Minne menet VR? 

    Hämeenlinnan Yrittäjät 8.11.2006

[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Pääkirjoitus


   VR hoitaa tavara- ja henkilökuljetuksia rautateillä ja maanteillä. Maantiekuljetusten osuus rautatiekuljetuksista on n. 30 %. Mistään "oman konsernin kuljetuksista" maanteillä ei tietenkään ole kysymys. Rautateillä tavarankuljetus on varsinainen rahasampo. Tavaran todelliset kuljetuskulut ovat alhaiset, vaikkakaan se ei näy hinnoittelussa. Rata sopii raskaiden tavaroiden kuljetukseen. Rautateiltä riittää hyvää maanteiden kuljetusten kannattamiseenkin.

Oikoradan rakentamisen yhteydessä VR ilmoitti, että henkilöliikenne rataosuudella ei kannata. Valtio ryhtyi avustamaan VR:ää ostamalla lähiliikenteen henkilökuljetukset. Iltalypsyn rahat ohjautuivat lähijunien investointiin. Samalla tuhottiin seudun muun henkilöliikenteen mahdollisuus itsekannattavaan bisnekseen. Valtion puolelta maanteitä ja rautateitä valvoo LVM. Tukipäätökset teki sama ministeriö. Jääviysongelmasta tietoinen hallitus päätti ensi keväänä siirtää mm. Finnairin ja Postin omistajaohjauksen valtioneuvoston kanslialle. VR jäi tämän siirron ulkopuolelle!

VR ilmoittaa, että sillä ei ole yhteiskunnallista palveluvelvoitetta. Se määrittelee itse asiakkaan tarpeet, taloudelliset perusteet ja palvelun tarjoamisen! Monopoliasema ja voiton tavoittelu ovat vaarallinen yhdistelmä. Miksi muuten VR ei maksa sähköveroa?


VR ilmoittaa arvokseen tyytyväisen asiakkaan. Sitä eivät ole ainakaan hämeenlinnalaiset ja kemijärveläiset. Tavaraliikenteen lisäksi Kemijärven henkilöliikenne oli VR:lle kannattavaa. Rataosuus pitäisi sähköistää, että kalustoa voitaisiin uusia. VR tiesi, minkä vastustuksen heikennykset henkilöliikenteeseen aiheuttavat. Sekä Kemijärven kaupunki että valtio joutuivat avustamaan VR:ää, että se jatkaa kannattavaa liikennettä. Eiköhän rataosuus lähitulevaisuudessa saa sähkönkin? Niin toimii valtio valtiossa.

Hämeenlinnasta katsottuna yhtiön toimia ei ymmärrä lainkaan. 90.000 ihmisen tiivis yhteisö ei kuulu palveltavien piiriin. Sen sijaan Janakkalaa huomattavasti pienemmät, Parkano ja Ylivieska kuuluvat. Pendolino ei ole itse tarkoitus, mutta sen poistaminen hämeenlinnalaisilta tuntuu, etenkin pohjoiseen mentäessä. Yöllä junat kulkevat ohi tänne pysähtymättä.


Kilpailuvirasto on kiinnostunut monopolin kilpailurajoitteista, mutta se on vahvan edessä hampaaton. VR on saanut rauhassa kerätä pääomia.

Mitä pitäisi tehdä?

  Maantiekuljetusosiot mm. Pohjolan Liikenne Oy sekä rataa hoitava, käytännössä monopoliasemassa oleva VR - Rata Oy pitää eriyttää VR konsernista riippumattomiksi ja yksityistää. Kerätty pääoma pitää jakaa osinkona valtiolle. Jäljelle jäisi perusbisnes. Rataverkko pitää avata kilpailulle myös henkilöliikenteen osalta. Kun valtion omistama yhtiö joutuu kilpailemaan, niin sen voi odottaa alkavan myös palvella asiakkaitaan.

Jarmo Eskelinen

Hämeenlinnan Yrittäjät

. . . . . . . . . .


Yrittäjät logo

Yrittäjät ry kotisivu


[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Tämä on julkaistu Hämeenlinnan Yrittäjät lehdessä 8.11.2006