Oikoradan ystäville!

[Etusivulle]  [Artikkelit]  [Linkit] 


Kritiikkiä  oikoradan ottamisesta vain lahtelaisten käyttöön


Janne Ridanpään kirje Oiko ry:lle 5.5.2006 


   Luin pari päivää sitten Etelä-Suomen sanomista jutun, joka käsitteli Oikoradan tulevaa liikennettä. Uutiseen oli myös haastateltu Oiko ry:n puheenjohtajaa, Kai Vehmersaloa. Hän painotti kovasti pendolino-vuorojen merkitystä Oikoradan liikenteessä. Itse olen kuitenkin eri mieltä.

   Käsittääkseni Oiko ry pitää Pendolinoa ideaalisena junana työssäkäyville ihmisille. Työmatkalaisten kannalta parempi juna olisi kuitenkin kaksikerroksinen IC-juna. Kyseisten junien nopeus tulee oikoradalla olemaan 200 kilometriä tunnissa. Pendolino -junalla saadaan toki pieni aikahyöty, vaikka luvatusta 44 minuutista lipsutaankin 48 minuuttiin. Lahtelaisten sijasta näkisin Pendolinon palvelevan parhaiten esimerkiksi Joensuun ja muiden syrjäisempien kaupunkien ihmisiä, jotka haluavat mukavan ja nopean matkan pääkaupunkiin - työ- tai vapaa-ajan asioissa.

   Pendolinossa on nopeudestaan huolimatta ollut runsaasti ongelmia, jotka VR on lähes poikkeuksestta ilmoittanut uuden kaluston lastentaudeiksi. Kyseisiä junia on kuitenkin käytetty Suomessa jo yli 10 vuotta, eivätkä ongelmat tunnu millään häviävän. Etenkin talvella pendolinoja hyytyy jopa niin, että vuoroja joudutaan korvaamaan sinisellä pikajunakalustolla. Työmatkalaisten kannalta näkisinkin myös junien luotettavuuden tärkeänä arviointiperusteena. IC2-junat täyttävät tämän vaatimuksen pendolinoja huomattavasti paremmin. Ovatpa monta kertaa IC2-junat "pelastaneet" hyytyneen pendolinon talvipakkasessa odottelevat matkustajat.

   Viimeisenä, muttei vähäisimpänä asiana kannattaa punnita myös hintoja. Onko jokainen minuutti todellakin hintansa väärti? Yhdensuuntaisissa matkoissa IC2:n ja Pendolinon hintaero on Lahti-Helsinki -välillä lähes 5 euroa! Junakyytiin siirtymisen kynnys on huomattavasti pienempi, kun aamuvarhaisella töihin voi porhaltaa edullisella IC2-junalla sikahintaisen pendolinon sijasta.

   Kuten edellisestä on ehkä käynyt ilmi, toivoisin, että Oiko ry harkitsisi vakavasti myös IC2-vuorojen liputtamista oikoradan tärkeinä junayhteyksinä. Muun muassa eräs hämeenlinnalainen kertoi nähneensä asemalla usein tilanteen, jossa Helsingin "aamupendoon" nousi vain pari matkustajaa, kun taas hieman myöhemmin saapuvaan IC2-junaan väkeä riitti runsaasti. VR on luonnollisesti markkinoinut pendolinoa ylivoimaisena junatyyppinä. Kääritäänhän kalliimmilla junamatkoilla suuremmat voitot. Meillä tavallisilla kansalaisilla on kuitenkin mahdollisuus arvioida vaihtoehtoja objektiivisesti. Toivottavasti palautteestani on keskustelun virittäjäksi yhdistyksenne sisällä!

Vauhdikasta junakesää ja -syksyä toivottaen,

Janne Ridanpää,
rautatieharrastaja, Lahti


Oiko ry:n vastine:  -  Oikein valittu kalusto oikealle asiakaskunnalle

Kiitos Janne Ridanpää kirjeestäsi Oiko ry:lle

Pendolinojen nopeushyöty otettava käyttöön

   Oiko ry ja varsinkin Kai Vehmersalo ovat painottaneet nopeiden Pendolinojen merkitystä oikoradalla siksi, että Pendolino on VR Osakeyhtiön ensimmäinen juna, joka pystyy hyödyntämään oikoradalla maksiminopeutensa 220 kilometriä tunnissa. Itse asiassa vastaavalla kalustolla ajetaan Italiassa 250 km/h ja oikoradalla sekin olisi mahdollista jos VR Osakeyhtiöltä löytyisi tavoitteellisuutta. Yleisesti suurnopeusjunina pidetään 250 km/h pystyviä junia, jotka yleensä liikennöivät ainoastaan niitä varten rakennettuja ratoja ilman tavaraliikennettä.

Luvattu 44 minuutin matka-aika syytä pitää

    Olemme korostaneet, että vuosia luvatusta 44 minuutista Helsinkiin olisi pitänyt pitää kiinni. Muutenhan tämä haiskahtaa tyypilliseltä kansalaisille annettujen lupausten pettämiseltä. Vantaan kaupungin ja muiden painostuksesta VR Oy suostui uudessa aikatauluissaan pysäyttämään kaikki junat Tikkurilassa palvelemaan Helsinki - Vantaa lentokentän matkustajia.

Pendolinot eivät sovi lentokentän liikenteeseen

   Oiko ry on kritisoinut Pendolinojen pysähdystä Tikkurilassa siksi, että liikemiehet ja politiikot käyttävät autoja Vantaan lentokentälle menoon ja erityisesti siksi, että Pendolinojen oviaukot ja ovet ovat kapeita sekä niissä on kolme porrasta. Siitä ei Samsonite matkalaukulla liikkuva kansalainen selviä ilman Ärräpäitä.

   Tikkurilasta ajaa bussi lentokentän terminaaleille kiertäen ensi kaikki huoltoalueet ja hermostuttaen matkustajan pahanpäiväisesti. Taksi Tikkurilan asemalta lentokentälle maksaa noin 15 euroa, joka on yhtä paljon kuin kertalippu junalla Lahdesta Helsinkiin - järjetöntä siis turistille.

    Arvostettu suurnopeusjunien asiantuntija Andre Werske kertoo suurnopeusjunien sivuillaan, että Cisalpino Pendolinot reitillä Zürich - Schaffhausen - Stuttgart korvataan pidennetyillä Siemensin ICE-T junilla vuoden 2007 alusta, koska ETR 470 junat ovat olleet liian epäluotettavia eivätkä ole pysyneet aikatauluissaan.

SM4 kaupunkijunat

   Espanjasta toimitetut 10 kappaletta Sm4 sähkömoottorijunaa ovat olleet liikenteessä jo vuodesta 1999. Junan kyljessä lukee nopeudeksi 160 km/h. Kuitenkaan junille ei ole tehty hätäjarrutuskoetta maksimi nopeudesta ja näin ollen niillä sekä myöhemmin Ranskasta toimitetuilla 20 lisäjunalla on ollut lupa ajaa vain 120 km/h. Siis kallista teknisesti kahdennettua kalustoa ei ole vielä lainkaan hyödynnetty sen maksimi suoritusarvoilla! Toivottavasti kyseiset junat saavat edes oikoradalla ajaa 160 km/h.

Veturivetoisilla peräti 200 km/h on epärealistista

   IC-junien nopeus tulee oikoradalla olemaan VR Osakeyhtiön ilmoituksen mukaan 200 kilometriä tunnissa. Tämä tosin pätee vain pelkkiä 2-kerrosvaunuja sisältäville junille. 1-kerrosvaunuilla ei saa ajaa kuin 160 km/h nopeutta nykyisillä teleillä ja jarruilla.

    Missään maailmalla ei ajeta 200 km/h veturivetoisia junia, joiden poikkipinta on kesämökin luokkaa. On muistettava, että fysiikan lakien mukaan ilmanvastus nelinkertaistuu, kun nopeus kasvaa kasinkertaiseksi!

   Englannissa käytetään vetureita, joiden etupää on virtaviivaisen vino ja takapää on pystysuora vaunua vasten. Veturi pitää kääntää pääteasemalla ellei käytetä viistopäistä vaunua perässä ja ajeta push-pull, kuten Ruotsin X2000.

   Maailman rautatieyrityksillä ja asiantuntijoilla riittää syksystä 2006 ihmettelemistä VR Osakeyhtiön ratkaisusta.

   Olen itse ollut mukana IC77-junassa, jonka ensimmäisessä vaunussa matkustaja painoi käytävän välioven nappia ja sen ovi aukeni puoliväliin. Päätyovi oli lukittu huolimattomasti mutta onneksi se ei auennut kokonaan. Naishenkilö pelästyi pahemman kerran, mutta ei tajunnut mikä vaara olisi ollut, mikäli junan nopeus olisi ollut 100 km/h sijaan 200 km/h!

 Tehokkaan Sr2 veturin takapää on virtaviivaisen vino ja pakkaa valtavan ilmamassan ensimmäisen kahden kerroksen IC-vaunun päätyyn. Tämä on ärjetöntä tehon hukkaa, mutta tähän on VR Osakeyhtiöllä kuulemma Ratahallintokeskuksen tekninen lupa.

Oiko ry on samaa mieltä, että IC-junat ovat mukavia, hiljaisia ja soveltuvat hyvin keskipitkille ja pitkille työmatkoille. Pendolinot taasen on suunniteltu pitkille matkoille ja kiireisille liikematkustajille. Miksi ei siis VR Osakeyhtiö aja yhtä tai kahta nopeata Pendolinoa aamulla Lahdesta Helsinkiin alle kolmen vartin business- matkustajille? Tuo Pendolino voisi jatkaa lähes saman tien Turkuun ja sieltä muille reiteille. Vakimatkustajat eivät todellakaan halua maksaa Pendolinoissa lisähintaa, koska se ei tarjoa oleellisesti yhtään parempaa palvelua eikä aikataulua.

   Toisaalta, kuten mainitsit, Pendolinot ovat olleet kovin vikaherkkiä ja lentokentälle on turha sovittaa matkaa ellet varaa ylimääräistä tuntia vara-aikaa. VR Osakeyhtiö myös liittää Tampereella ja Kouvolassa yhteen kaksi 6-vaunuista Pendolinon runkoa ja nämä kytkemiset ovat olleet erittäin epävarmoja. Tuskastelut Tampereella tulevat siis toistumaan Kouvolassa sekä Lahdessa ja vaarantavat aikataulut.

   Meillä vakimatkustajilla tulee siis olemaan pendelöinnin vaihtoehtoja edessäme ja tällöin vaihtoehtoina ovat sentään junat, bussit tai kimppakyydit.

 Kai Vehmersalo, Oiko ry puheenjohtaja


VR yhdistelee Pendolinoja myöhästelyjen uhallakin Paavo Tukkimäki, Helsingin Sanomat 26.02.2006

Pendolinojen imagohaitta on kiistämätön Mirjami Saarinen, Kauppalehti 13.02.2006

Ei Pendolinoilla Tikkurilaan ! Kai Vehmersalo, Lahti 1.04.2005

 [Etusivulle]  [Artikkelit]  [Linkit] 

Tämä sivu on päivitetty 26.05.2006