Suoraveloituslipun Suora 360 ehdot muutetaan 

VR Osakeyhtiön taholta yksipuolisesti


[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Oiko ry:n saamia kommentteja VR Oy:n maaliskuussa 2006 tekemän yksipuolisen ja huonosti markkinoidun Suora 360 sopimuksen muutoskirjeen johdosta


VR Osakeyhtiö lähetti Suora 360 sopimusasiakkailleen 1.3.2006 päivätyn kirjeen, jossa aluksi lyödään eteen tökerösti vanhan sopimuksen ehtojen purku seuraavasti:


Arvoisa asiakkaamme,

SUORA 360 -SOPIMUSEHDOT MUUTTUVAT

VR:n verkkopalvelut uudistuvat, ja samassa yhteydessä muutamme myös Suora 360 -palvelun sopimusehtoja 3.4.2006 lähtien. Uuden Suora 360 -palvelun mukaan yhdentoista yhtäjaksoisesti ostetun suoraveloituslipun jälkeen yksi seuraava 30 päivän lippu on maksuton. Uudet sopimusehdot koskevat  kaikkia uusia Suora 360 -sopimuksia.


Siis asiakkailta otetaan pois lähes 10 % etu siitä, että hän on ollut jatkuva ja hyvä asiakas eikä kuormita aseman lipunmyyntiä!


Nyt sopimuksen piirissä oleville asiakkaille uudet sopimusehdot astuvat voimaan automaattisesti, kun nykyisen sopimuksen kaksi maksutonta 30 päivän lippua on käytetty.

Suora 360 -palveluun ei tule muita muutoksia. Lippu postitetaan sinulle edelleen ilman lähetyskuluja, ja tarjoamme jatkossakin sinulle kanta-asiakasetuja. Jos et kuitenkaan halua jatkaa Suora 360 -sopimusta, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme, puh. 0307 21 722 (3.4. alkaen numero on 0307 26 596) tai suora360@vr.fi. Asiakaspalvelusta saa myös tietoa uudesta Joustokausi-palvelusta.

  30 päivän liput Joustokausi-palveluna

VR:n verkkokaupassa www.vr.fi on mahdollisuus kirjautua uuteen Joustokausi-palveluun. Tämän palvelun kautta ostettu kauko- tai lähiliikenteen 30 päivän lippu maksetaan verkkokaupassa ja sen saa postitse kotiin  e-kirjeenä. Postituksesta veloitetaan kaksi euroa.


Vakiomatkustajat ja Oiko ry on ehdottanut, että ilmoituskirjettä ei ehkä lainkaan lähetettäisi suoraveloituksen asiakkaalle ja nän säästettäisiin yksi E-kirjeen hinta.

VR Oy:n teettämä verkkokaupan järjestelmän hinta lienee todella kallis, sillä VR myi ATK-yksikkönsä Suomen suurimmalle IT-yhtiölle.



Joustokausi-palvelun käyttäjä saa yhden 30 päivän lipun maksuttomana, kun hän on vuoden sisällä ostanut yksitoista 30 päivän lippua. Maksuton lippu toimitetaan automaattisesti kotiin. Lippujen ei tarvitse olla voimassa peräkkäin, vaan vuoden sisällä voi olla yhteensä jopa 64 välipäivää lippujen väliltä. Asiakas voi itse seurata ostohistoriaansa verkosta.

Asiakas pakotetaan tekemään  lippujensa eteen työ, joka on aiemmin toiminut jatkuvana  sopimuksen mukaan!

::::::::::::::::::::


Kauko-ja lähiliikenteen 30 päivän lippuja saa edelleen myös asemilta sekä pelkälle junamatkalle myös junamaateista.

Junalippuostoksien tekeminen Internetissä edellyttää OKO:n, Nordean, Sammon, Aktian, Paikallisosuuspankkien tai Säästöpankin verkkopankkiyhteyttä. Myös Luottokunnan korteilla (Visa, Mastercard ja Eurocard) tai OKO:n, Nordean ja Sammon Visa Electron korteilla voi maksaa.

:::::::::::::::::::::::::::::

Ystävällisin terveisin

VR OSAKEYHTIÖ
VR Henkilöliikenne

VR - lopetti asiakkaalle kannattavan lippumallin !

  Hei, jos tuossa oikein laskin, niin ei paljoa enää kannata olla Suora 360 -asiakas. Sen yhden kuukauden ja ylikin saa helposti ajoittamalla lomansa niin, että kuukausilippu loppuu loman alkuun. 

Ehkäpä VR huomasi, että tällä kertaa todellakin kannatti olla VR:n asiakas. Yleensä ottaen se ei kannata. Tämän ovat osoittaneet aikataulusta myöhästelyt, suuret hinnan korotukset (kuten nyt vuoden alusta), ylihintaiset liput mm. pendolinolippu välillä Lahti-Helsinki-Lahti ja liian vähäiset istumapaikat työpaikkamatkalaisille.

Erityisesti istumapaikkojen puute kismittää, koska on todella kiusallista olla ilman istumapaikkaa 1.5 tuntia, minkä juna matkustaa väliä Helsinki-Lahti.

Tätä mieltä tällä kertaa.

09.03.2006 H-E Lahdesta


 On ne VR:läiset kyllä kerta kaikkiaan kelvottomia markkinoinnissaan !


   Saadusta kirjeestä syntyy aluksi sellainen vaikutelma, että kuukausilipun hinta nousee 10 prosenttia. Kun asiaa vähän laskee, huomaa ettei näin ehkä itse asiassa ole.

    Vanhassa Suora 360 sopimuksessa asiakas on saanut postissa automatique 30 päivän lipun kerran kuussa, ja aina kymmenen maksullisen lipun jälkeen kaksi tulee veloituksetta. Näistä 12 lipusta normaali suomalainen käyttää 11 ja yksi on tarpeeton lomien vuoksi. Siis maksamalla 10 lippua voi matkustaa 11 kuukautta.

   Uusi "Joustokausi" -systeemi toimii niin, että (suora lainaus VR:n kirjeestä) "palvelun käyttäjä saa yhden 30 päivän lipun maksuttomana, kun hän on vuoden sisällä ostanut yksitoista 30 päivän lippua." Lisäksi "lippujen ei tarvitse olla voimassa peräkkäin, vaan vuoden sisällä voi olla yhteensä jopa 64 välipäivää lippujen väliltä."

  Siis nyt ei tarvitsisi ottaa vastaan sitä yhtä "tarpeetonta" 12. lippua. Kun loma-ajan jättää väliin, maksamalla 11 lippua voi matkustaa 12 kuukautta.

 Jos käsitykseni on oikea, täytyy todella ihmetellä miksi Inari Rummukainen, joka kuitenkin nimittää itseään markkinointipäälliköksi, ei tee sitä selvemmäksi viestissään.

09.03.2006 J. Lahdesta

 Todella raakaa vedätystä !

 Hyvät Oiko ry:läiset!

Sain tämän kyseisen kirjeen eilen, markkinointi- päällikön allekirjoituksella. Mitähän siinä oikein markkinoidaan?



 En ole vielä kahtakaan vuotta kulkenut junalla Lahti-Helsinki väliä. Tänä aikana työmatkalaisten lipun hintaa on nostettu kaksi kertaa ja nyt tämä!!

Todella raakaa vedätystä. Nimenomaan oikorata ja työmatkalaisystävälliseksi kehuttu junamatkustus saivat minut tekemään päätöksen muuttaa Espoosta takaisin vanhaan kotikaupunkiini Lahteen.

 Tässä se nyt sitten on. Ovat ilmeisesti ajatelleen työmatkalaisten pienellä joukolla rahastaa oikein kunnolla (miljooniahan sieltä kilahtaa kassaan...). Me kun emme "pääse karkuun". Työmatka on tehtävä.

Olen todella kummastunut ja pettynyt.
09.03.2006 M. Lahdesta


Asiakkaan reklamoidessa, irtisanotaan sopimus
 
  Törkeältähän tämä vaikuttaa - asiakaalle viestintään ja viestinnän selkeyteen VR voisi edelleen kiinnittää huomiota.
 
   Juttelin itsekin tänään aamulla Suora360 -asiakaspalvelun kanssa ja ystävällisesti tiedustelin asiaa. Kirjeestä tuli kieltämättä virheellinen vaikutelma. Vastaaviin asiakaskirjeviestinnän yksipuolisiin määräyksiin törmää toki toisaallakin, mm. rahoitusalalla, mikäli asiakas ei hyväksy uusia sopimusehtoja, pankki voi "ystävällisesti", asiakkaan reklamoidessa, irtisanoa asiakkaan tilin. Seurasin menettelyä mm. erään punaisen pankin ja sinisen varainhoitotalon fuusiossa. Ja menettely on käytössä ja varsin tuttu muissakin finanssikonserneissa. Menettelyiden yksipuolisuus sopimusehdoissa aina vähän mietityttää.

  Samankaltainen menettelytyyli vaikuttaa olevan VR:n asiakasviestinnässä ja suora 360 sopimuehdoissa. Asia olisi tässäkin tapauksessa kannattanut viestiä asiakasta arvostaen ja selkeästi - laatia se tiedote vastaanottaja lähtöisesti. On se kumma, että kannattavat, varmat, maksavat asiakkaat saavat yksioikoisinta kohtelua.

Jaatiselta ja markkinointitiimiltä on ilmeisesti unohtunut pieni perusoppi, kuinka kallista itse asiassa uusien kannattavien asiakkaiden hankkiminen on.


Tyytyväinen asiakas on parhain referenssi ja suosittelee yhteistyökumppaneilleen hyvää palvelua - tehokkain ja halvin markkinointikanava. VR:n tapauksessa palvelua ei voi suositella.

  Tälläisen logiikan kautta asiakaspalvelija yritti avata asian ydintä - ymmärrätkö?

    * Jos tänään 9.3. otan ensimmäisen "suoran" käyttööni ja aloitan palvelun käytön, pitää viimeistään ensi vuonna 8.3.2007 aloittaa sen 12.sta lipun käyttö.
    * Eli käytännössä, jos aiemmin ns. 2 ilmaista kautta tuli saman vuoden (365 pvä) aikana käytettäväksi (1 ilmainen ja lomien vuoksi 1 käyttämätön)
    * Uusi käytäntö VR:n asiakaspalvelijan logiikalla tarkoittaisi sitä, että ne 64 "vapaata päivää" jotka on mainittu kirjeessä, mahdollistaisi lipun käytön yli vuoden periodilla, sisältäen lomakauden -> jos 12. lippu aloitetaan 12 kk:n viimeisinä päivinä ja on kelvollinen kuukauden päivät siitä eteenpäin, matkustusaika venyy 13 kk periodille kaiken kaikkiaan uudessa systeemissä.

09.03.2006 Lahdesta A.

Olen irtisanomassa Suora360 sopimuksen!

  Olen ollut jo vuosia Suora360 asiakas ja olen arvostanut sitä automaatiota, jolla lippu on tullut postissa kotiin. Nyt minun pitäisi lipputiskillä tai Internetissä tehdä se työ, jonka ostin Suora360 palvelussa. Olen saanut 12 kuukaudessa liput suoraan kotiin 10 kuukauden hinnalla.

  Samassa Helsingin työpaikassani kulkee Lahden ympäristöstä toinen henkilö omalla autollaan päivittäin. Olen hänen kyydissään tullut kotiin jo lukuisina päivinä ja maksanut turhaan 30-päivän lipusta.

  Olemme tekemässä osittaista kimppakyytiä ja kuljen huhtikuun lopun jälkeen sarjalipulla vain satunnaisesti junalla tai bussilla.

  Oikoratakaan ei tule tekemään muutosta tilanteeseen nykyisillä lippujen hinnoilla. Ajoaika omalla autolla on lähes sama kuin VR Oy:n lupaama Pendolinoaika + Helsingin sisäinen matkusaika. Omalla autolla töistä Helsingistä Lahden rautatieasemalle on ajoaika talvirajoituksilla noin tunti ja 10 minuuttia.


  Ihmettelen VR Oy:n tapaa hinnoitella junien liput, koska vuosia sitten laskettiin, että tuli taloudellisemmaksi kulkea junalla tai bussilla, mutta nyt onkin kimppakyyti edullisempaa. Koskahan VR oppii laskemaan ja varsinkin kuuntelemaan asiakkaitaan?

  Kahden kesken maksetut oman auton kustannukset jäävät selvästi alle VR:n lippuhintojen ja Helsingin sisäisen liikenteen yhteen laskettujen kustannuksen kanssa.

 Näin on ynnäillyt Eeva 16.03.2006


 Asiakas palautetaan myyntitiskille !

Hei, henkilökohtaisesti toivon tämän asian otettavaksi esille Oiko ry:n hallituksen esityslistalla ja että Oiko ry reagoi tähän asiaan jotenkin. Itse olen Suora 360 -asiakas ja mielestäni suoraveloitus sekä lippujen postitus on toiminut hienosti. 

On todella kummallista hinnoittelun politiikkaa. Ensinnäkin otetaan pois saavutettu hyöty. Automaatioon tottuneet asiakkaat palautetaan myyntitiskille.


Terveisin Eero, Lahti 13.03.2006

Suora 360 sopimuksen tehtyään ei ole tarvinnut käydä lippuluukulla, joka ei aikaisemmille junille ole vielä edes aamuvarhaisella auki. Lippu on tullut joka kuukausi automaattisesti postissa eikä ole tarvinnut pelata erillislippujen tai väliaikaisten sarjalippujen kanssa.


  Suora 360 suoraveloitussopimus muutetaan yksipuolisesti

VR:n henkilöliikenteen markkinointi taisi naulata viimeisen naulan arkkuunsa. Te joilla on Suora 360 sopimus VR:n kanssa, (eli 30 päivän lippujen suoraveloitusjärjestelmä) tulette kokemaan shokin!

 Kotiinne tulee kirje, jossa Suora 360 sopimusehtoja muutetaan yksipuolisesti siten, että nykyisten 10 kk maksullisten lippujen sijaan joudutte maksamaan 11 lippua!!!. Tämä on näköjään silkkaa kiusantekoa ja viimeisten etujen viemistä.

 
Nyt kannattaa näköjään sanoa sopimus irti ja ostaa lippu kassalta tarvittaessa!! Tosi lyhytnäköistä eikä ainakaan asiakaslähtöistä ajattelua.

8.03.2006 E., Tampere


  Miksi VR nostaa hintoja kun kaiken järjen mukaan sen kannattaisi keskittyä matkustajien määrän nostamisen kautta syntyvää tulojen nousuun. VR:n kannattaisi kampanjoida moottoritiellä kulkijat raiteille, siis oman järkeni mukaan asiassa saattaisi auttaa paremmin hintojen laskeminen.

Kannattaisiko syyskuusta joulukuun loppuun kokeilla räväkkää markkinoinnin kikkaa pudottamalla nykyhinnat reikusti pienemmiksi ja kampanjoida näyttävästi oikoradan puolesta kohderyhmänä moottoritietä käyttävät.

Esimerkiksi 25 % matkustajamäärän kasvu käsittääkseni kompensoisi esimerkiksi 10% lippuhintojen alennuksen reilusti. Ja potentiaalisia tuevia junan käyttäjiä on enemmän kuin nyt junassa kulkee ihmisiä.

Perustelenpa ajatustani:
 
Tilastokeskuksen työssäkäyntitilaston mukaan VR Osakeyhtiön kannattaisi keskittyä uusien pendelöijien hankkimiseen oikoradalle, sillä suuri muutos tapahtui jo Järvenpää - Lahti moottoritien avauduttua. YTV:n teettämä uudempi tutkimus vuoden 2002 lopulta on julkaistu Lahden Viikkouutisten artikkelissa 12.1.2005.

On mielenkiintoista odottaa tutkimustuloksia siitä, kuinka paljon oikoradan rakentamisen päätös ja rakentamisen aika ovat vaikuttaneet YTV:n pendelöinnin karttaan - saatika vuoden 2006-2007 vaihteessa tehtävä tilaston päivitys.



 
  Oiko ry voisi aktiivisena yhdistyksenä kantaa kortensa kekoon jalkautumalla esimerkiksi Renkomäkeen jakamaan esitteitä parkkeerattuihin kimppakyytiläisten autoihin.

Toiminta olisi myös kannanotto ekologisesti kestävämmän rautatieliikenteen puolesta.

Mutta vastavuoroisesti VR Oy:n on taattava riittävästi vaunuja ja junavuoroja, sillä muutoin ilo uusista matkustajista on lyhytaikainen. Pendelöijät ja kimppakyytiläiset ovat herkkiä reagoimaan omalla kaasupolkimellaan hinnankorotuksiin ja myöhästyneisiin junavuoroihin.

20.03.2006  A-P, Lahti



  Näytetään VR:lle kuinka paljon on vakimatkustajia aamuvuoroissa

   Hei,
   Omat mietteeni VR:n tämän vuoden toiminnasta lipun hinnan korotuksesta sekä tästä allamainitusta markkinointikirjeestä ovat, että olen vakavasti miettinyt siirtymistä käyttämään linja-autoa työmatkoihini.


Linja-autoissahan on:
- kilpailukykyiset hinnat/sarjaliput
- aikataulut asiakasystävälliset
- kuljetusvarmuus


Ja Kimppakyytiporukoiden vahvuudet
- halvimmat kustannukset
- joustavat aikataulut
-
asiakasystävälliset porukat
- kuljetusvarmuus ja vaihtoehdot
 
   P.S. pidetään mielenilmaisupäivä;

 vuokrataan Oiko ry:n piikkiin linja-autot työmatkakuljetukseen vaikka vaan yhteen suuntaan, poimitaan pendelöijät asemalta ja näytetään VR:lle kuinka tyhjänä junat kulkevat ilman vakimatkustajia !


20.03.2006 E., Lahti


  VR:n on syytä harkita uudelleen Suora
360 sopimuksen ehdot

   Muistitte kanta-asiakkaitanne kirjeellä muutama viikko sitten. Ette lähestynyt meitä, kuten useat muut yritykset, jotka vakuuttavat, että kanta-asiakkaat ovat yrityksen kantava voima. Ei, te päätitte "internetpalvelujen uusimisen" varjolla korottaa meiltä perittävän matkalipun hintaa yllättäen 10 % hinnan korotuksella! Tätä korotusta oli jo edeltänyt kaikkia matkustajia koskeva lipun hintojen yleiskorotus. 

Alkaa tuntua kohtuuttomalta yksipuoliselta sopimuksen ehtojen muuttamiselta.

  Ja mitä saamme hinnankorotuksen vastineeksi? Emme yhtään mitään! Suora 360-palvelunne on ollut parhaita palvelujanne ja sen tarjoaman kuukauden edun vuoksi olen vakiomatkustajana voinut huoleti valita lomani ajankohdat ja pitää kuukausilippuni aina voimassa. Surullista todella on, että se, mikä viime aikojen palveluissanne on ollut hyvää, nyt vesitetään ja hävitetään.

 
   Älkää käyttäkö monopoliasemaanne rautatieliikenteessä hyväksi. Älkää tuudittautuko siihen, että olemme pakkomatkustajia. Jos teillä on ongelmia, myöntäkää ne ja tehkää niille jotakin. Jos ette saa asioita kuntoon, myöntäkää sekin. Jos tarvitsette meidän tukeamme, pyytäkää sitä. Tehkää asiakkaistanne yhteistyökumppaneita, älkää vihollisia. 

20.03.2006 Outi, Tampere


  VR Oy ehti ensin "markkinoimaan"

   Oiko ry:n hallituksella oli työlistallaan tarkoitus neuvotella VR Osakeyhtiön kanssa lippupolitiikasta ja Suora 360 sopimuksen ehtojen parantamiseksi vakituisille ja varmoille asiakkaille. Tarkoituksena oli myös lähettää selkeä myynti- ja markkinointikirje Oiko ry:n jäsenille sekä lähes parille sadalle muulle lahtelaiselle ja tamperelaiselle vakituisesti työmatkaansa pendelöivälle.
 

  VR Osakeyhtiön henkilöliikenteen markkinointitiimi ehti kuitenkin ensin lähettämällä varsin vaikeaselkoisen kirjeen ja on aiheuttanut vaikeasti parsittavaa mielipahaa vakiomatkustajissa ja pendelöijissä - miksi heitä sitten kutsutaankin. Oiko ry jäsenet ja tamperelaiset vakiomatkustajat olisivat vähintäinkin odottaneet markkinointikirjeen ehdotusta edusmiestensä kautta. Silloin sitä olisi voitu muokata ymmärrettäväksi sekä saatu käyttäjien hyväksyntä.

 
   Sen sijaan VR Osakeyhtiö käyttäytyy pöyhkeästi vakimatkustajien valituksiin ja vaatimuksiin myöhästymisten korvaamiseksi ja vaatimukseen Pendolinojen lisäveloituksen poistamiseksi. Oiko ry on myös suullisesti esittänyt VR Oy:lle markkinointisuunnitelmaa lukuisten autoilijoiden ja kimppakyytiläisten houkuttelemiseksi oikoradan asiakkaiksi. Kuinka VR Oy saadaan ymmärtämään vakituisten asiakkaiden tarpeita?

19.3.2006 Oiko ry, Lahti

Avoin kirje VR Osakeyhtiön johdolle Suora 360 sopimuksen muutoksen johdosta

[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Tämä sivu on koottu Oiko ry:n saamista kommenteista maaliskuussa 2006