Tavarajuna porhalsi oikoradalle

[Etusivulle]  [Artikkelit]  [Linkit] 


Pendolino SM3 viuhahtaa

Suomen nykyaikaisin ja paras junarata käytössä


Ensimmäinen tavarajuna porhalsi 4.6.2006 varhain lauantaiaamuna Keravan Kytömaan liittymästä oikoradalle
Tavarajuna porhalsi oikoradalle

   Veturinkuljettaja Janne Koivuranta lähetti myönteisiä terveisiä oikoradalta. - On aina mielenkiintoista, kun pääsee ajamaan uutta rataa. Suomessahan ei uusia ratoja ole vuosikymmeniin avattukaan.

  Janne Koivuranta oli ensimmäisen oikoradalla ajaneen tavarajunan sähköveturin puikoissa lauantaina. Kolmenkymmenen vaunun tavarajuna kaarsi oikoradalle Keravan Kytömaan liittymästä lauantaiaamuna kello 6.20.

   Ratahallintokeskuksen projektipäällikkö Juha Kansonen kertoi, ettei mitään odottamatonta tapahtunut, rata on kunnossa.

   - Joitakin pieniä turvatekniikkaan liittyvien tietojärjestelmien ongelmia paljastui, mutta niitä odotettiinkin. Koeajoilla katsotaan radan toimivuutta kokonaisuutena testaamalla myös erilaisten tunnistimien, kuten akselilaskijoiden ja kuumakäynti -ilmaisimien toimivuutta. Kuumakäynti -ilmaisimia tarvitaan laakerivikojen havaitsemiseksi.

   Painumia voi löytyä

   Radan kuormitustestit tavarajunilla kestävät ensi perjantaihin. Ratahallintokeskuksen rataverkko -osaston johtaja Markku Nummelin sanoo, että tavarajunien liikenteellä saadaan tietoa oikoradan dynaamisesta kuormituksesta. Mittauksia suoritetaan kuormitusajojen jälkeen.

   - Todennäköisesti mitään suurempia muutoksia ei tapahdu, mutta aina jossakin kohdassa joudutaan rataa tiivistämään. Normaalilla tavarajunaliikenteellä voidaan odottaa vielä löytyvän joitakin painumia.

   - Veturinkuljettajien kannalta oikoradan testiajot poikkeavat normaaliliikenteestä vain siinä, että nyt ei tarvitse kiertää Riihimäen kautta. Tavarajunilla ajetaan oikoradan kuormitustesteissä 80 kilometriä tunnissa, kun normaalisti nopeudet nousevat kotimaisella kalustolla sataan kilometriin tunnissa. Venäläisillä tavarajunilla ajetaan hitaammin.

   Nummelin sanoo, että oikoradalla tehtiin jo kuluneella viikolla ensimmäisiä dynaamisia mittauksia ajamalla sähköveturilla hidasta vauhtia. Heinäkuun alkupuolella tulee vielä Sveitsistä hiontajuna, joka tasoittaa muun muassa hitsaussaumat. Tämän ansiosta junaliikenteen aiheuttama melu vähenee muutamalla desibelillä.


   Täyslasti viime yönä

   Ensimmäinen tavarajuna ajoi lauantaiaamuna radan kertaalleen edestakaisin läpi tyhjänä ja sen paino oli noin tuhat tonnia. Sen jälkeen oikoradalla ajoivat vielä tyhjillään kotimainen ja venäläinen säiliövaunujuna. Ensimmäinen täydessä lastissa ajanut juna tuli oikoradalle Lahden suunnasta puolen yön jälkeen. Kilpilahteen mennyt venäläinen öljyjuna painoi suurimman sallitun määrän 4500 tonnia.

    Kuormitustestit jatkuvat tavarajunaliikenteellä ensi perjantaihin saakka. Juhannuksen jälkeen aloitetaan nopean liikenteen testaukset ajamalla muun muassa Pendolino-junilla nopeimmillaan ylivauhtia 242 kilometriä tunnissa. Oikoradan normaali liikenteessä nopeiden junien suurin nopeus on 220 kilometriä tunnissa ja taajamajunien 160 kilometriä tunnissa. Suomen paras ja nykyaikaisin junarata on otettu käyttöön. Säännölliselle liikenteelle oikorata avataan 3. syyskuuta. Radan avajaisia vietetään 1. syyskuuta kaikilla oikoradan asemilla.

Veikko Niemi, ESS 04.06.2006

Etelä-Suomen Sanomat Netlari

Oikorata otetaan liikenteelle käyttöön 3.9.2006.



Pendolino SM3 viuhahtaa


 [Etusivulle]  [Artikkelit]  [Linkit] 

Tämä sivu on tehty ESS:n uutisesta  4.6.2006