Oikoratajuhlissa 1.9.2006 sanottua

 RautatieTEKNIIKKA 3 - 2006


[Etusivu]   [Artikkelit]   [Kuvastot]   [Linkit]

  Oikoradan avajaisissa 1.9.2006 haastatteli Rautatietekniikka - lehti niitä vaikuttajia, jotka olivat oleellisesti mukana saamassa aikaan Kerava - Lahti oikoradan valmistamista nopeassa aikataulussa.

  Haastattelut ja Kuvat Hannu Saarinen

"Haasteita meillä riittää"

Susanna Huovinen
Liikenneministeri Susanna Huovinen

   - Varmasti on niin, että tulevaisuuteen näitä haasteita meillä riittää. Suomi on laaja ja toivomme tietenkin voivamme turvata nämä toimivat joukkoliikennepalvelut ja kuljetukset eri puolelle Suomea. Se vaatii tulevaisuudessa isoja panostuksia niin tienpidon puolella kuin tällä tärkeällä radanpidon puolella.

  - Sellainen näkökulma vielä nimenomaan tähän raideliikenteeseen, joka hyvin usein tuolla Euroopassa tulee näkymään on ympäristönäkökulma. Meidän tulee ottaa nämäkin tulevaisuuden haasteet huomioon.

"Lahti on kilpailukykyinen paikka asumiselle"

Kimmo Sasi
Kansanedustaja Kimmo Sasi

- Kun Lipposen hallituksen aikana tehtiin päätös oikoradan rakentamisesta, silloin osattiin arvioida sen erittäin tärkeä rakennepoliittinen merkitys. Eli se lähentää Itä-Suomea, mikä on sinänsä tärkeää, mutta kaikkein suurin potentiaali liittyy Pietarin liikenteeseen.

- Kun mennään 20 vuotta eteenpäin, niin meillä on kaikkein liikennöidyin yhteysväli Helsinki-Pietari. Siinä suhteessa tämä tulee olemaan merkittävä ratkaisu.

- Lahti on nyt kilpailukykyinen paikka asumiselle. Tässä suhteessa voi olla tyytyväinen, että tämä ratkaisu tehtiin.


"Yritykset pyrkivät Keravalle"

Rolf Paqvalin
Keravan kaupunginjohtaja Rolf Pagvalin

- Tämä on iso strateginen ratkaisu meidän kannalta. Silloin kun tätä valmisteltiin, me arvattiin, että tästä tulee paljon hyvää. Ja se näkyy tällä hetkellä siinä, miten yritykset pyrkivät Keravalle. Maan myyntimäärä on noussut. Meillä riittää maata myytäväksi vielä kymmeneksi vuodeksi.

"Eduskunta edellytti liikennelogistiikan kehittämistä"

Kari Rajamäki
Ministeri Kari Rajamäki

- Vuonna 2001 pääministeri Lipposen hallituksen tekemää linjausta edelsi, että eduskunta edellytti hallituksen ratkaisevan E 18 ja Kerava - Lahti rataosan rakentamisaikataulut. Eli esitettiin vaatimus näiden kansallisesti välttämättömien hankkeiden rakentamisaikataulun päättämisestä.

- Itse asiassa eduskunta edellytti selvää alueiden, elinkeinoelämän ja liikennelogistiikan kehittämisen otetta. Voin sanoa, että tämä (oikorata) oli yksi osa sitä.

- Valtionvarainministeri Eero Heinäluoma jää historiaan ministerinä, joka tekee johdonmukaisen valmistelun pohjalta ministeri Luhtasen infrakorin. Nyt toteutetaan linjaa, joka silloin 1990-luvun lopulla ja 2000 alussa käynnistettiin. Ministeri Heinäluoma toteuttaa
johdonmukaisesti infrakori ykköstä. Kyllä kakkoskorissa on kansallisesti välttämättömiä hankkeita odottamassa. Töitä riittää meidän jälkeen muillekin.

"Tämä rakentaa kilpailunykyisen liikennemuodon"

Matti Ahde
VR:n hallintoneuvoston puheenjohtaja, kansanedustaja Matti Ahde

  - Tämä (oikorata) on historiaa suomalaiselle yhteiskunnalle. Tämä on tärkeää Lahdelle, Keravalle ja näille kunnille, jonka oikorata yhdistää. Siinä on mieletön potku idän raideliikenteen kehittämiseen, jos me katsomme pitkässä juoksussa, kun päästään tällaisiin nopeuksiin ja alentamaan matka-aikoja.

- Tämä rakentaa tosi kilpailukykyisen liikennemuodon tulevaisuudessa suomalaisille. Olen iloinen, että voin olla myötävaikuttamassa siihen,
että käynnistyy Oulu-Seinäjoki radan perusparannus ja päästään uusiin nopeuksiin sekä tavaroiden että ihmisten kuljetuksissa.

- Nyt voidaan aloittaa Lahti - Luumäki ja nopea yhteys Pietariin, ja voidaan käynnistää Ilmalan ratapiha. Ne ovat valtavia signaaleja raideliikenteen tulevaisuudelle. Eihän tällaista ole pitkiin aikoihin koettu.

Rautatietekniikka 2006-3

"Nyt tuntuu aivan upealta"

Ministeri Leena Luhtanen
Ministeri Leena Luhtanen

- Nyt tuntuu aivan upealta, kun on saatu valmiiksi tämä pitkäaikainen, iso hanke. Seuraavana on sitten Lahti - Luumäki ja siitä edelleen Luumäki - Vainikkala. Tämä on hyvä merkki siitä, että asioita hoidetaan määrätietoisesti yhteistyössä valtiovallan ja alueen kuntien kanssa.

"Rautatiet ovat heavymetallia"

Jarmo Keskinen
Jarmo Keskinen

   Mäntsälän kunnanvaltuuston puheenjohtaja Jarmo Keskinen oli tyytyväinen sillä kunta on saanut muutamien vuosien sisällä sekä moottoritien että rautatien.

   - Parempaa ei voisi toivoa. Täytyy olla äärimmäisen ylpeä siitä, että näin on Mäntsälän kunnalle käynyt.

- Sanotaan, että suomalainen on vähän raskas, kuitenkin tarvittaessa nopea, turvallinen ja vankka. Samanlainen on juna. Juna on suomalaisen
näköinen ja ennen kaikkea, tämän päivän termeillä voidaan sanoa, että rautatiet ovat heavymetallia ja sitä suomalaiset arvostavat, kuten olemme viime aikoina huomanneet.

"Tunnen äärimmäisen suurta mielihyvää"

Erkki Pulliainen
Kansanedustaja Pulliainen

Olin junailemassa tätä asiaa käyntiin silloin aikanaan. Kun tulin 1999 liikennevaliokunnan puheenjohtajaksi, silloin ajattelin, että kun on aina sellainen kissanhännänveto eri hankkeiden kesken, jospa liikennevaliokunta ottaisi yhden ekologisesti hyväksyttävän hankkeen ja ajaisi sen läpi.

- Eli jos ei ole muita hankkeita, sen on pakko mennä läpi, jos se on hyvin perusteltu ja ekologisesti hyväksyttävä. Sain koko liikennevaliokunnan mukaan. Meiltä lähti paperi valtionvaroihin, jossa oli tämä yksi ainut hanke ilmoituksella, että se on seuraavan ja seuraavan budjetin esityslistalla, mikäli ei kertaheitolla mene läpi.

- Nyt olemme tässä ja oikorata on valmis. Kun olen näin olennaisesti ollut vaikuttamassa, tunnen äärimmäisen suurta mielihyvää.

[Etusivu]   [Artikkelit]   [Kuvastot]   [Linkit]

Nämä kirjoitukset on julkaistu  RautatieTEKNIIKKA 3 - 2006 lehdessä