Väki ei siirry suurin joukoin junaan


[Etusivu]   [Artikkelit]   [Kuvastot]   [Linkit]

Mäntsälän Uutiset 23.3.2006


Väki ei siirry suurin joukoin junaan

  Bussin työmatkalippu kunnan tukemana Mäntsälästä Helsinkiin maksaa nyt 193 euroa kuukaudessa. Mäntsäläläisille syyskuun alusta myytävä Mäntsälä-junalippu maksanee nelisenkymmentä euroa vähemmän - hinta on vielä VR:n salaisuus. Junalippuun voi lisäksi ostaa kunnan tukeman liityntäliikennelipun.

  "Junalipun todellista hintaa ei vielä tiedetä - eikä bussilipunkaan, sitä voidaan vielä miettiä", sanoo Juhani Puro, Ventoniemi Oy:n toimitusjohtaja ja Linja-autoliiton Helsingin osaston puheenjohtaja. Samalla hän myöntää, että bussiliikenteen on vaikea kilpailla hinnoilla valtion järeästi subventoiman junaliikenteen kanssa.

  Purolla on käytännön tuoma näkemys liityntäliikennelipun merkityksestä: "40 euron hyöty koskettaa noin kymmentä prosenttia työmatkustajista, eli junalla ei suinkaan ole 40 euroa halvempi kulkea."

  "Esimerkiksi Tuusula-lippu on työmatkabussilippu, johon, sisältyy liityntäliikenne. Sitä tarvitsee noin kymmenen prosenttia matkustajistamme, suurin osa Helsingin kaupungin liikenteeseen."

  Puro huomauttaa myös, että Tuusulasta on junamahdollisuuskin, jota käyttää tällä hetkellä samaiset kymmenen prosenttia työmatkalaisista.

   Juna ja bussi ovat vaihtoehtoina myös Hyvinkää - Helsinki -välillä. "Liput maksavat yhtä paljon runkoliikenteessä. Bussilla ajetaan tietty reitti, väkeä tulee matkalta ja moni jää pois ennen Helsingin keskustaa. Bussilla pääsee kotiportilta työpaikalle; bussi pystyy palvelemaan siinä junaa paremmin."



   Kilpailuasetelmasta huolimatta Puro muistuttaa, että linja-autoliikenteellä ja VR:llä on hyvät suhteet ja yhteinen tavoite: saada matkustajat siirtymään henkilöautoistaan joukkoliikenteen käyttäjiksi.

Huoli tulevasta


  Linja-autoliikenne on kovassa kustannuspaineessa mm. polttoaineen hinnan vuoksi. Bussiliikenteen kokonaiskuluista noin 20% menee polttoaineeseen, 60% palkkoihin. Juhani Puro odottaa valtiolta helpotuksia arvonlisäveroon, sivukuluihin ja polttoaineveroon, jotta yhä suurempi osa bussiliikenteestä olisi liikennöitsijälle kannattavaa.

   "Tämä on sitkeä ala, ja se on ollut Suomelle pelastus. Liikennöitsijät ajavat ja taistelevat, paljon on kannattamatonta liikennettä. Mekin ajamme Järvenpää - Mäntsälä -väliä niin keveillä kuormituksilla, että olemme joutuneet lopettamaan lauantaivuoroja."

  Jotain positiivistakin: pitkään jatkunut bussiliikenteen matkustajakato on päättynyt: "Matkustus on kääntynyt kasvuun, erityisesti työmatkaliikenteessä on hyvä vauhti menossa, kalustokin on hyvä."

   "Totuus on, että oikorata vaikuttaa meihin. Meillä on huoli tulevaisuudesta. Aika näyttää kuinka käy. Emme kuitenkaan usko, että suurin määrin siirryttäisiin busseista juniin."

Syöttö junille ostoliikenteenä

Juhani Puro sanoo ymmärtävänsä, että oikorata on iso juttu Mäntsälän kunnalle, vaikka hän pitääkin suuria rataratkaisuja liian kalliina Suomen pienelle väestöpohjalle.



  Puro kiittää, että kunnassa on suhtauduttu myönteisesti joukkoliikenteeseen. Siitä uutena esimerkkinä on aikomus palkata kuntaan joukkoliikennesuunnittelija vapusta alkaen. "Suunnittelija, joka osaa asiansa, on hyvä juttu, mutta se maksaa - Mäntsälälle tulee kuluja junasta."

  Mitä joukkoliikennesuunnittelija voi tehdä? "Bussien aikatauluverkosto on aika oikeassa koodissa jo nyt. Voi olla vaikea muokata pitkien linjojen aikatauluja niin, että ne syöttäisivät matkustajia junille; nykyiset aikataulut palvelevat hyvin bussilla kulkevia, mm. työmatkalaisiaja koululaisia."

  Puro ennustaa, että oikoradan kunnat joutuvat ostamaan junien syöttöliikenteen.


 Fakta

Bussit vastaavat haasteeseen: uusi tuote

Linja-autoliiton Helsingin osasto ottaa tosissaan oikoradan haasteen. Osaston liikennöitsijät ovat aloittaneet Lähibussi -nimisen tuotteen kampanjoinnin.

   "Liikennöitsijät tekevät markkinointiyhteistyötä. Matkustajia muistutetaan hyvistä säteittäisistä yhteyksistä kehyskunnista Helsinkiin", sanoo Helsingin osaston puheenjohtaja Juhani Puro, joka on Ventoniemi Oy:n toimitusjohtaja.

   Lähibussi-kampanjaan kuuluvat bussit merkitään tuulilasitarroin. Matkustajille on Puron mukaan luvassa mm. edullisia lipputuotteita, hyvä bussikalustoja hyvät vaihtoyhteydet.

Jaana Ahti-Virtanen,

Mäntsälän Uutiset



[Etusivu]   [Artikkelit]   [Kuvastot]   [Linkit]

Tämä kirjoitus on julkaistu Mäntsälän Uutiset -lehdessä  23.03.2006