Etelä-Suomen Sanomat 17.9.2006


[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Ranskan luotijuna TGV mullistanut monen pikkupaikan elämän

Patrick Le Louarn, Pariisi

Ranskan luotijuna, TGV, täyttää 21. syyskuuta 25 vuotta. Huippunopeat junat ovat vetäneet  matkustamisen mutkat suoriksi koko maassa.

Vuosittain nuolijunia käyttää noin 100 miljoonaa matkustajaa ja 25 vuodessa juniin on noussut 1,2 miljardia matkustajaa.

TGV:n matkustusajat hakkaavat auton ja lentokoneenkin mennen tullen miltei reitillä kuin reitillä. Pariisin keskustasta Lyoniin on 470 km. Autolla tätä matkaa ei alle 4 tunnin 30 minuutin aja, lento siirtymisineen kestää ainakin kolme tuntia, kun TGV:llä reissun heittää kahdessa tunnissa. Pariisista on Marseilleen 775 km, jonne luotijunamatka kestää kolme tuntia, lentokoneella käytännössä pitempään.

Ensimmäinen Itä-Ranskaan suuntautuva nuolijunareitti aloittaa liikenteensä ensi keväänä. Pariisi-Strasbourg, 490 km, tullaan hurauttamaan 2 tunnissa 20 minuutissa. Air France on laskenut, että se menettää tämän reitin asiakkaistaan ainakin puolet.

Ensimmäinen 25 vuotta sitten käyttöön otettu rataosuus Pariisi-Lyon muutti jälkimmäisen kaupungin täysin. Lyonista on tullut puolen tunnin välein ajettavan TGV- liikenteen ansiosta kakkospariisi. Tähän Rhone-joen rantakaupunkiin on noussut uusia bisnes- ja kauppakeskuksia.


Edestakaisin reissaa päivittäin kymmeniä tuhansia ihmisiä. Samaan malliin ovat kasvaneet lukuisat TGV-radan varrella sijaitsevat paikkakunnat.

   Muutetaan kauemmaksi

Pariisin esikaupungeissa asuvilta kuluu työmatkaan helpostikin kaksi tuntia suuntaansa. Se on pistänyt kymmenet tuhannet ihmiset harkitsemaan kauemmaksi muuttoa, kunhan koti sijaitsee järkevän matkan päässä luotijuna-asemasta.

Julien Cornet, 28, toimii pariisilaisessa nettisivuja tekevässä yrityksessä.
- Kun saimme vauvan, asuntomme jäi pieneksi ja muutto oli edessä. Neliöhinnat  pääkaupunkiseudulla ovat järkyttävät ja päätimme lähteä kauemmaksi, hän kertoo.
- Löysimme Le Mans´ista pienen omakotitalon puolta halvemmalla kuin Pariisin esikaupungista. Elinkustannukset ovat pääkaupunkiseudun ulkopuolella huomattavasti halvemmat ja elämisen laatu aivan toista luokkaa, vakuuttaa Julien.

Hän sahaa neljä-viisi kertaa viikossa pikkuisen reilut 200 km matkan luotijunalla. Aikaa kuluu suuntaansa 52 minuuttia. - Kotiovelta työpöydän ääreen menee 1 tunti 20 minuuttia eli vähemmän kuin ennen, vaikka asuimme 35 kilometrin päässä Pariisin keskustasta.

Etelä-Suomen Sanomat Netlari
Kallista, mutta kannattavaa

Pariisi-Le Mans kuukausikortin hinta on rasvainen, 432 euroa, josta työnantaja maksaa 40 euroa. - Olemme laskeneet, että taloudellisesti tämä on kuitenkin aivan järkevä vaihtoehto, painottaa Julien.

TGV-radan ansiosta parin sadan kilometrin päähän Pariisista on noussut jopa useampi "lähiö". Parikymmentä vuotta sitten esimerkiksi Vendome (170 km Pariisista) oli reilun 5000 asukkaan paikkakunta, nyt asukkaita on 20 000. Oma lukunsa on 315 kilometrin ja puolentoista tunnin päässä Pariisista keskellä Burgundia sijaitseva Le Creusot. TGV-aseman viereen, joka on 15 km paikkakunnan keskustasta, on syntynyt uusi asutuskeskus. Pariisi-Le Creusot kuukausilipun hinta on 542 euroa.

   Synttäreiden kunniaksi rautatiet myyvät 5 eurolla 50 000 TGV-lippua, jotka kelpaavat kaikilla kotimaan reiteillä.

TGV ajaa

Ranskan luotijuna TGV täyttää 25 vuotta. Sen ansiosta matkustusajat ovat huomattavasti lyhentyneet ja moni Pariisissa töitä tekevä on muuttanut jopa parin sadan kilometrin päähän pääkaupungista.

[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Tämä TGV-artikkeli on julkaistu Etelä-Suomen Sanomissa 17.9.2006.