka-aika putoaa nykyisestä 1 tunnista 21 minuutista  -  44 tai 48 minuuttiin  -  eli siis käytännöllisesti katsoen puoleen.

Kiitokset uuden nopean radan rakentamisesta Eduskunnalle ja Ratahallintokeskukselle. Oikoratahan avataan liikenteelle syyskuun 3. 2006 ja liikenne muuttuu siis olennaisesti nopeammaksi. Pendolinot on hankittu VR Oy:n lippulaivaksi kuljettamaan matkustajat suurten kaupunkien välillä mukavasti, nopeasti ja luotettavasti.

Mutta miksi matkustajia nyt rangaistaan Pendolinon lisämaksulla, vaikka aikataulut ovat samat kuin IC-junilla?

Mikäli IC kuukausilipun tai sarjalipun haltija joutuu Pendolino-vuoroon peritään junassa 3 euroa ylimääräistä ja peräti 10 euroa aseman lipunmyynnissä,! Lisähinta on 30% tai yli kaksinkertainen. Vaadimme, että moinen perusteeton rahastus lopetetaan välittömästi!

VR Osakeyhtiö, valtion omistama rautatiemonopoli, väittää tarjoavansa Pendolinolla parempaa tuotetta. Kuinkahan onkaan - asiakkaat ovat tästä kovasti eri mieltä. VR tosin kutsuu meitä vain kaukoliikennesuoritteiksi - ei edes matkustajiksi!

Pendolino Helsingin asemalla

* Pendolinossa on jäykempi kierrejousitus kuin IC 2-kerrosvaunujen pehmeä ilmajousitus,

* Pendossa on kovemmat istuimet kuin IC vaunuissa - paljon kovemmat kuin vanhoissa sinisissä vaunuissa,

* Pendolinon ovet ovat kapeat ja niistä on erittäin vaikeaa  kulkea matkalaukun kanssa,

* Pendolinossa on ahtaat eteistilat, joissa ei ole kunnollisia ikkunoita ja näkyvyys asemalaiturille on huono,

* Pendolinojen matka-ajat ovat samat kuin IC-junien,

* Käytännössä Pendolinojen keskimääräiset matka-ajat ovat pitempiä johtuen vioista ja häiriöistä,

* Kahden Pendolinon liittäminen yhteen Kouvolassa ja Tampereella on osoittautunut erittäin epäonnistuneeksi. Toisen myöhästyminen myöhästyttää molemmat ja liittäminen on ollut hyvin häiriöaltista,

* Pendolinojen ilmastointi kohisee enemmän kuin IC-vaunujen,

* Pendolinossa kuuluu äänekäs paukahdus, kun toinen juna tulee vastaan,

* Yhteen liitetyssä Pendolinossa voi havaita nousseensa väärään yksikköön ja omalle paikalle ei pääse junan sisällä,

* Pendolinossa ei ole allergiahyttejä, perhehyttejä eikä ryhmähyttejä.


Pendolinon ovi
Pendolinon kapeat kolme porrasta

  Eli mistä asiakas olisi valmis maksamaan enemmän senttiäkään? Ainoa perustelu kalliimmalle hinnalle olisi oikoradalla noin 10 minuuttia lyhyempi matka-aika. Tämä ei toteudu, mikäli VR Oy ajattaa Pendolinoja ja IC-junia samoilla aikatauluilla.

* Oiko ry edellyttää, että aikaisin aamulla olisi tarjolla ainakin yksi nopea Pendolinovuoro.
* Oiko ry vaatii, että Kouvolasta Lahden kautta Helsinkiin ajetaan vain erillisiä sinkkupendoja
* Olemme maksavia asiakkaita, joita tulisi palvella – missä on asiakaspalvelu ?!
* Vakimatkustajille tulisi olla kuukausilipulla junatyypistä riippumaton yhtenäishinta
* Oikoradan lippujen hinnoittelun tulisi olla erittäin kilpailukykyinen autoiluun verrattuna

Jos VR Oy olisi markkinointihenkinen ja välittäisi asiakkaistaan se suunnittelisi ehdotuksemme mukaisesti syksyllä oikoradalla nykyhinnasta puoleen hintaan tarjousta uusille  ja nykyisille sarjalipun ja 30 päivän lipun ostajille. Eri tutkimuksin on nimittäin saatu selville, että pääkaupunkiseudulle kulkee työmatkoillaan lähes päivittäin 3500 henkeä. Näistä joukkoliikennettä käyttää alle tuhat. Helsinkiin ajavat autoilijat ja kimppakyytiläiset voitaisiin houkutella joukkoliikenteen käyttäjiksi - mutta vain riittävän raflaavalla tarjouksella - lyhyt matka-aika ja halpa hinta. Volyymillä paikattaisiin hinnanalennukset. Löytyykö VR Oy:ltä markkinointirohkeutta?

Oiko ry, pendelöijien yhdistys

Tamperelaisten vakimatkaajien vaatimuskirje hinnan alennuksesta !!


VR Osakeyhtiö
VR yhteyskeskus
Eteläinen asemakatu 2 A
11130 Riihimäki

VAATIMUS HINNAN ALENNUKSESTA VR:N KULJETUSPALVELUSSA OLEVAN JATKUVAN VIRHEEN VUOKSI

   Vaadin, että VR Osakeyhtiö suorittaa minulle hyvitystä hinnanalennuksena marraskuun 2005 – tammikuun 2006 väliseltä yhteensä 250,00 € maksamistani matkalipuista.

Perusteet:

   Kuluttajasuojalain (8 luku 12 § ) palvelun on sisällöltään, suoritustavaltaan ja tulokseltaan vastattava sitä, mitä voidaan katsoa sovitun. Palvelut on suoritettava ammattitaitoisesti ja huolellisesti sekä ottaen huomioon tilaajan edut. Palveluksen tulee vastata sitä, mitä kuluttajalla on yleensä aihetta odottaa. Jos palvelus poikkeaa tästä, siinä on virhe. Kuluttaja voi vaatia virhettä vastaavaa hinnanalennusta.

   Olen matkustanut säännöllisesti (lähes päivittäin) Tampereen ja Helsingin välillä junavuoroilla S88 ja S95.  Kyseiset junavuorot ovat myöhästyneet jatkuvasti. Poikkeuksena voidaankin pitää sellaista tilannetta, että joku vuoro olisi ollut sattumalta aikataulun mukaisesti perillä.


   Myöhästymisistä minulla on omat muistiinpanoni. Tilanne on pahentunut vielä tammikuun aikana, jolloin myöhästymisten määrä kasvoi ja myöhästymisajat pitenivät.
 
   Tämä Pendolino-tuote ei ole vastannut sisällöltään sitä, mitä VR Oy on siitä markkinoinnissaan ja aikatauluissaan luvannut ja sitoutunut. VR Oy on jatkanut tarkoituksellisesti kuluttajaa harhauttavaa markkinointia ja tiedottamista mm.  vuoden vaihteessa julkaistussa aikataulukirjassa. Junavuorojen S88 ja S95 Tampereen ja Helsingin välisiin aikataulussa mainittuihin aikoihin on ollut marraskuun alun jälkeen käytännössä mahdotonta edes päästä. Tämä on näkynyt säännöllisinä myöhästymisinä. VR Oy on tiennyt mm. tämän seikan mutta ei ole siitä asiakkaille tiedottanut. (viite: kaksirunko - Pendolinoille asetettu 160 km/h nopeusrajoitus) Viivästymisen syyt ovat olleet VR:stä itsestään johtuvia ja tuottamuksellisia, koska junakalustossa on ollut jatkuvasti vikoja ja puutteita ja jotka ovat olleet etukäteen tiedossa.

   Edelleen näissä ns. parempina junina markkinoiduissa junissa on ollut jatkuvasti muitakin matkustukseen vaikuttavia teknisiä vikoja ja puutteita.



   Nämä ongelmat ovat laskeneet  mm. matkustustasoa ja mukavuutta siitä mitä VR Oy on markkinoissaan luvannut. Lyhyesti lueteltuna mm. sähköpistokkeiden toimimattomuus, monitorinäytöt rikki, kuulutuksissa olevat ongelmat, rikkinäiset  jalkatuet jne. 
Osa ongelmista on johtanut myös siihen, että junavuoro on ajettu yhdellä rungolla (seisomapaikkoja vain tarjolla) tai ajettu kohtuuttoman myöhässä.

  Koska näiden Pendolino-vuorojen myöhästymien johtuu VR Oy:stä johtuvista syistä, eikä VR oy ole korjannut tuotteessaan olevia selkeitä puutteellisuuksia kohtuuajassa, katson hyvitysvaatimuksen hinnanalennuksesta kohtuulliseksi.

Vaadin vastausta 28.2.2006 mennessä.

Todettakoon vielä: Perustan vaatimukseni kuluttajasuojalakiin, en rautatiekuljetuslakiin.

Pendolino Helsingin asemalla


 [Etusivulle]    [Artikkelit]    [Kuvastot]   [Linkit]  

Tämä sivu on tehty 11.03.2006