VR panee nyt kaiken peliin

[Etusivulle]  [Artikkelit]  [Linkit] 


Aamulehti iso logo  pääkirjoitus 8.5.2006


Syksyllä 2006 valtionyhtiö nokittaa kaikella mahdollisella ja purkaa patoutunutta katkeruutta siitä, ettei ratojen kunto ole sallinut sen lasketella täyttä laukkaa

   Syksyllä VR:lle aukeaa aika, jolloin runsaan puolen miljardin kalustoinvestoinneista on aika ottaa hyöty irti. Yhtiö onkin nimennyt 3. syyskuuta käynnistyvän uuden aikataulukauden mahtipontisesti "uudeksi juna-ajaksi". Tuo veres epookki mittaa samalla kiskoliikenteen todellisen kilpailukyvyn.

    Valtionyhtiö nokittaa nyt syksyllä kaikella, mihin sillä rahkeita on. Paljon nopeammin junat eivät juuri voisi kulkea, eikä kalusto juuri riitä useampiin vuoroihin. VR on investoinut kalustoonsa nyt vuosikymmenen verran. Vuosia se on padonnut myös katkeruuttaan siitä, että ratojen kunto ei ole sallinut lasketella täyttä laukkaa. Kilpailukykyisesti siis.

    Juuri matka-aika ja vuorotiheys ovat kiskoliikenteen parhaat ominaisuudet, avain menestykseen. Hintakin voisi sellainen olla, ellei yhteinen yhteiskunnallinen näkemyksemme olisi vaatinut muuttamaan liikelaitosta aikoinaan osakeyhtiöksi.

   Me vaadimme siis siltä myös kannattavuutta, tulosta ja osinkoja. Yhtiön johdon se herkistääkin keräämään matkustajakunnan signaalit. Kuten tunnettua, niitä tulee joskus ylenpalttisestikin. Alituisesta rähinöinnistä huolimatta raideliikenne on vetänyt matkustajia. Viime vuonna kaukoliikenne kasvoi runsaat kolme prosenttia. Se on joukkoliikenteessä nätti luku.

    Kasvun merkitys korostuu sillä, että samaan aikaan lentoyhtiöt ovat lisänneet kotimaan liikennettään ja laskeneet tuntuvasti hintojaan. Päävastustaja henkilöauton kustannuksia öljynhinta on nostanut.

   Rataverkossamme riittää edelleen kohentamista. On tullut kuitenkin aika katsoa, miten Suomen kutistaminen joukkoliikenteen keinoin onnistuu. Uuden juna-ajan mukana päästään kehittelemään myös valtakuntamme nupulleen noussutta liikennejärjestelmää.

    Tässä idyllissä kaikki liikennevälineet, yksityisautotkin, muodostavat yhden toimivan kokonaisuuden. Harmoniaan on kuitenkin vielä valovuosia. Siihen mennessä onkin keksittävä luovia ratkaisuja, sellaisia kuin Tampereen "hajautettu matkakeskus".

   VR:n kirvoitti uuteen aikaan Lahden oikoradan valmistuminen. Tuo 331 miljoonan hanke kertoo osaltaan raideliikenteen dynamiikasta. Se oikaisee yhteyttä itään. Nykyinen ratalinja Riihimäeltä perustettiin nälkävuonna 1867. Junaliikenne Helsingistä Pietariin käynnistyi vuonna 1870.

   Oikoradan hankeselvitykset ovat vain runsaan vuosikymmenen takaa. Ainakin silloin uskottiin, että miljoonille saadaan hyvä tuotto. Vieläkin kerrotaan, että rata poikii siihen sijoitetut rahat kaksinkertaisina takaisin, kolmen vuosikymmenen aikana.

   Kaikki on kuitenkin kiinni kansalaisista. Siis meistä, jotka teemme matkustusvalintojamme. Niissä valinnoissa perusteet pelkistyvät. Lähimmäksi nousevat hyvin arkiset asiat, kuten sopivat matkustusajat, aikataulunmukaisuus ja oma lompakko tietenkin. Tämän VR:kin kyllä tietää.

Aamulehti 08.05.2006





 [Etusivulle]  [Artikkelit]  [Linkit] 

Tämä sivu on tehty 8.5.2006