VR Oy julkisti oikoradan aikataulut ja hinnat

[Etusivulle]  [Artikkelit]  [Linkit] 


Pendolino SM3 viuhahtaa

Oikoradan kuukausilippu 260 euroa


Lahden seutukunta jäi liityntälipun ulkopuolelle 


   Oikoradan taajamajuna pyyhkäisee matkan Lahdesta Helsinkiin nopeimmillaan tunnissa, Intercity-juna 56 minuutissa ja Pendolino 48 minuutissa. Helsingin ja Lahden välinen matka-aika lyhenee noin puoli tuntia nykyiseen verrattuna.

Oikoradan 30 päivän taajamajunalippu maksaa 260euroa. Lippu, joka kattaa taajamajunien lisäksi myös Intercity-junat, maksaa 314euroa ja kaikkiin juniin oikeuttava lippu, mukaan lukien Pendolino-junat, maksaa 350euroa. Taajamajunan lippu on VR:n mukaan 16 euroa edullisempi kuin nykyinen Helsingin ja Lahden välinen lippu.

Lahden oikoradalla kulkee liikenteen alettua 3. syyskuuta 54 junaa eli 27 junavuoroa suuntaansa. Lahden-Riihimäen radalle jää lisäksi 18 junavuoroa suuntaansa. Lahden ja Helsingin välillä liikennöi näin ollen yhteensä 45 junavuoroa molempiin suuntiin, kun nykyinen liikennemäärä Lahden ja Riihimäen välillä on 29 junaa suuntaansa.

   Helsingin ja Lahden välillä alkaa liikennöidä uusi Z-tunnuksella kulkeva lähijuna, jonka pysähdyspaikat ovat Lahti, Mäntsälä, Haarajoki, Kerava, Tikkurila, Pasila ja Helsinki. Lahden ja Riihimäen välillä kulkee tunneittain taajamajunia, joista suurin osa pysähtyy kaikilla liikennepaikoilla, muutamat vain Oitissa, Järvelässä ja Herralassa.

Oikoradan asemat sekä Lahden että Riihimäen välillä tulevat pääkaupunkiseudun vyöhykeliikenteen piiriin. Uutena vyöhykkeenä hinnoitteluun tulee H-vyöhyke, johon kuuluvat Lahti, Herrala ja Järvelä.

Mäntsälään liityntälippu

VR:n mukaan Lahden seudun kuntien kanssa neuvoteltiin myös mahdollisuudesta ostaa yhteislippu, johon sisältyisi liityntäliikennettä, mutta neuvottelut kariutuivat. Asiaa pohtinut työryhmä olisi edellyttänyt sähköistä yhteislippua, jonka piirissä olisi muutakin joukkoliikennettä, mutta VR:llä ei ole sähköistä lippujärjestelmää. VR pyrkii kuitenkin neuvottelemaan vielä Lahden kaupungin kanssa 30 päivän kausilippuun pohjautuvasta työmatkalipusta, jota Lahti subventoisi.

   Mäntsälään sellainen lippu tulee. Uusi 30 päivän Helsingin ja Mäntsälän välinen vyöhykelippu maksaa 145 euroa, ja siihen voi ostaa HKL-, YTV- tai Vantaa-liitynnän. Neuvottelut ovat meneillään myös Pukkilan kunnan kanssa.

Tunnin välein

   Oikoradan uudet Z-junat ovat ilmastoituja kaupunkijunilla, joiden enimmäisnopeus on 160 kilometriä tunnissa. Junat ovat matalalattiaisia, mikä helpottaa etenkin lapsiperheiden ja liikuntarajoitteisten matkustamista.

   Matka-aika Helsingistä Lahteen on tasan tunnin. Myös kaikki Helsingistä Riihimäelle kulkevat R-junat ajetaan syksyllä nopeilla kaupunkijunilla. Matka-aika lyhenee noin viidellä minuutilla nykyiseen verrattuna.



Veikko Niemi, ESS 04.05.2006


Etelä-Suomen Sanomat Netlari

Junaliikenne myllätään perin pohjin


Suomen rautateiden henkilöliikenne- yhteydet joutuvat Lahden oikoradan käyttöönoton ja VR:n uuden junakaluston myötä remonttiin koko maassa. Junamatkat nopeutuvat, junavuorojen määrä kasvaa ja yhteydet paranevat. VR-Yhtymän pääjohtaja Henri Kuitunen sanoo, että kyseessä on merkittävin uudistus Suomen junaliikenteessä vuosikymmeniin.

   Eniten nopeutuvat matka-ajat Itä-Suomeen. Junamatkat Helsingistä Kajaaniin, Kuopioon, Mikkeliin ja Joensuuhun nopeutuvat enimmillään tunnin sekä Lahteen, Kouvolaan, Imatralle, Lappeenrantaan ja Savonlinnaan noin puoli tuntia.


- Junavuorojen määrä kaukoliikenteessä kasvaa noin viisi prosenttia. Pendolino-liikenne kaksinkertaistuu Helsingistä Tampereelle, Jyväskylään ja Kouvolaan. Intercity-junien määrä kasvaa voimakkaimmin Helsingin ja Kouvolan välillä. Lähes kaikkien junien lähtö- ja saapumisajat muuttuvat.

   Venäjän-junat nopeutuvat 25-40 minuuttia. Eniten nopeutuu Helsingistä Pietariin ajava Sibelius-juna, jonka matka-aika on syksyllä 5 tuntia 9 minuuttia eli 39 minuuttia vähemmän kuin nykyisin. Pietariin kulkevat Sibelius- ja Repin-junat siirtyvät käyttämään Suomen-asemaa syyskuussa.



   Nykyisin junat ajavat Pietarissa Laatokan asemalle. Sibelius-junan kalusto uusitaan 15. kesäkuuta. Nykyisin käytössä olevat siniset vaunut korvataan yksikerroksisilla Intercity-vaunuilla.

 Yöjunaliikenne Helsingistä Kouvolan ja Kajaanin kautta Ouluun sekä Turusta Joensuuhun loppuu 2. syyskuuta.


Etelä-Suomen Sanomat Netlari


Pendolino SM3 viuhahtaa

Työmatkailijat pettyivät hintoihin


VR:n mukaan vaihtoehtoja on riittävästi

  - Näillä eväillä on autoilla kulkevia kimppakyytiläisiä mahdoton saada junaan, sanoo Kai Vehmersalo, Oiko ry:n puheenjohtaja.

- Aikataulut ovat huonommat kuin luvattiin. Meille on myös pettymys, että hinnat pysyvät samoina. Matkahan lyhenee.

- Joukkoliikenteen käyttö ei lisäänny, jos VR tekee huonoja aikatauluja eikä tule hinnoissa vastaan.

- Kimppakyydit eivät vähene. Voi jopa käydä niin, että työmatkalaisia alkaa pian kulkea tila-autoilla pääkaupungissa, Vehmersalo sanoo. Vehmersalon mukaan työmatkailijat odottivat, että Lahdesta Helsinkiin alkaisi kulkea yksi tai kaksi pendolinovuoroa aamulla ja saman verran työpäivän päätyttyä.

- Mutta ei. Sitä paitsi luvatut matka-ajat ovat pidempiä kuin ensin puhuttiin, Vehmersalo sanoo. Hänen mielestään pendolinoissa seisoo kallis raha.

- Ne ajetaan aamupäivällä hevonkuuseen maakuntaan ja iltapäivällä takaisin. Ne eivät ole ajossa siellä, missä ne tahkoaisivat eniten rahaa, Vehmersalo kuvailee.

- Jos joku tekee uuden tehtaan, niin saahan sitä ajaa vain yhdessä vuorossa, mutta ei siinä olisi mitään järkeä, Vehmersalo vertaa. - Junat voisivat olla tuottavammassa käytössä väliajat..



 "Juna on kilpailukykyinen"

VR-Osakeyhtiön henkilöliikenne- johtaja Antti Jaatinen ei purematta niele arvostelua. Hän sanoo, että juna on kilpailukykyinen vaihtoehto työmatkalaisille.

- Syyskuun 3. päivän jälkeen Lahdesta pääsee Helsinkiin tunneittain IC-junalla. Aamulla Helsinkiin pääsee jopa puolen tunnin välein, kun on myös taajamajunia.

- Taajamajunilla pääsee edulliseen hintaan kulkemaan. Ne kulkevat hiljaa, ne ovat ilmastoituja ja niissä on matalat lattiat, Jaatinen sanoo. Mitä kimppakyytien lisääntymiseen tulee, Jaatinen sanoo, että aika näyttää.

- Jos ajatellaan, että tunnin ja 20 minuutin matka-aika lyhenee puolella tunnilla, niin olen aivan varma siitä, että junien matkustajamäärä kasvaa, hän sanoo.

- Junassa on ammattitaitoinen kuljettaja, joka ajaa tasaisesti niin, että matkustaja voi samalla tehdä työtä tai lukea, Jaatinen huomauttaa. - Juna tarjoaa kaikille kilpailukykyisiä vaihtoehtoja.

- Oiko ry:n kritisoimia pendolinon palvelumaksuja ei tarvitse maksaa, koska koko työmatkaliikenne on toteutettu IC- ja taajamajunin. Perinteisiä pikajunia ei Lahti-Helsinki -välillä ole enää lainkaan, Jaatinen sanoo.


 Tutkitaan vielä...

Ulla Taipale-Lehto on kulkenut töihin Helsinkiin junalla vuodesta 1998 lähtien. Ritva Teräväinen on kulkenut vieläkin pidempään, 19 vuotta.

- Junien tuleva kulku näyttää sopivan omiin aikatauluihini, sanoo Teräväinen. Taipale-Lehto on samaa mieltä.

- Tosin se, että IC-juna kulkee tuota väliä tunnin, on vähän yllätys. Se saisi kulkea nopeammin, Teräväinen sanoo.

- Toivoisimme tietysti, että lippujen hinta laskee, mutta niin ei taida käydä, naiset sanovat ja rientävät kotiin.


Oikorataa odottavat vakimatkustajat

Oikoradan junien tulevat aikataulut sopivat meille, mutta toivoisimme, että lippujen hinnat laskisivat, sanovat Ulla Taipale-Lehto ja Ritva Teräväinen. ESS / Sami Lettojärvi

Etelä-Suomen Sanomat Netlari


Ann Leinonen, Etelä-Suomen Sanomat  4.5.2006

Oiko ry kyseli mielipiteitä aamun ja illan junavuoroista 


20060503 Lahdesta Lahteen oikoradalla    
Oiko ry on perustettu toukokuussa 2004 ajamaan Lahden ja Päijät-Hämeen seudulta työmatkojaan pääkaupunkiseudulle kulkevien etuja. Oiko ry tuo esille matkustajien toiveita eri liikennemuotojen tarjoajille. Oiko ry toimii eri liikennemuotojen, kevyen sekä paikallis- että kaukoliikenteen yleisten edellytysten turvaamiseksi, liikenteen ja liikenneasemien palvelutason parantamiseksi ja suossion kasvattamiseksi. Oiko ry valvoo julkisen liikenteen sekä Kerava- Lahti -oikoradan tuomien mahdollisuuksien toteutumista sekä pyrkii vaikuttamaan alueellisiin liikennejärjestelyihin.





 [Etusivulle]  [Artikkelit]  [Linkit] 

Tämä sivu on tehty 4.5.2006