Oikoradasta hyötyvät kaikki

[Etusivulle]  [Artikkelit]  [Linkit] 


Unohtunut on, ettei oikorataa rakenneta vain lahtelaisille


Etelä-Suomen Sanomat pääkirjoitus 5.5.2006 


   On ymmärrettävää, että Lahden ja Helsingin väliä kulkevat työmatkalaiset eivät ole täysin tyytyväisiä syksyllä avattavan uuden oikoradan lippujen hintoihin. Jokainen haluaisi perille vielä halvemmalla ja nopeammin sekä useampia vuoroja tarjolle.

   VR ei kuitenkaan ole hyväntekeväisyyslaitos. Sen pitää toimia kannattavasti. Se näkyy hinnoittelussa. Rataa käyttäviltä yritetään ottaa sen verran kuin voi saada ilman, että radan suosio laskisi. Virheet ovat mahdollisia. Kukaan ei pysty varmasti sanomaan, miten ihmiset ja yritykset käyttäytyvät. Erheet voi onneksi korjata jälkikäteen.

   Unohtaa ei pidä sitäkään, että valtiovalta lykkäsi VR:n niskoille investointiveron, jolla karhutaan takaisin 15 vuodessa yhteensä 60 miljoonaa euroa eli noin viidennes oikoradan rakentamiskustannuksista. VR siirtää maksut matkalippujen ja tavarakuljetusten hintoihin. Eihän se euroja muualta saa.

   Oikorataa käyttäville tarjolla oleva paketti vaikuttaa kokonaisuudessaan kohtuulliselta. Lahden ja Helsingin välisiä vuoroja on aika runsaasti. Matka lyhenee puolella tunnilla. Vaihtoehtoja on tarjolla kolme. Nopeimmin ja kalliimmin välimatka taittuu 48 minuutissa, hitaimmin ja halvimmillaan tunnissa. Jokainen voi itse laskea, mikä juna sopii omalle kukkarolle ja omiin työaikoihin.

   Nopeutuvan matkan voi olettaa kasvattavan junan suosiota. Samalla se lisää Lahden seudun ja Mäntsälän vetovoimaa asuinpaikkana. Pääkaupunkiseudulta tuskin silti tulee isoa ryntäystä radanvarsikuntiin. Sen sijaan Lahdesta Helsinkiin töihin lähtevät jäänevät entistä mieluummin asumaan tänne kuin muuttavat kalliiseen pääkaupunkiin.

Juna on erittäin näppärä, jos asuu Lahden keskustassa ja on töissä keskellä Helsinkiä. Tilanne on toinen, jos asuin- ja työpaikat ovat kaukana rautatiestä. Silloin oma auto, kimppakyyti ja taajaan kulkevat bussit voivat olla yhä kätevä vaihtoehto. Syksyllä nähdään, mihin suuntaan kehitys alkaa mennä.

   Paikallisessa keskustelussa on innostuttu usein pohtimaan vain sitä, mitä vaikutuksia oikoradalla on Lahdelle ja lähiympäristölle. Unohtunut on, ettei oikorataa rakenneta vain lahtelaisille. Yksin heitä varten valtio ei rahojaan uhraisi.

   Matkat lyhenevät koko itäiseen Suomeen ja Venäjälle tunnilla tai puolella. Rataa pitkin ei kulje vain ihmisiä vaan ennen muuta tavaraa. Lyhenevät matkat halventavat kuljetuskustannuksia. Luontokin hyötyy, jos ihmisiä ja tavaraa siirtyy entistä enemmän kiskoille.

   Oikorataa tehdään myös siksi, että ilman sitä päärata Helsingistä Riihimäelle olisi ennen pitkää tukkeutunut. Nyt huomattava osa liikenteestä siirtyy oikoradalle. Se helpottaa rautatiekuljetuksia etelästä pohjoiseen ja päinvastoin.

ESS 05.05.2006


Etelä-Suomen Sanomat Netlari

6.5. vastine:  -  Oikein toteutettu joukkoliikenne on kaikkien etu


    ESS:n pääkirjoitus antoi ymmärtää, että vakimatkaajien pettymys oikoradan vuoroista ja hinnoittelusta on turhaa. Oikorataa ei toki ole tehty vain lahtelaisille eikä vain vakinaisille työmatkaajille, mutta Lahdessa suurin yksittäinen käyttäjäryhmä ovat ja ovat oleva pääkaupunkiseudulle pendelöivät työmatkalaiset.

    Se, mitä tapahtuu oikoradan pohjoispuolella vaikuttaa lahtelaisiin ja päinvastoin. Siksi koko maan aikatauluja pitääkin kehittää niin, että ne tukevat suuria matkustajakeskittymiä. Joukkoliikenne kokonaisuutena on ensiarvoisen tärkeä yhteiskuntatalouden kannalta. Siksi tulee pyrkiä siihen, että matkustajat saadaan siirtymään yksittäisiltä kumipyöriltä joukkoliikenteen välineisiin.


    Linja-auto tulee aina olemaan vaihtoehto, koska kaikille ei sovi vain raiteilla liikkuminen. Pääosa pääkaupunkiseudulle pendelöivistä käyttää kuitenkin omaa autoa tai kulkee kimppakyydillä. Jos hinnoittelu ja aikataulut ovat kunnossa, saadaan siirtymä raiteille suuremmaksi. Tämä volyymi parantaa myös VR:n kannattavuutta. Nyt on oikea aika myös VR:n oivaltaa tämä, ennen kuin viimeistään EU:n pakottamana myös henkilöliikenne rautateillä avautuu kilpailulle.



   Oikein toteutettu joukkoliikenne parantaa myös työllistymistä Lahden seudulla, jos työmatkakustannukset pääkaupunkiseudulle ovat kohtuulliset. Oiko ry ja nykyiset vakinaiset työmatkaajat ovat Lahdelle oiva esimerkki siitä, millaiseksi tulevaisuuden Päijät-Häme on asukaskannaltaan muodostumassa.

Oiko ry vakimatkaajat ja työmatkapendelöijät

Kai Vehmersalo, puheenjohtaja        
Raimo Salovuori, 
sihteeri

Vastine ESS:n pääkirjoitukseen

Etelä-Suomen Sanomat Netlari



 [Etusivulle]  [Artikkelit]  [Linkit] 

Tämä sivu on tehty 6.5.2006