Päijät-Hämeen  VIIKKOUUTISET 16.08.2006


[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Ei uusia junia oikoradalle

  ANU HAAPA, Lahti

Budjettiesityksessä luvassa lisärahaa joukkoliikenteelle

   Valtiovarainministeriö on myöntämässä kahdeksan miljoonaa euroa lisäystä liikenne- ja viestintäministeriön budjettiesityksen joukkoliikenteen määrärahoihin. Lisäraha vaikuttaa muun muassa Lahden ja Helsingin välisen oikoradan lähiliikenteen rahoitukseen.

   VR Oy:n henkilöliikennejohtaja Antti Jaatinen sanoo, että aie lisärahan myöntämisestä on erittäin myönteinen asia.

   -Lisäraha on merkki siitä, että valtiovallan taholla on kuultu viestit, ja on nähty oikeaksi panostaa joukkoliikenteen lisääntymiseen, Jaatinen summaa.

   Tässä vaiheessa hänestä on kuitenkin ennenaikaista yksilöidä rahan merkitystä nimenomaan VR:n kannalta, koska ei ole vielä varmuutta siitä, miten lisäraha kohdennettaisiin. Hän kuitenkin sanoo, että raha vaikuttaa merkittävästi oikoradan myötä lisääntyvän junaliikenteen hoitamiseen. Sen avulla oikoradalle suunniteltu liikenne pystytään toteuttamaan.

 Joukkoliikenteen tarjonta kasvaa

 Jaatinen kertoo, että oikorataa varten ei hankita uusia junia.

   -Vastikään on hankittu 30 kappaletta matalalattiaisia- lähiliikennejunia, ja osalla niistä hoidetaan myös oikoradan liikenne. Konduktöörien rekrytoinnissa toki oikoradan vaikutus tullaan ottamaan huomioon, mutta varsinaisia kalustohankintoja ei tehdä, Jaatinen sanoo.

   -Liikenneministeriölle tuleva lisäraha on positiivinen asia etenkin keskiuusimaalaisten sekä muiden oikoradan varrella asuvien junaliikenteen käyttäjien kannalta, kun joukkoliikenteen tarjonta näin kasvaa, Jaatinen muotoilee.

  Jaatinen tähdentää, että on kuitenkin odotettava eduskunnan vahvistusta budjetille, vaikkei hän näe syytä sille, miksi aiottua lisäystä ei myönnettäisi. Myöhemmin on Jaatisen mukaan aika käydä ministeriön kanssa keskusteluja lisärahan tarkemmasta käytöstä ja kohdentamisesta.

   Oikoradalla kulkee 3.9. alkaen vuorokaudessa 6 Pendolino-junaa ja 25 IhterCity-junaa. Lisäksi oikoradalla kulkee 23 lähi- ja taajamajunaa. Eli yhteensä oikoradalla kulkee vuorokaudessa 54 junavuoroa.

Oikoradan liikenne alkaa 3.9.2006

Oiko ry kaipaa lisää junavuoroja Mäntsälästä ja Haarajoelta

  ANU HAAPA, Lahti


  Oiko ry:n puheenjohtaja Kai "Wäiski" Vehmersalo kertoo suhtautuvansa erityisen myönteisesti oikoradan tuloon. Junien kulkuajat lyhenevät puolella tunnilla, mikä antaa työmatkalaiselle pelivaraa.

  Seitsemän vuoden ajan Helsinki-Lahti -väliä työmatkalaisena kulkenut vakimatkustaja näkee tulevassa radassa myös monta kritiikin paikkaa.

  Oiko ry on kolme vuotta siten perustettu yhdistys, jonka tavoitteena on edistää ja kehittää pääkaupunkiseudulta Päijät-Hämeeseen ulottuvan nopean raide- ja pikavuoroliikenteen edellytyksiä.

  -Haarajoelle ja Mäntsälälle pitäisi saada vuoroja useammin, puolen tunnin välein, Vehmersalo sanoo.

  Nyt voi hänen mielestään käydä niin, että menomatka Lahdesta Helsinkiin sujuu, mutta palatessa junat ovat tupaten täynnä Keravalle ja Mäntsälään matkaavia.

  -Niin kauan kuin VR Osakeyhtiö on monopoli, ei se voi mielestäni valikoida, mitä yhteyksiä pitää yllä. Kyllä sen on ajettava sen mukaan, miten on kysyntää ja omistajat sekä matkustajat haluavat.

  Hän korostaa, että vakituisesti junalla matkustavat ovat merkittäviä asiakkaita ja heidän äänensä pitäisi nousta paremmin kuuluville.

  Oiko ry on Vehmersalon mukaan myös perännyt nopeampia pendolinovuoroja.




 -Nyt InterCityt ja pendolinot tulevat liikennöimään lähes samoilla aikatauluilla. Teknisesti väli voitaisiin ajaa alle 40 minuutissa. Miksi tarvitaan kalliita pendolinoja, jos niillä ei ajeta nopeammin? hän kysyy.

  Vehmersalo perää 40 minuutin junayhteyttä etenkin aamupuolelle.

  -Se voisi lähteä seitsemän korvilla ja olisi Helsingissä ennen kahdeksaa. Sitä voisivat hyödyntää esimerkiksi liikemiehet.

Pikavuoropysäkit liian kaukana asemasta

  Lahden rautatieasemassa häntä ihmetyttää se, että tavaraliikenteen raiteet ovat lähinnä asemaa.

  -Useimmilla isoilla asemilla ykkösraide on aseman vieressä. Lahdessa siinä kulkee tavaraliikenne. Lipunmyynnistä on Vehmersalon mielestä myöskin liian pitkä matka laitureille vieviin portaisiin.

  -Parkkipaikat ovat niin ikään kaukana ja niitä on ripoteltu itään, länteen ja etelään.

  Myös pikavuoropysäkit ovat hänen mielestään kaukana rautatieasemasta ja linja-autoliikenteen nivoutuminen junaliikenteen kanssa on muutenkin hankalaa.


lehtiyhtymän lehdet

VIIKKOUUTISET 16.8.2006 pdf-lehti

  -Toiveet matkakeskuksesta voinee unohtaa. Lahden rautatieasema on rakennettu ja myös tämä uudistus tehty vain junaliikennettä ajatellen. Vaikka liikenneministeriö on linjannut, että kaikkiin suuriin kaupunkeihin tulisi matkakeskukset, mihin se olisi Lahdessa mahdollista sijoittaa?

  Vehmersalo haluaa kuitenkin vielä erikseen muistuttaa, että oikoradan tulo tuo suurta helpotusta työmatkojen taittamiseen Lahdesta Helsinkiin.

  -Kotona oloaika pidentyy tunnilla, sen ajan voi käyttää vaikkapa perheen kanssa olemiseen ja harrastuksiin.

  Oikorata lähentää hänen mielestään Lahtea kovasti pääkaupunkiseutuun.

  -Jo nyt on varmasti useita perheitä valmiita käymään Helsingin seudulla töissä. Myös heille annetut lupaukset pitää lunastaa, koskien myös junamatkojen hinnoittelua, Vehmersalo muistuttaa ja mainitsee esimerkin siitä, miten VR on korottanut hintoja Lahden sarjalipputarjouksen kohdalla.

  -Tällaiset asiat suututtavat vakimatkaajat ja he saattavat siirtyä busseihin ja kimppakyyteihin, hän harmittelee.


  Lisätietoja Oiko ry:stä ja jäseneksi liittymiskaavakkeen saa Internetistä osoitteesta:
http://www.oiko.phnet.fi



[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Tämä sivu on julkaistu Päijät-Hämeen Viikkouutiset -lehdessä 16.08.2006. Lehti on osa Suomen Lehtiyhtymä -konsernia.