VR kaipaa aktiivista omistajan ohjausta


[Etusivu]   [Artikkelit]   [Kuvastot]   [Linkit]

Helsingin sanomat, Mielipide 26.3.2006

Helsingin Sanomat

VR kaipaa aktiivista omistajan ohjausta

VR-yhtymä julkisti tulostietonsa vuodelta 2005 ja HS kommentoi tulosta taloussivuillaan (23.3.2006).

VR:n tilinpäätös vahvistaa saman, minkä sen toimet taas kuluneen vuoden aikana ovat jo kertoneet: VR on kuin jäänne vanhoilta pysähtyneisyyden ajoilta ja näyttää voivan jatkaa iloaan ilman kunnollista valtio-omistajan ohjausta.

 Vuoden 2005 tulosta heikensi luonnollisesti paperiteolisuuden lakko, mutta suurta muutosta edellisten vuosien tulokseen ei ollut.

  VR:n liikevaihdon kasvu on ollut nousuhdanteesta huolimatta vähäistä, kannattavuus on alhainen, samalla toimintaan sitoutuu lisää pääomia ja rahoitusrakenne on epäedullinen (VR säilöö rahaa kassassaan).


  Seurauksena on ollut pysyvästi surkea pääoman tuotto. Ero on merkittävä aktiivisesti johdettuihin ja menestyviin valtionyhtiöihimme.

   Saman pysähtyneisyyden ja ohjauksen puutteen olemme voineet panna merkille myös VR:n tavasta harjoittaa toimintaansa.

  Hämeenlinnalaisena nostan esimerkiksi VR:n aikataulujen uudistuksen, joka liittyy Kerava - Lahti -oikoradan valmistumiseen. VR on nimittäin täysin yksin, ilman minkäänlaista julkista keskustelua päättänyt, että Hämeenlinna pudotetaan pois nopeimpien junayhteyksien pysähdysasemien joukosta syyskuussa 2006, jotta matka-aikoja voidaan yleisesti nopeuttaa.

  Päätöstä VR on jälkikäteen perustellut muun muassa nykyisillä liikennemäärillä sekä vertailulla Turun ja Jyväskylän yhteyksiin. Kummallista kyllä, sillä  juuri  Hämeenlinnasta matkustajamäärät ovat olleet voimakkaassa kasvussa ja liikenne on ollut kannattavaa.

  VR ei halunnut neuvotella asiasta ennakkovalmisteluissa esimerkiksi Hämeen liiton tai Hämeenlinnan kaupungin kanssa, koska se olisi VR:n mukaan johtanut vain turhaan keskusteluun!

    Aika ajoin julkiseen keskusteluun nousevat päätökset, joita junaliikenteessä tehdään kannattamattomilla liiketoiminnan alueilla. Tällaisia huomiota herättäneitä päätöksiä ovat olleet esimerkiksi muutokset yöjunaliikenteessä ja pohjoisen Suomen junayhteydet.

  On hyvä, että näistä keskustellaan, mutta pitäisi nähdä myös metsä puilta: VR ei ole kyennyt toimimaan tuottavana liiketaloudellisena yhtiönä ja toisaalta, se ei myöskään hoida julkista palvelutehtäväänsä kuten tulisi eli avoimesti ja päätöksistään myös ennalta keskustellen.

  Rohkenenkin ehdottaa liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huoviselle reipasta tuuletusta VR:ssä ja aktiivista omistajan otetta.

Ville Kivelä, kauppat. maist.
Hämeenlinna

Liikenneministeri: Valtio ei puutu VR:n Pendolino-päätökseen ! 

Hämeenlinnassa keskusteltiin 21.3.2006 junavuoroista

  
Hämeen Sanomat
Susanna Lähdekorpi

  Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovisen mukaan valtiolla ei ole mitään mahdollisuuksia vaikuttaa VR:n tekemään päätökseen lopettaa Pendolino-junien pysähtyminen Hämeenlinnassa.

  - VR on osakeyhtiö, eikä valtio-omistajalla ole mahdollisuuksia puuttua tällaisiin aikataulukysymyksiin. Niistä päätösten tekeminen kuuluu yhtiön toimenkuvaan.

  - Ymmärrän tuskan, jota täällä on tunnettu, mutta pyydän ymmärrystä sille tuskalle, että resurssit, jotka meillä on käytettävissä, eivät ole kovin suuret, ministeri Huovinen sanoi tiistai-iltana Hämeenlinnassa.

  Hän oli alustamassa kaupungin ja Hämeen liiton järjestämässä seminaarissa, jonka teemoina olivat VR:n tulevaisuuden suunnitelmat Kanta-Hämeessä ja raideliikenteen merkittävyys maakunnan elinvoimaisuudelle.

   VR:n aikataulu-uudistuksista johtuen Pendolinot ajavat Hämeenlinnan ohi syyskuun 3. päivästä alkaen. Niitä korvaamaan tulee neljä InterCity-vuoroa. Kolmea uutta paikallisjunavuoroa ei saatu, koska liikenneministeriöltä ei löytynyt niihin rahaa.

   

Ymmärtäjät vähissä

    Kaikille avoimeen tilaisuuteen otti osaa reilut 40 ihmistä. Pendolinojen poistuminen tarjonnasta nousikin parituntisen tilaisuuden pääpuheenaiheeksi, vaikka VR on jo päätöksensä tehnyt eikä aio VR:n kaukoliikennepäällikön Ari Vanhasen mukaan sitä pyörtää.

   - Asiaa on suunniteltu jo kolme vuotta. Vaikka koko aika olisi asiasta keskusteltu, lopputulos olisi silti sama, hän sanoi.

   Sekä puheenjohtajana toiminut kansanedustaja Satu Taiveaho (sd.), apulaiskaupunginjohtaja Juha Isosuo, Pro Rautatien toiminnanjohtaja Reijo Lehtinen että Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jari Kattainen yrittivät tilaisuudessa vielä vedota sekä VR:ään että ministeriin.

   - Päätöksellä on suuri merkitys alueen työllisyydelle ja kehittymiselle, Taiveaho kiteytti.

   Taiveaho, joka on VR:n hallintoneuvoston jäsen, toimii myös Hämeen liiton asettaman, Pendolinojen puolesta taistelevan työryhmän puheenjohtajana.


 

   - Raportti on viittä vaille valmis. Siinä esitetään vaihtoehtoisia mahdollisuuksia, miten raideliikennettä voidaan kehittää alueella.

    Raportin sisällöstä hän ei vielä kertonut.Työryhmään kuuluu muun muassa VR:n,  Ratahallintokeskuksen, lääninhallituksen ja kaupungin edustajat.

   Yleisön joukossa oli monia pendelöijiä, jotka pääsääntöisesti vastustivat Pendolino-päätöstä. Poikkeuksen teki Esa Leskinen, joka on myös rautatieharrastaja.

   - Täälläkin pendolinot on (myöhästymisien vuoksi) haukuttu alimpaan helvettiin, mutta silti niitä puolustetaan aivan kuin niiden poistuminen olisi maailmanloppu. Kyllä täältä edelleen pääsee kerran tunnissa Helsinkiin. Ei VR voi tyydyttää kaikkia, Leskinen totesi.

Hämeen Sanomat 22.3.2006 
 
Hämeen Sanomat

Pendolino


[Etusivu]   [Artikkelit]   [Kuvastot]   [Linkit]

Nämä kirjoitukset on julkaistu   22. ja 26.03.2006