Raiteiden renesanssi  Kauppalehti

Kauppalehti pääkirjoitus 4.9.2006


[Etusivu]   [Artikkelit]   [Kuvastot]   [Linkit]

Raideliikenne tekee uutta tulemistaan. Rataverkon parantaminen ja kaluston uusiminen nopeuttavat matka-aikatauluja. VR:n ei pidä pilata nousua matkalippujen ylihinnoittelulla.


     Suomi kirii kiinni läntisen Euroopan maiden etumatkaa nopeassa raideliikenteessä. Tärkeän Kerava - Lahti -oikoradan valmistuttua rakentamisen painopiste siirtyy Helsinki-Pietari-rataan ja Oulun radan peruskorjaukseen. Varsinaista huippunopeiden ratayhteyksien maata Suomesta ei silti ole tulossa.

  Ranskan ja Japanin tapaisia yli 300 kilometriä tunnissa kulkevia junia ja niiden edellyttämiä rataverkkoja ei harvaan asutussa maassa kannata ottaa käyttöön. Ainoa poikkeus voi tulevaisuudessa olla Helsinki - Pietari -ratayhteys. Sen liikennöintimäärät voivat riittää peittämään kalliit rata- ja kalustoinvestoinnit.

    Runsaat 330 miljoonaa euroa maksanut Kerava - Lahti on ensimmäinen uusi ratahanke 29 vuoteen. Sen vaikutus ulottuu lähes koko maahan. Suurimmat hyötyjät ovat Mäntsälän talousalue, Päijät-Häme ja Itä-Suomi Joensuuhun saakka.

  Lahden seutu saa oikoradasta vauhtia asumisen ja liike-elämän kehittämiseen. Maan logistinen valtavirta on kulkenut tähän saakka Helsingistä Hämeenlinnan kautta Tampereelle. Nyt oikorata ja Lahden moottoritie tasapainottavat tilannetta. Lahden nuupahtanut talouskehitys saa varmasti uutta vauhtia.

  Helsingin ja Lahden välillä ei ajeta 300 kilometrin huippunopeuksilla, vaikka se oikealla kalustolla voisi olla mahdollista, koska radan perustus sen sallii. Pendolinojen matkanopeus jää 220 kilometriin, vaikka huippunopeus nousee 240 kilometriin. Pohjoismaiset naapurimme ovat vauhdin lisäämisessä meitä edellä. Tukholma - Kööpenhamina -radan nopeus aiotaan nostaa 250 kilometriin tunnissa.

   Polttoaineiden hintojen nousu ja Etelä-Suomen rekkaruuhkat pakottavat päättäjät kehittämään raideliikennettä. Pietarin rataa parannetaan Lahti - Luumäki -välillä ensi vuodesta alkaen. Hanke maksaa 185 miljoonaa euroa, ja sen on määrä valmistua vuonna 2011. Oulun radan korjaus kestää 8-9 vuotta ja maksaa 45 miljoonaa euroa. Oma lukunsa on Helsingissä Pasilan varikkoalueen korvaava 100 miljoonaa euroa maksava Ilmalan ratapihatyö.

  Juna on kilpailukykyinen henkilöliikenteen väline esimerkiksi Helsinki - Tampere -välillä. Kun matka-aika laskee tuntiin ja kahteenkymmeneen minuuttiin, ei auton tai lentokoneen käyttö houkuttele. VR:n on silti syytä muistaa, että matka-ajan lisäksi myös matkan hinnalla on merkitystä. Yhtiö on jo joillakin pohjoisen reiteillä sortumassa ylihinnoitteluun.

  Raideliikenteen ongelmana on kilpailun vähäisyys. Kalliiden perusinvestointien vuoksi kilpailun synnyttäminen on vaikeaa, mutta se pitää silti olla tavoitteena. 

VR on jo sortunut ylihinnoitteluun 

Mielipide Matti Kleemola 19.9.2006

   Pääkirjoituksessa (KL 4.9.) todettiin, että , "VR on jo joillakin pohjoisen reiteillä sortumassa ylihinnoitteluun". Mielestäni yhtiö on jo sortunut siihen esimerkiksi välillä Helsinki-Tampere. Junalla matkustamisen tulisi olla selvästi edullisempaa tai nopeampaa kuin henkilöautolla matkustamisen. Näin ei kuitenkaan ole.

   Tehdäänpä esimerkkilaskelma, joka perustuu omaan autooni. Auto on kuusi vuotta vanha japanilainen bensaauto. Lukemaan on huomioitu pääomakuluja lukuun ottamatta kaikki muut kulut eli kaskovakuutus, verot, huollot, renkaat, polttoaine jne. Suluissa merkityssä arvossa on otettu huomioon myös pääomakuluja.

      Matkataanpa Helsingistä Tampereelle. Junalla tämä maksaa 25,60 euroa IC:llä ja 30,40 euroa Pendolinolla. Autolla matka maksaa 33,60 (50) euroa. Tampereelle matkattaessa on hintaero Pendolinoon niin vähäinen, ettei juna houkuttele, ellei kohde ole aseman kupeessa. Tuolloin on myös syytä matkustaa ilman suuria matkatavaroita.

   Tilanne muuttuu täysin, ellei olla liikkeellä yksin. Silloin junan käyttö muuttuu järjettömäksi, kun se on auton pääomakulutkin huomioiden kalliimpi matkustusväline!

Kauppalehti

     Jos matkataan Helsingistä Ouluun, on VR jo selvästi kilpailukykyisempi hinnoilla 63,60-69,40. Omalla autolla sama matka maksaa vastaavasti 116 (170) euroa. Tällä matkalla VR vetää pidemmän korren yksin liikuttaessa. Jos matkassa on kaksi tai useampia ihmisiä ja ollaan liikkeellä suuren tavaramäärän kanssa, ei juna enää houkuttele.

   Matka-ajoissa juna voittaa auton, mutta ero ei ole merkittävä. Mikäli asemalta joudutaan siirtymään julkisilla lopulliseen kohteeseen tai käymään useissa paikoissa, voi matka-aikakin olla omalla autolla lyhyempi. Auto tuo matkan kohteessa niin suuria vapauksia, että se voittaa julkiset. Matkaa ei tarvitse varata ja päätepysäkki on omassa pihassa.

[Etusivu]   [Artikkelit]   [Kuvastot]   [Linkit]

Nämä kirjoitukset on julkaistu  Kauppalehdessä 4.9.2006 ja 19.9.2006