Pääradan junien myöhästely suututtaa matkustajia

[Etusivulle]   [Artikkelit]    [Kuvastot]   [Linkit]  


Helsingin Sanomat KOTIMAA  8.11.2006

Anna Karismo, Katja Tähjä
 

  Hyvinkään asemalla sateli varhain tiistaina kiukkuisia kommentteja

Liikenneministeriö haluaa VR:ltä ja Ratahallintokeskukselta selvityksen

  Pääradan lähijunien aamuvuorot ovat myöhästelleet jo useita peräkkäisiä päiviä.

   Esimerkiksi aamukahdeksalta Hyvinkäältä lähtevä R-juna oli viime viikolla 10–20 minuuttia myöhässä joka päivä.

   Kun yksi suosittu aamuvuoro on lisäksi kokonaan lakkautettu ja junia on ajettu lyhyempinä kuin normaalisti, työmatkalaiset ovat olleet kiukuissaan.


  Hyvinkään rautatieaseman kahvila oli tiistaiaamuna täynnä suuttuneita matkustajia.
  Kommentteja ei tarvinnut erikseen pyydellä. "Täällä ovat kaikki vihaisia, vaatikaa niitä tilille! Ensin odottaa 20 minuuttia ja sitten joutuu seisomaan Helsinkiin saakka", hyvinkääläinen Virva Lindgren sanoi.

  "Junista on tullut karjavaunuja", Valimoon matkalla ollut Geoffrey Noterman luonnehti.

   VR:lle myöhästelyt ovat kiusallisia, koska uuden oikoradan piti nimenomaan sujuvoittaa liikennettä.

  Viestintäjohtaja Martti Mäkisen mukaan myöhästymisiin ei ole yksittäistä syytä.


  "Esimerkiksi radan turva- ja sähkölaitteissa tai kalustossa saattaa olla teknisiä vikoja, ja ovien tai jarrulaitteiden jäätyminen aiheuttaa viivästyksiä." Hänen mukaansa päärata on myös erittäin ruuhkainen Riihimäen ja Helsingin välillä.

   Mäkinen ei lupaa, että myöhästelyt vähenisivät lähiaikoina.

   Liikenneministeri Susanna Huovinen (sd) tapaa pian VR:n ja Ratahallintokeskuksen edustajat keskustellakseen rautateiden ongelmista.

HELSINGIN SANOMAT 7.11.2006

Helsingin Sanomat

VR:n junat pääradalla myöhästelevät jo toista viikkoa

Anna Karismo

"Junista on tullut karjavaunuja", Geoffrey Noterman totesi

"Me olemme VR:n mielestä varmoja - mutta nauravia - nakkeja"

  Hyvinkään asemakahvilassa sinkoilivat tiistaiaamuna tulikivenkatkuiset kommentit. Kun toimittaja keskusteli Helsingin-junaa odottavan Geoffrey Notermanin kanssa matkustamisen ongelmista, ympärille ilmestyi pian sankka joukko kiukkuisia asiakkaita.

"Kaikki täällä ovat vihaisia VR:lle, vaatikaa niitä tilille!" Virva Lindgren yllytti.  "Mikään ei enää suju", Elise Remes purnasi. "Miksi ne edes tuhlaavat rahaa aikataulujen painamiseen", ohi kiiruhtanut mies kysäisi.

Matkustajat olivat käärmeissään kello 7:58 lähteväksi merkityn R-junan myöhästelyistä. Vuoroa on heidän mukaansa ajettu viime viikon maanantain jälkeen vähintään viisi ja pahimmillaan yli 30 minuuttia aikataulusta jäljessä.

"Yhtenä aamuna se ei kulkenut lainkaan, ja seuraavassa junassa sitten kuulutettiin, että pysähdymme R-junan asemilla", Anita Nummelin kertoi. Ongelma ei olisi suurensuuri, jollei kyse olisi työmatkavuorosta.

Virva Lindgren arveli, että myöhästelyn täytyy näkyä jo pääkaupunkiseudun mies- ja naistyövuosissa. "Luulisi tämän siis kiinnostavan muitakin kuin meitä matkustajia", hän huomautti.


  Geoffrey Notermanin mukaan aamujunassa on myös ahtaampaa kuin ennen. "Vuoro on nykyisin aina tupaten täysi. Kello 7.42 Hyvinkäältä lähteneen junan vaunuissa oli sentään mukavat penkit ja tilaa lueskella. Enää sitä vuoroa ei edes ole", Noterman kertoi. "Junista on nyt tullut karjavaunuja."

Hyvinkäällä ollaan erityisen tuohtuneita juuri kello 7:42 lähteneen vuoron lakkauttamisesta. Aikatauluun on tullut keskelle aamuruuhkaa lähes 40 minuutin tauko oikoradan avajaisten jälkeen.

Työmatkojen venymiseen ollaan niin kyllästyneitä, että aiheesta väännetään lähinnä vitsejä. "Se on tekniseltä tyypiltään sm-juna, joka lienee lyhennys sadomasojunasta", Lindgren nauroi.

"Me saatamme olla VR:n mielestä varmoja nakkeja, mutta olemme me myös vihaisia nakkeja", Nummelin sanaili. "Ja useimmiten kuitenkin nauravia nakkeja", Lindgren säesti.

Anita Nummelin laski olleensa viime viikolla VR:n vuoksi yhteensä 1,5 tuntia myöhässä töistä. "Minun täytyy tehdä kaikki myöhästymiset sisään. Se ei yhtään naurata", Nummelin sanoi vakavoituen.

Hän voisi lähteä jo aikaisemmalla junalla varmistaakseen töihin ehtimisensä, mutta silloin hän olisi työpaikallaan pankissa heti kahdeksan jälkeen.

  "Työnantaja taas ei siitä tykkää, koska ei silloin vielä ole mitään tähdellistä tekemistä", hän selitti.


Maanantaiaamuna R-junassa oli matkustajien mukaan puolet vähemmän vaunuja kuin tiistaina, ja osa joutui seisomaan koko matkan Hyvinkäältä Helsinkiin.

"Ettet vain vinkannut VR:lle, että olet tulossa tänään tekemään lehtijuttua? Nythän oltiin vain seitsemän minuuttia myöhässä ja tilaakin on poikkeuksellisen paljon", Maarit Turunen kysyi tiistaiaamun junassa.

Käytävällä jouduttiin seisoskelemaan vasta Järvenpään jälkeen.

Monet matkustajat kertoivat täyttävänsä joka aamu palautelapun VR:lle. Virva Lindgren antoi tiistaina omansa pois.

"Nyt sille ei ole tarvetta, kun pääsin sanomalehden kautta purkamaan mieltäni. Miksi te ette jo aikaisemmin tulleet?"

HELSINGIN SANOMAT 8.11.2006


Helsingin Sanomat


Myöhästelyt lisääntyneet

Yli viisi minuuttia myöhästyneet kaukoliikennejunat tänä syksynä Ratahallintokeskuksen mukaan:

  • Elokuu: 6.3 prosenttia junista
  • Syyskuu: 13.2 prosenttia
  • Lokakuu: 16.3 prosenttia

VR: Myöhästelyn syinä kalustoviat ja 

liikenteen ruuhkautuminen pääradalla


Anna Karismo
 
    VR myöntää, että pääradan junat ovat myöhästelleet viime aikoina. Viestintäjohtaja Martti Mäkisen mukaan myöhästymisiin ei ole yksittäistä syytä.

  "Esimerkiksi radan turva- ja sähkölaitteissa tai kalustossa saattaa olla teknisiä vikoja, ja ovien tai jarrulaitteiden jäätyminen aiheuttaa viivästyksiä."

 Päärata on Mäkisen mukaan Helsingin ja Riihimäen välillä myös erittäin kuormitettu.

   "Me ajamme vuorokaudessa noin 860 lähijunaa, 320 kaukoliikenteen junaa ja 400-500 tavarajunaa. On selvää, että jos yhdelle junalle tulee ongelma, se myöhästyttää myös muita junia."

  VR on siirtänyt Kerava - Lahti -oikoradalle vasta yhden tavaraliikennevuoron.  Rahtiliikennettä ohjataan oikoradalle  pikkuhiljaa. Ensi vuodenvaihteessa sinne siirtyy toinen tavarajuna.  Tavarajunat tukkivat nyt nimenomaan päärataa.



  Pohjoisemman Suomen ongelmat saattavat Mäkisen mukaan vaikuttaa aina pääkaupunkiseudun lähiliikenteeseen
asti.

   "Suurin osa Suomen junista on toisesta päästään kiinni Helsingissä. Niitä pitää saada jossain vaiheessa varikolle Ilmalaan."

   Hän myöntää, että myöhästelyt ovat VR:lle äärimmäisen harmillisia.

"Sitä tulee pohdiskelleeksi, että olemmeko nyt tulleet siihen pisteeseen, että nykyisille radoille ei mahdu enempää junia."

   Mäkinen ei lupaa, että myöhästelyt vähenisivät lähiaikoina.

   "Valitettavasti on niin, että sataprosenttista varmuutta junaliikenteestä ei saa. 98 prosenttia lähiliikenteen junistamme on kuitenkin ajoissa, ja se on kansainvälisesti hyvä luku."


  Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen (sd) tapaa lähiviikkoina VR Osakeyhtiön ja Ratahallintokeskuksen edustajat keskustellakseen rautatieliikenteen ongelmista.

  Ministeri pyysi selvitykset VR:ltä ja Ratahallintokeskukselta jo ennen tuoreimpia aikatauluongelmia.

  Selvitys haluttiin Pendolino-junien myöhästelyistä ja kulunvalvontalaite ongelmista Jyväskylä - Tampere -rataosuudella.

   "Selvityksessä käsiteltiin vain näitä yksittäisiä tapauksia, niiden taustoja, syitä ja vaikutuksia", valtiosihteeri Perttu Puro kertoo.

   Nyt ministeriö haluaa varmistuksen siitä, että rataliikenteen tilanne on kokonaisuudessaan kunnossa ja junaliikenteen houkuttelevuus säilyy. Keskustelut käydään lähiviikkoina.

HELSINGIN SANOMAT 8.11.2006

Helsingin Sanomat

Oikoradan myöhästelyistä lisää seuraavissa artikkeleissa:

Miten VR tiedottaa matkustajille junien myöhästymisestä? Jenni Järvelä-Rooney, ESS 02.11.2006
Lumipyry ja vaihdevika sekoitti liikenteen Matti Hilska, Etelä-Suomen Sanomat 01.11.2006
Tapahtumat, syyt ja selitykset junien myöhästymisiin Kai "Wäiski" Vehmersalo, Oiko ry 13.02.2005


 [Etusivulle]    [Artikkelit]    [Kuvastot]   [Linkit]  

Nämä tekstit on julkaistu Helsingin Sanomissa 7.-8.11.2006