Etelä-Suomen Sanomat 2.11.2006


[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Junamatkaajat kaipaavat tietoa

Etelä-Suomen Sanomat  Pääkirjoitus 2.11.2006

Oikorata on nopeasti kasvattanut suosiotaan, nopeammin kuin osattiin kuvitella. Moni aikaisemmin omalla autolla Helsingissä käynyt on päättänyt vaihtaa junaan, joka tarjoaa nopean ja vaivattoman yhteyden, ja mikä parasta, ilman Helsingin ruuhkia.

Tiistain lumipyry muistutti ikävällä tavalla, että juna on poikkeuksellisen haavoittuva kulkuneuvo, kun lunta sataa reippaasti. Vaihteet tukkiutuvat. Nyt rikkana rokassa oli vaihde, jonka lumensulatussysteemi meni rikki. Siitä seurasi, että nopea yhteys muuttui erittäin hitaaksi yhteydeksi.

Nopeudesta on perin vähän iloa, jos heti huonon sään sattuessa aikataulut alkavat pahasti pettää. Tiistain (31.10.2006) lumimyrsky menee vielä ylivoimaisten luonnonesteiden tiliin, mutta normaali talvikelissä VR:n on kyettävä takaamaan aikataulujen pitävyys.

Kun eilinen myrsky oli hyvin tiedossa, on yllättävää, ettei VR pyrkinyt järjestämään mitään varajärjestelmää, jolla junamatkustajille olisi paremmin tiedotettu asioista.


Etelä-Suomen Sanomat Netlari

Nyt oltiin vain konduktöörien tietämättömyyden varassa. Satapäinen matkustajajoukko turhautui keskellä pimeyttä, kun mitään tietoa tilanteesta ei ollut tarjolla. Hämminkiä lisää se, että VR:n puhelinpalvelu ei toimi virka-ajan ulkopuolella.

Numerotiedusteluilla ei ole käytössään mitään sellaista numeroa, josta voisi tiedustella, mitä oikein on tapahtumassa, kauanko häiriö kestää ja olisiko tarjolla jokin toinen vaihtoehto. Mikä mahtaa olla aikaraja, kun VR ryhtyy ylipäätään toimiin ja kuinka kauan ihmisiä pidetään junassa odottamassa.

Ongelmia sattuu kaikille. Paras tapa tyynnyttää mieliä on jakaa mahdollisimman paljon tietoa.

Kuulutukset eivät kuulu asemilla ja junissa

Etelä-Suomen Sanomat  Lukijan sana 4.11.2006


On aivan turhaa väittää, että VR Osakeyhtiö tiedottaa kuulutuksin myöhästymisistä tahi muista muutoksista, mikäli kuulutukset eivät kuulu. 7 vuotta Lahti-Helsinki työmatkoja pendelöineenä voin todeta, että useimpien junien kuulutuslaitteet toimivat ala-arvoisesti juuri silloin, kun konduktööri kuuluttaa myöhästymisistä.


Tiistaina 31.10. 2006 Hakosiltaan kahdeksi tunniksi jääneessä Eil-junassa kuulutukset kuuluivat niin hiljaa, ettei niistä saanut selvää, kuten ei aiemminkaan samassa junassa.

Keskiviikkona 1.11.2006 Z-junan kuulutukset olivat pääasiassa säröä.


Etelä-Suomen Sanomat Netlari

Helsingin aseman kaiuttimet on ripustettu niin ylös, ettei nimenomaan poikkeusten kuulutuksista saa selvää. Milloin nämä kaiuttimet ripustetaan alemmaksi? Ei kai vaan arkkitehti ole niitä määritellyt?

Tiistaina olisi VR:n pitänyt pysäyttää junat Mäntsälässä ja tarjota bussikyyti Lahteen ja Kouvolaan. VR vain odotti ja odotutti matkustajat junissaan.

Kuulumattomin terveisin,
Kai Vehmersalo, Pendelöijien yhdistys Oiko ry:n puheenjohtaja

Kuulutukset paranevat Helsingin asemalla


Kuulutukset paranevat Helsingin asemalla joulukuussa 2006

Helsingin asemakatoksen kuulutusjärjestelmää ollaan uusimassa Ratahallintokeskuksen toimesta ja työn pitäisi tietojeni mukaan olla kokonaisuudessaan valmis joulukuussa 2006.



Kuulutuslaiteuusinnassa on suunnittelija nimenomaan äänentoiston erikoisammattilainen, minkä pohjalta me kaikki odotamme parannusta äänentoiston laatuun katosalueella.

Mauno Haapala,
Liikennepällikkö, VR Osakeyhtiö



Loistavaa!

Tuskin maltamme odottaa kaiuttimien uusintaa. Hi-Fi harrastajat tietävät, että äänentoiston erikoisammattilaisen tekemänä kaiuttimien viive ohjelmoidaan sellaiseksi, että ääni ei luo
kaikuvaa tunnelmaa ja kuulutukset kuuluvat selkeän kirkkaina.

Tämä on hyvä uutinen Oiko ry:n jäsenistölle ja kaikille junamatkustajille

Miten VR tiedottaa matkustajille junien myöhästymisestä?

ASIASTA KUULTUNA

   Useat junat ovat olleet myöhässä vaihderikon ja lumisateiden takia 31.10.2006. Lahden asemalla matkustajille ei tiistaina kerrottu junien myöhästymisistä. Junissa jumissa odottaneet matkustajat valittivat, että kuulutuksetl tulivat niin hiljaisella, että mitä tuskin kuuli.      

Liikenteenohjaaja Jorma Laaksonen, miten VR tiedottaa junissa matkustaville ja asemilla odottaville matkustajille myöhästymisistä?

Junien ja asemien henkilökunta sekä liikenteenohjaus kuuluttavat myöhästymisistä junissa ja asemilla. Kerromme väliaikatietoja, vaikka emme tietäisikään tarkkaan milloin ongelma saadaan selvitettyä. Jos kuulutuksia ei tule, on kyse yleensä teknisestä viasta. Ja joskus ihmiset eivät vain kuule.

Ihmiset yrittivät tiedustella myöhästymisistä tiistaina myös VR:n puhelinpalvelusta, mutta sinne ei päässyt läpi.


Ruuhkatilanteissa puhelinpalveluun lisätään henkilökuntaa, mutta jos puheluita tulee paljon, voi sekin jumiutua.

Tiedottaja Marja Merta, miksi tietoa junien myöhästymisistä tuli VR:n verkkosivuille vasta keskiviikkona?

Tiistaina tilanne ei ollut vielä kovin paha, paitsi Lahden suunnalla. Liikenteenohjaus tiedotti vaikeuksista medialle tiistaina. Tiedotuksesta lähetettiin tiedotteet medialle vasta keskiviikkona ja tiedotuksen tekemät tiedotteet menivät myös verkkosivuillemme.

Matti Poutiainen lipunmyynnistä, miksi matkustajille ei Lahden asemalla kerrottu, että junat ovat myöhässä?

Kuulutuslaitteissa on jotakin vikaa ja yritämme parhaillaan korjata sitä. Ulkona kuulutukset kuuluivat, mutta sisällä asemarakennuksessa eivät. Sisälläkin junien myöhästymiset näkyvät infotaulusta.


Miten usein ulkona odottaville kerrottiin, että junat ovat myöhässä?

Kyllä myöhästymisistä ja arvioiduista tuloajoista kuulutettiin useamman kerran.

Eikö aseman henkilökunta voisi informoida sisällä odottavia asiakkaita aikataulumuutoksista, jos kuulutuslaitteet ovat rikki?

Näin tehdäänkin mahdollisuuksien mukaan. Eilen oli aika kova ruuhka ja paljon asiakkaita.

  Jenni Järvelä-Rooney, Etelä-Suomen Sanomat 2.11.2006


  Lisätietoja Oiko ry:stä ja jäseneksi liittymiskaavakkeen saa Internetistä osoitteesta:
http://www.oiko.phnet.fi

Etelä-Suomen Sanomat Netlari



[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Näitä artikkeleita on julkaistu Etelä-Suomen Sanomissa 1.-4.11.2006.