Hämeen Sanomat    11.11.2006


[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

VR on toimintakriisissä


  VR:n tehtävä ei liene matkustuksen estäminen

VR:llä menee huonosti, vaikka asian pitäisi olla täsmälleen päinvastoin. Uudistuksia ja tukea - lue: rahaa valtiolta - on riittänyt, mutta junat ovat enemmän tai vähemmän myöhässä ja uusi kalusto on useammin korjauspajoilla kuin liikenteessä. Äkkiseltään voisi jopa sanoa, että tarttis tehdä jotakin. Muutakin kuin selitellä.

Selityksiä on kuultukin. Milloin on vika säässä, milloin radan kunnossa, josta vastaa Ratahallintokeskus. Vikaa lienee matkustajissakin, jotka edelleen kansoittavat ahtaat junanvaunut, vaikka minuutti-aikataulut ovat muuttuneet viikoittaisiksi arvontakaavioiksi.

Kun vanha kunnon Valtionrautatiet muuttui VR-Yhtymäksi, niin johtoakin pitäisi kohdella kuin yrityksissä konsanaan. Tulosta tärkeämpi tekijä on toiminnan luotettavuus. Luotettavuutta ei ole, siis miksi liikenneministeriö ei vaihda VR:n johtoa?

Viimeisin aikataulu-uudistus oli susi jo syntyessään. Samalla kertaa saatiin sekaisin niin lähi- kuin kaukoliikennekin. Hämeenlinnasta katsottuna on käsittämätöntä, etteivät Pendolinot pysähdy kaupungissa, koska matka-aika Tampereelta pääkaupunkiin lyhenee näin muutamalla minuutilla. 

Asiasta ei ole metelöity enemmälti, koska Pendolinot pysähtyvät jo ennen Hämeenlinnaa. Ei asemalle, vaan raiteille rikkinäisinä.

 Aikatauluja katsomalla näkee lyhyelläkin matematiikalla, että Hämeenlinnasta on vaikea liikkua viikonloppuisin, erityisesti iltaisin, sekä Helsingin että Tampereen suuntaan.

Joukossamme voi olla ihmisiä, jotka haluavat rientää viikonloppuisin esimerkiksi kulttuuririentoihin Hämeenlinnan ulkopuolelle. Myöhään illalla pitäisi päästä takaisin kotiin, mutta junalla se on lähes mahdotonta.

VR:n tehtävä on myös yhteiskunta vastuullinen. Kuljettaa ihmisiä luotettavasti ja kilpailukykyisesti paikasta toiseen. Nyt tuo tehtävä ei täyty. Katseen voi kääntää liikenneministeri Susanna Huovisen (sd.) suuntaan. Nyt aika menee näperrellessä jonkin Sävelradion lopettamispäätöksen kanssa. Ja kansa seisoo kiltisti tumput suorina asemalaitureilla. VR:n tehtävä ei liene matkustuksen estäminen.

Karvahattulähetystöjen aika on ohi, mutta Hämeestä on laitettava painetta VR:n suuntaan. Kun nuo vaalitkin on tulossa, niin luulisi asian kiinnostavan alueen kansanedustajiakin. Yhtä lailla saman toiveen voi esittää niin Hämeen liitolle kuin Hämeenlinnan kaupungin johdollekin. 

Se hieno Verkatehdas tarvitsee myös asiakkaita, ja juna olisi käyttökelpoinen kuljetusväline, mutta kun ei kulje eikä pysähdy.

Tähänkin purnaukseen todennäköisesti vastataan, että uudistukset ottavat aikansa ja parhaamme yritämme, tai lue poika aikatauluja tarkemmin. Junassa on tunnelmaa ja VR:n suorittava porras aina konduktööreihin saakka on osaavaa sakkia, mutta johto vaan istuu linnassaan ja suunnittelee kalliin hienoja mainoskampanjoita. Se on sitä brändin kirkastamista.

Paljon parjataan Finnairiakin, mutta keskimäärin homma toimii loistavasti ja aikataulussa, turvallisestikin. No lentäminen lienee nykyään paljon helpompaa kuin junien liikuttelu rautakiskoilla. Finnair lennättää yöksi kotiin ja VR jättää yöksi asemalle.





  Kari Väisänen, Hämeenlinna


Hämeen Sanomat


[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Tämä sivu on julkaistu Hämeen Sanomat  -lehdessä 11.11.2006.