[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

VR Osakeyhtiön suuri junamullistus?

Onko kukaan VR:ssä tehtäviensä tasolla?

   Tämä kysymys nousee esille kun päivittäin saamme lukea suuresta uudesta juna-ajasta joka piti koittaa 3.9.2006. Päivittäin junaa käyttävänä näen todellisuuden joka ei vastaa esim. VR:n nettisivuilla olevaan tekstiin.

Otetaan VR:n nettisivuilta esimerkki:


Pendolino-juna on suurimpien kaupunkien väliseen liikenteeseen tarkoitettu nopea juna. Se liikennöi parhaisiin matkustusaikoihin ja pysähdyspaikkoja on muita junia vähemmän.

Kysymys onko Iisalmi, Pieksämäki, Kajaani suurkaupunkeja tai Parikkala?

Toinen esimerkki:


Pendolino-junan viestintävälineet ovat nykyaikaisia. Infojärjestelmän ja monitorien avulla tiedotetaan matkustajille matkan kulusta. Matkapuhelinvahvistimet ja sähköpistokkeet matkamikrojen ja -puhelimien lataukseen mahdollistavat mm. työskentelyn junassa. PC-paikan voi nyt myös varata ennakkoon. Junissa on myös erillinen matkapuhelintila, jossa voi puhua rauhassa.

Monitoreissa on pyörinyt ainakin viimeiset kolme vuotta sama Pendolino esittely joskus väreissä joskus mustavalkoisena.

   Lisäksi monitoreista (silloin kun ne toimivat) voi lukea kellonajan joka  näyttää aivan omaa aikaa. Välillä vilahtaa junan nopeus. Lisäksi "nykyaikaisesta" monitorista saadaan tietoa asemasta jolle saavutaan Microsoft Power point vm 1995 esityksellä!

 Pendossa on yksi (1) pieni koppi ravintolavaunun päässä jossa voi puhua yksin. Junassa on sentään 309 matkustajapaikkaa!!

Lisää esimerkkejä:


Pendolino-juna tarjoaa huipputekniikkansa ansiosta matkustajilleen entistä suurempaa matkustusmukavuutta.

Tarkoittaako junan heiluminen, ilmastoinnin pettäminen, ovien ja wc:n toimimattomuus matkustusmukavuutta?

Pendolinossa on monipuolinen palveluvarustus, joka tekee matkasta mukavan ja rentouttavan. Eri matkustajaryhmien tarpeet on otettu huomioon junan palveluja kehitettäessä.

Mitä tarkoittaa monipuolinen palveluvarustus? Vaunuissa ei ole tilaa matkatavaroille, ne ovat yleensä matkustajien vieressä keskellä käytävää. Lastenvaunuja on mahdoton saada junaan. Asian on huomannut jopa liikenneministeri Huovinen joka oli tulossa lastenvaunujen kanssa junaan, konduktööri oli sanonut ettei tässä junassa ole tilaa vaunuille.

  Kärrymyynti lakkautettiin, henkilökuntaa irtisanottiin, Business plus luokan asiakkaat noutavat itse aamiaisensa, tämäkö on palvelujen kehittämistä?
Ravintolavaunussa on 22 istumapaikkaa jotka ovat jopa arkisin täynnä, yksi tyttö hoitaa koko homman.

En usko VR:n lupauksiin paremmasta palvelusta kunnes koko tsaarinaikainen henkilökunta on vaihdettu ja tilalle palkattu markkinoinnin, viestinnän ja teknisen tietämyksen omaavia henkilöitä.

 Onnittelen sitä mainostoimistoa joka on saanut toteuttaa "kivimiesten" sarjan. Rahaa on siihen uhrattu paljon, kuinka paljon sen voi jokainen itse arvioida.


Pendoliino, Pendoliino tuo tsåge fino,
se snadisti pettää ja joskus jopa jättää,
Dörtsit ei mee boseen ja veskit dunkkaa,
klokut ja skedulit on miten sattuu,
Tsåge gungaa kun Lintsin laitteet,
Bolla sekaisin kun Haminan kaupungissa.



Kaj-Erik Fohlin
projektipäällikkö
Seuratoiminta
Etelä-Suomen Liikunta ja Urheilu ry
Olympiastadion, Eteläkaarre
00250 Helsinki
puh. (09) 6132 0713
gsm.  040-755 6721
sähköposti: kaj-erik.fohlin@eslu.fi
www.eslu.fi



[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]