Lahti-Kerava-oikoradan myötä junavuorojen määrä lähes tuplaantuu, matka-ajat Helsinkiin miltei puolittuvat

Uusi Lahti,  30.8.2006


[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]


   Kun uusi Lahti-Kerava-oikorata otetaan sunnuntaina 3.9.2006 käyttöön, liikenne Lahden rautatieasemalla siirtyy täysin uuteen aikakauteen. Junavuorojen määrä lisääntyy huimasti, sillä ensi viikon alusta alkaen Lahteen tulee arkipäivisin kaikkiaan 46 junavuoroa ja saman verran junia lähtee Lahdesta poispäin. Oikoradalla liikennöi arkisin 22 lähijunavuoroa, kaukojunavuoroja vuorokauteen mahtuu 32. Lisäksi Lahden kautta kulkee oikoradalla päivittäin kolme junaa Venäjälle ja saman verran vuoroja saapuu Venäjältä Lahteen ja siitä edelleen Helsinkiin. Vanhalla radalla Lahden ja Riihimäen väliä kulkee myös 18 lähijunaa tunnin välein kumpaankin suuntaan. Nämä junat toimivat yhteys-junina Hämeenlinnan ja Tampereen sekä pohjoisen suuntaan, ja myös vaihtoyhteysjunina edelleen Helsinkiin ja Riihimäki - Helsinki -rataosuuden väliasemille.

Pendolinoja, IC-junia ja lähijunia

"Uusi rataosuus tulee vilkkaaseen käyttöön, sillä kaikki kaukojunat alkavat kulkea sitä pitkin. Niin että tämä muutos vaikuttaa koko Suomen junaliikenteeseen", VR:n lipunmyynnin esimies Jouko Hakala kertoo.

"Matkustajien kannalta muutos tarkoittaa sitä, että matka-ajat lähes puolittuvat. Lahdesta Helsinkiin pääsee oikoradan myötä jopa 48 minuutissa, ja hitaimmillaankin lähijunat kulkevat Helsinkiin oikoradalla 64 minuutissa."

Kaikkein vauhdikkaimmin kulkevat Pendolino-junat, joiden nopeus kipuaa jopa 220 kilometriin tunnissa, ja matka Lahdesta Helsinkiin taittuu 48 minuutissa. Pendolinoja lähtee Lahdesta päivittäin kuusi, joista kolme Helsinkiin ja kolme idän suuntaan. Inter City -junien maksiminopeus on 200 kilometriä tunnissa, ja niiden matka-aika Lahdesta Helsinkiin on 54-60 minuuttia vuorosta riippuen.

"Uutuutena ovat kaksikerroksiset IC-junat, joita kulkee Helsingin ja Kouvolan välillä kumpaankin suuntaan joka päivä 11", Hakala sanoo.

"Sen sijaan siniset pikajunat poistuvat Lahden asemalta kokonaan. Niitä nähdään jatkossa muualla kuin täällä Etelä-Suomessa."

Lahti Helsingin vyöhykealueeksi

Matka-aikojen nopeutumisen ja junavuorojen lisääntymisen ohella uusi oikorata tarjoaa helpotusta pääkaupunkiseudulla liikkumiseen. Sunnuntaista lähtien Lahti kuuluu nimittäin Helsingin vyöhykealueeseen. Lahteen kulkevan Z-junan matkustaja tarvitsee H-vyöhykkeen lipun, joka siis oikeuttaa liikkumaan myös kaikissa muissa Helsingin alueen lähijunissa.


"H-vyöhykkeen lipulla pääsee Lahdesta jopa Karjaalle saakka", Hakala havainnollistaa.

"Ja 30 päivän lipulla matkustusoikeus on rajaton lipun kelpoisuusaikana. Vaikka istuisi lähijunissa yötä päivää."

Jotta mahdollisimman moni asiakas tutustuisi H-vyöhykelippuun, VR myy sitä syyskuun aikana avajaistarjouksena puoleen hintaan eli 130 eurolla. Pendolino-juniin 30 päivän Helsingin-lippu maksaa 350 ja Intercity-juniin 314 euroa. 

Satoja autopaikkoja

Lahden rautatieasemalla liikenteen vilkastumiseen on varauduttu monella eri tavalla. Linja-autoille on laitettu uudet pysäkit Vesijärvenkadulle rautatietunnelin tuntumaan, ja elokuun alusta muutamat Hollolan ja Nastolan suunnan linja-autot pysähtyvät rautatieasemalla Mannerheiminkadun varressa.

"Tosin toivomme, että yhä useammat vuorot ajaisivat tänne. Vaikka kyllähän tänne pääsee omalla autolla ja polkupyörälläkin. Asemarakennuksen länsipäätyyn sisäpihalle tulee matkustajien pyörille parkki, ja VR:n pysäköintialueelle valmistuu tilat noin 200 autolle", Hakala kuvailee.

"Rautatien eteläpuolella radan tuntumassa on kaupungin valmistama pysäköintialue, jossa on noin 50 paikkaa ja johon ajetaan Moisionkadun kautta. Pysäköintipaikalta pääsee kävelytietä pitkin suoraan asematunnelin kautta junille."

Junamatkustajat voivat pysäköidä tulevaisuudessa autonsa myös asematunnelin vieressä olevalle pysäköintialueelle, joka sijaitsee Moisionkatua vastapäätä Vesijärvenkadun länsipuolella.

"Sen läheisyyteen kaupunki on suunnitellut rakentavansa kokonaisen pysäköintitalon, mutta tällä hetkellä alueella tehdään maanpuhdistustöitä."

Matkustajien saattajat voivat edelleen ajaa autonsa rautatieaseman eteen, missä lyhytaikaiset pysäköintipaikat säilyvät ennallaan.


Reaaliaikaista tietoa matkustajille

Lahden ratapihalla on tehty rakennustöitä jo parin vuoden ajan. Pari viikkoa sitten noin kilometrin pituudelta täydellisesti uusitut raiteet on saatu valmiiksi, mutta viime viikolla työt asemalaitureilla, ratapihalla ja asemarakennuksessa olivat vielä pahasti kesken. Asemalaiturit saadaan perjantaihin mennessä lähes täysin valmiiksi. Asemarakennuksessa työt jatkuvat vielä oikoradan avaamisen jälkeenkin.


"Asemalaitureille tulee reaaliaikaiset laiturinäytöt, joista näkee kuinka kauan junan saapumiseen ja lähtöön vielä kestää", Hakala osoittaa sinisiä laiturinäyttöjä, joita on pystytetty useita kummallekin laiturille raiteiden viereen.


"Lisäksi olemme saaneet tänne uudet äänentoistolaitteet, joiden ansiosta kuulutusten äänitehoa voidaan laskea. Kaiuttimia on nyt lähes kaikissa valaisinpylväissä ja myös asematunnelissa, mikä on todella suuri parannus aiempaan nähden."

Asematunnelissa on tehty muitakin parannuksia: se on yhdistetty kaupungin alikulkutunneliin, joten kevyenliikenteenväylältä on yhteys asemalaitureille. Lisäksi tunnelin valaistusta on tehostettu ja se on maalattu VR:n henkilöliikenteen puna-valkoisin värein. Asemalaitureille pääsee myös hissillä.

"Itse asiassa hissejä on kaksi kummallakin laiturilla, ja ne on tarkoitus pitää käytössä aamusta iltaan", Hakala sanoo.

 Asemarakennuksesta käynti laitureille

Kunhan asemarakennuksenkin remontti saadaan valmiiksi, matkustajat pääsevät kävelemään rakennuksen itäpäästä suoraan hissille tai portaille, jotka johtavat asematunneliin.

"Kun kaikki saadaan valmiiksi, uskon että liikkuminen on kaikille helppoa. Vaikka kyllä Helsinkiin matkustaminen alkaa jo nyt olla niin helppoa, nopeaa ja edullista, että mikään muu kulkuneuvo ei vedä junalle vertoja", Hakala hymyilee tyytyväisenä.

"Kaikkein hurjapäisimmille autoilijoillekin voi vilkuttaa iloisesti Pendolinon ikkunasta ohi mennessään.

Katikeesia Hertsi, Uusi Lahti


Uusi Lahti viikkolehti

[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Tämä on julkaistu Uusi Lahti lehdessä 30.8.2006