Suora 360 lipun ehdot muutettu VR Oy:n taholta yksipuolisesti


[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Avoin kirje VR Osakeyhtiön johdolle Suora 360 sopimuksen muutoksen johdosta


VR Osakeyhtiön johdolle

   Muistitte kanta-asiakkaitanne kirjeellä muutama viikko sitten. Ette lähestynyt meitä, kuten useat muut yritykset, jotka vakuuttavat, että kanta-asiakkaat ovat yrityksen kantava voima. Ei, te päätitte "internetpalvelujen uusimisen" varjolla korottaa meiltä perittävän matkalipun hintaa yllättäen 10 % hinnan korotuksella! Tätä korotusta oli jo edeltänyt kaikkia matkustajia koskeva lipun hintojen yleiskorotus. Alkaa tuntua kohtuuttomalta yksipuoliselta sopimuksen ehtojen muuttamiselta.

Ja mitä saamme hinnankorotuksen vastineeksi? Emme yhtään mitään! Suora 360-palvelunne on ollut parhaita palvelujanne ja sen tarjoaman kuukauden edun vuoksi olen vakiomatkustajana voinut huoleti valita lomani ajankohdat ja pitää kuukausilippuni aina voimassa. Surullista todella on, että se, mikä viime aikojen palveluissanne on ollut hyvää, nyt vesitetään ja hävitetään.

Junamatkustaminen on erinomainen tapa liikkua paikasta paikkaan, sillä junassa voi halutessaan tehdä töitäkin. Teen sitä päivittäin työmatkalla Tampereelta Helsinkiin. Työpaikoilla joutuu kuitenkin tekemään monenlaisia sitoumuksia myös läsnäolosta. Junaliikenteen aikataulut ovat koko menneen talven olleet valitettavan ja ärsyttävän paikkaansa pitämättömiä, joten olen myös jatkuvasti myöhästynyt sovituista palavereista. Yksittäisen myöhästymisen huonojen keliolosuhteiden vuoksi vielä ymmärtäisi, mutta tätä jatkuvaa erilaisten teknisten vikojen vuoksi myöhästelyä ei voi enää pitää muuna kuin välipitämättömyytenä asiakkaiden tarpeille ja haluttomuutena tai kyvyttömyytenä korjata puutteita.

   Tämän aamun (20.3.2006) Pendolino S90 Tampereelta lähti yli 15 minuuttia myöhässä. Matkustajille kuului konduktööreille tarkoitettu kuulutus ovivalosta. Sen jälkeen sanottiin matkustajille kerran, että teknisen vian vuoksi lähtö viivästyy. Kun matkaan vihdoin päästiin, juna ajoi alennettua nopeutta ja joutui odottelemaan Toijalassa muuta junaliikennettä. Konduktööri arveli kysyessäni, että ehkä olemme Helsingissä klo 9.40, mikä tuntuu äärimmäisen epätodennäköiseltä, sillä kellon ollessa 8.47 emme olleet vielä edes Hämeenlinnassa. Junan kuljettajalta emme saaneet mitään arviota siitä, milloin olisimme perillä.

Mitä asiakkaiden huomioimista tämä on?! Jos palvelussa on ongelmia, niistä pitää kertoa. Pitää kertoa, mikä on arvioitu saapumisaika käsillä olevilla eväillä, jotta asiakkaanne voivat varautua jatkoyhteyksiin, ilmoittaa myöhästymisestä odottaville yhteistyötahoille yms. Tämän pitäisi olla itsestään selvää, kuten myös sen, että pahoitellaan tapahtunutta. Tästä palvelustako meidän pitäisi maksaa jatkossa rutkasti enemmän?!!

Vasta saavuttuamme Hämeenlinnaan konduktööri ilmoitti kuulutuksella, että saavumme sinne noin 20 minuuttia myöhässä (8.57). Ja hän sentään pahoitteli myöhästymistä. Vieläkään emme saaneet arvioita siitä, milloin olisimme Helsingissä, jonne valtaosa junan matkustajista oli kuitenkin menossa. Konduktööri ei osannut sitä kertoa Hämeenlinnan jälkeenkään sen paremmin kuin me matkustajat. Missä on kuljettajien ja konduktöörien välinen yhteistyö?



   Yhteenvetona: Älkää käyttäkö monopoliasemaanne rautatieliikenteessä hyväksi. Älkää tuudittautuko siihen, että olemme pakkomatkustajia. Jos teillä on ongelmia, myöntäkää ne ja tehkää niille jotakin. Jos ette saa asioita kuntoon, myöntäkää sekin. Jos tarvitsette meidän tukeamme, pyytäkää sitä. Tehkää asiakkaistanne yhteistyökumppaneita, älkää vihollisia. Jos tuotteenne ei yritystenkään jälkeen vastaa tehtyjä lupauksia, tinkikää lupauksistanne (eli aikatauluista). Älkää veloittako lisähintaa nopeudesta, jota teillä ei ole tarjota.

Nämä ovat ihan ilmaisia neuvoja. Mutta minunkaan työaikani ei ole ilmaista. Jos palvelunne ei vastaa siitä maksettua hintaa ja siitä annettuja lupauksia, tulette saamaan lisääntyvässä määrin vahingonkorvauksien vaatimuksia menetetystä työajasta. Ehkä näitä vaatimuksia silmällä pitäen olisi syytä harkita uudelleen myös Suora 360-palvelun uudelleen hinnoittelua eli suomeksi sanottuna törkeää hinnankorotusta.

Yhteistyötä hyvän junamatkailun eteen kaivaten

Outi Lehmus

Pendolino lähdössä Helsingistä

Linkki: Oiko ry:n saamia kommentteja
Suora 360 sopimuksen muuttamisesta.

[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Tämä sivu on avoin kirje VR Osakeyhtiön johdolle maaliskuussa 2006