SUOMENMAA Pääkirjoitus 5.9.2006


[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

VR tarvitsee enemmän omistajan ohjausta

 

Pääkirjoitus

   VR-konsernin jättimainokset ovat viime päivinä kertoneet siirtävänsä puoli Suomea uudelle aikavyöhykkeelle. Junamatkat ovat nopeutuneet, junavuorojen määrä on kasvanut ja yhteydet ovat parantuneet, mainosnikkarit väittävät.

Syyskuu ja uusi aikavyöhyke alkoivat. Yllättävän monin paikoin rautatieliikenteen parannukset ovat kuitenkin merkinneet toisensuuntaista kehitystä. Vaikka matka on voinut nopeutua, monet aikataulut ovat muuttuneet huonommin sopiviksi ja jatkoyhteydet ovat heikenneet.

Etenkin yöjunaliikenne on kokenut ankaraa karsintaa. Yöjunat kulkivat lauantaina viimeistä kertaa väleillä Helsinki-Kajaani-Oulu ja Turku-Joensuu. Lisäksi suora yöjunayhteys Kemijärvelle loppui ainakin toistaiseksi. Sadat ihmiset kokoontuivatkin monelle paikkakunnalle hyvästelemään viimeisiä yöjunayhteyksiään.

Samaan aikaan ja torvisoiton tahtiin VR käynnisti liikennettä kokonaan uudella rataosalla Lahden ja Keravan välillä.

  Monin paikoin muualla maassa todettiin, että kotikunta siirrettiin sivuraiteelle. Junamatkan nopeutuminen ja muu palvelutason paraneminen ovat pelkästään positiivista.

Mutta jos junayhteydet heikkenevät, ihmiset siirtyvät käyttämään autoa. Niinkin suuren junauudistuksen yhteydessä kävi. Junayhteydet ovat pitäneet yllä myös alueellista tasa-arvoa. Ne ovat turvanneet kohtuuhintaisen ja vaivattoman mahdollisuuden matkustaa kotimaassa pitkiä matkoja. Tämä tavoite kärsi kolauksen.

Yhdeksi VR:n suunnitelmien symboliksi on noussut Kemijärven yöjunayhteys. Budjettiriihessä siitä syntyi päätös, jossa on kiusanteon makua. Yöjunayhteys sai rahaa 450 000 euroa, mutta ehdolla, että alueen kunnilta löytyy puuttuva 50 000 euron osuus. Yhteys katkeaa joka tapauksessa loppuvuodeksi. Muualla kuin köyhässä Lapissa kuntia ei pakoteta osallistumaan junaliikenteen kustannuksiin.

 Jos sellaista lentoliikenteen puolella tapahtuukin, asiat ovat eri arvoisia. Lentoliikenne ei ole sellainen kaiken kansan peruspalvelu kuin juna. Ja mitä ilmeisimmin VR tulee vaatimaan yhteiskunnan tukea myös Lahti-Kerava -oikoradan liikenteen harjoittamiseen.

   Tuskin tätäkään rataosuutta tullaan kuntien kustannuksella hoitamaan. VR:lle täytyy voida asettaa yhä myös yleisiä yhteiskunnan palveluvelvollisuuksia. Tämä ei näytä tapahtuvan muuten, kuin että valtio käyttää omistajan valtaansa. Niin tekevät muidenkin yhtiöiden omistajat.

 Tämä tehtävä kuuluu liikenne- ja viestintäministeriölle. Sitä määrää liikenne- ja viestintäministeri, tällä kertaa Susanna Huovinen (sd.). Ministerin tehtävänä ei ole tietenkään aikataulusuunnittelu, mutta yleisiä suuntaviivoja hänen täytyy kyetä antamaan.

Nyt valtion omistajaohjausta on liikaa laiminlyöty. Mainonnassa yleensä mutta erityisesti yhteiskunnallisessa mainonnassa kannattaisi pitäytyä kylmiin tosiasioihin. Jos palvelu paraneekin toisaalla mutta heikkenee tai loppuu kokonaan toisaalla, moni kansalainen kokee tulleensa huijatuksi.

Suomenmaa-lehden pääkirjoitus 5.9.2006

Suomenmaa logo
http://www.suomenmaa.fi



[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Tämä sivu on julkaistu Suomenmaa -lehdessä 5.9.2006.