Etelä-Suomen Sanomat 1.-3.11.2006


[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Vaihderikko myöhästytti junia liki kaksi tuntia 31.10.2006

Etelä-Suomen Sanomat 1.11.2006

Eteläistä Suomea ja erityisesti salpausselän harjumaisemia ryöpyttänyt lumimyräkkä vaikeutti erityisesti raskasta liikennettä. Junaliikenne oli Lahden eteläpuolella poikki kaksi tuntia ja rekkaliikenne luisteli kaikilla pääteillä.

Hollolan Hakosillassa rikkoontui tiistaiaamuna vaihteenlämmittimen muuntaja ja iltapäivään mennessä lumi tukki ja esti vaihteen toiminnan.



Toimintakatko pysäytti liikenteen sekä oikoradalla että Lahden-Riihimäen rataosuudella. Helsingistä Joensuuhun matkalla ollut Intercity juna joutui odottelemaan läpipääsyä kaksi tuntia ja  Kuopiosta Helsinkiin matkalla ollut Pendolinokin tunnin ja 20 minuuttia. Reilummin myöhässä oli viitisen junaa kertoi liikenneohjaaja Mauno Haapala.



Etelä-Suomen Sanomat Netlari

Hänen mukaansa tilanne ei kuitenkaan ole ohi, jos vaan lumisateet jatkuvat.

Hakosillassa joudutaan vaihde pitämään lapiovoimin auki ja kovassa myräkässä se on hankalaa ja osin mahdotonta

Jos lunta sataa koko yön, ovat myöhästymiset todennäköisiä myös aamuliikenteessä, Haapala ennusti.

Myös Lahden asemalla on vielä muutama vaihde ilman lämmityslaitetta ja asemalle oli yöksi varattu lumimiehiä tuplamäärä normaaliin verrattuna, hän kertoi. .......

Matti Hilska, ESS 1.11.2006

Matkustajia kiukuttanut vaihderikko korjattiin

Etelä-Suomen Sanomat  2.11.2006

Ratahallintokeskus korjasi keskiviikkona vaihteen lämmitysvian Hollolan Hakosillassa. Vika myöhästytti Lahden kautta kulkevaa junaliikennettä tiistaina ja keskiviikkona.

  Tiistaina junaliikenne oli pisimmillään poikki kaksi tuntia, kun vaihdetta ei saatu pysymään harjaamalla puhtaana kovan lumipyryn ja tuulen Vuoksi.

  Hakosillan vaihde sijaitsee Riihimäki - Lahti -radan ja Kerava-Lahti -oikoradan yhtymäkohdassa, joten sen vika vaikutti laajasti liikenteeseen.

  Pyryttävä lumi tukki rautatievaihteita myös Tampereella. Lämmityksestä ja vaihteiden harjaamisesta huolimatta vaihteet eivät ole toimineet normaalisti, mikä on viivästyttänyt pahoin liikennettä.

Matkustajia kiukutti

Ensimmäisen lumimyrskyn mukanaan tuomat myöhästelyt ärsyttivät liikennepoliittisen yhdistyksen Oiko ry:n jäseniä. Yhdistys vaatii VR Osakeyhtiötä korvaamaan myöhästelyt matkustajille.

  Yhdistyksen puheenjohtaja Kai Vehmersalo ja sihteeri Raimo Salovuori ihmettelevät, miksi tiistaina iltapäivällä Helsingistä lähteneen junan matkustajille ei annettu tilaisuutta poistua junasta Mäntsälässä. Juna tuli Lahteen lopulta kaksi tuntia myöhässä.

  Liikennepäällikkö Mauno Haapala VR Osakeyhtiöstä kertoo, että vaihteita yritettiin koko ajan pitää puhtaana.

Etelä-Suomen Sanomat Netlari

  - Tilanne oli sellainen, ettei tiedetty milloin vaihde saadaan puhtaaksi. Kova tuuli puhalsi koko ajan lisää lunta, joten aikataulua oli vaikea arvioida. Siksi matkustajille ei myöskään kuulutuksissa voitu kertoa tarkkaa arviota siitä, paljonko juna tulee myöhästymään, hän kertoo.

Teknistä luotettavuutta

  Ratahallintokeskus lupaa selvittää, kuinka vaihteiden puhtaanapitoa ja teknistä luotettavuutta voitaisiin jatkossa tehostaa.

  -Alkuviikon lumipyry oli kuitenkin poikkeustilanne. Vaihteiden ja niiden lämmityksen huolto on hoidettu aivan normaalisti. Kun tilanne on analysoitu, voidaan miettiä onko lisälämmitys tai ylimääräisten harjakoneiden hankkiminen tarpeen, kertoo Ratahallintokeskuksen kunnossapitoyksikön päällikkö Risto Heinonkoski.

ESS-Jenni Järvelä-Rooney, Lahti

Junaliikenteen ongelmat huolestuttavat liikenneministeriä


Junaliikenteen myöhästely Lahden - Keravan oikoradalla sekä muilla rataosuuksilla on kiinnittänyt liikenneministeri Susanna Huovisen (sd) huomion.

Huovinen aikoo keskustella ongelmista VR:n ja Ratahallintokeskuksen edustajien kanssa. Ministeri haluaa varmistua, että liikenteen sujuvuuden takaamiseksi on tehty kaikki voitava.


Huovinen muistuttaa Keski-Suomen viikon tämänpäiväisessä juhlanumerossa, että junaliikenteen on oltava houkuttelevaa ja matkustajille pitää tiedottaa ongelmista nykyistä paremmin.

Ratahallintokeskus on jo aikaisemmin ilmoittanut selvittävänsä, kuinka ratavaihteiden puhtaanapitoa ja teknistä luotettavuutta voidaan parantaa. Vaihevika haittasi junia lumimyrskyn aikana myös Lahden oikoradalla.


Liikennepoliittinen yhdistys Oiko ry. on jo ehtinyt kysellä VR:ltä korvauksia liikenteen myöhästymisen aiheuttamista haitoista.


Etelä-Suomen Sanomat Netlari

Erinomaista asiakaspalvelua


  Keskiviikkona 1.11.2006 IC-junassa 9 Helsingistä Lahteen, Joensuuhun ja Iisalmeen, johtava konduktööri Nylund toimi esimerkillisesti. Juna lähti noin 55 minuuttia myöhässä, Nylund kertoi kuulutuksissaan syyt reilusti vieläpä ruotsiksi ja englanniksikin ja järjesti kuukausilippulaisille ilmaisen kahvin, teen tai kaakaon. Nylundin toiminta vähensi selvästi matkustajien tyytymättömyyttä, eikä ilmaisten kahvien hinta liene siitä liian kova hinta. 

Koska tällainen fiksu toiminta näyttää olevan riippuvainen yksin konduktöörien persoonasta ja viitseliäisyydestä, haluan lähettää VR:lle sellaiset terveiset, että kaikki ottamaan Nylundista mallia. Ja itse Nylundille paljon kiitoksia hyvästä työstä.

Mari Simanainen



Etelä-Suomen Sanomat 3.11.2006
Lukijan sana




Etelä-Suomen Sanomat Netlari



[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Näitä artikkeleita on julkaistu Etelä-Suomen Sanomissa 1.-3.11.2006.