Oikoradasta tuli ongelma VR:lle

[Etusivulle]   [Artikkelit]    [Kuvastot]   [Linkit]  


Helsingin Sanomat KOTIMAA  11.11.2006

Anna Karismo, Helsinki
 

  Ei ole aina helppoa hoitaa kuljetustehtäviä ja olla tehokas

  Henkilöliikenteen aikataulut pettävät, kiskot ovat äärimmilleen kuormitettuja, idän tavaraliikenne kolkuttelee vanhaa mutkaista reittiä eivätkä asiakkaat halua maksaa korkeampia hintoja.

  Ei ole helppoa olla valtion sataprosenttisesti omistama, mutta markkinoiden ehdoilla toimiva VR-Yhtymä. Lisäksi alan toimijat ovat eri mieltä rautateiden ongelmavyyhdin selvittämistavoista.

Aloitetaan oikoradasta. VR ei ole siirtänyt sinne tavaraliikennettä osin aikatauluteknisistä, osin taloudellisista syistä.  Oikoradan käyttäminen on sille - ja lopulta sen asiakkaillekin - kalliimpaa kuin vanhan pääradan, koska radan käytöstä peritään erityinen maksu.

  VR sanoo, että aikataulujen mukauttaminen kestää, ja yhtiö siirtää tavaraliikenteen radalle pikku hiljaa. Tässä VR toimii yritystalouden lakien mukaan; valitsee halvimman reitin. Yhteiskunnan kannalta Riihimäen kautta kiertäminen tuntuu haaskaukselta.

  Veronmaksajat maksoivat oikoradasta 310 miljoonaa ja EU 20 miljoonaa euroa.  Asetettiinko investointimaksu liian korkeaksi? Miksi rakentaa rata, jota ainoalla liikennöitsijällä ei ole varaa käyttää?


   Eduskunta löi sinetin investointimaksuun viime vuonna Tarkoitus on saada 15 vuoden aikana VR:ltä 60 miljoonaa euroa eli kerätä viidennes veronmaksajien kustantamasta osuudesta takaisin. Jos idän tavaraliikenne ei siirry oikoradalle, tavoite ei täyty.

 "VR käyttäytyy lapsellisesti kun se ei halua maksaa. Kun investointimaksusta päätettiin: se sai sanoa sanansa ja vaikutti siihen, että maksu kohdennettiin tavaraliikenteeseen", Liikenneministeriön ylitarkastaja Tuomo Suvanto sanoo.

  "On selvää, että jos tätä neljää miljoonaa vuodessa ei saadakaan kokonaan, muita rautateiden maksuja joudutaan nostamaan."  Tällaiset korotuspaineet saattavat siirtyä lopulta lippujenkin hintoihin. Hintojen nostaminen taas on erittäin vaikeaa.

  Kilpaillessaan muiden kuljetusmuotojen kanssa VR on jo joutunut alentamaan hintoja yrityksille. Matkustajatkaan eivät katso suopein silmin hintojennostoa - etenkään nyt kun heidät on jo suututettu myöhästelyillä.

  Rautatieliikenteen pullonkaulana Ratahallintokeskus pitää Keravaa. Keskuksen tehtävä on ylläpitää rataverkkoa ja muun muassa kerätä oikoradan investointimaksuja VR:ltä.

  Vielä muutama vuosi sitten Ratahallintokeskus ei pitänyt tarpeellisena ohitusraiteiden rakentamista pääradalle Keravan ja Järvenpään välille. Peruste oli oikorata. Sen piti keventää painetta pääradalle niin, että ohitusraiteita ei tarvita. VR oli samoilla linjoilla.


  Samalla VR ja Ratahallintokeskus painivat teknisten ongelmien kanssa. Liikenneministeri Susanna Huovinen (sd) on vaatinut kummaltakin rautatiepelurilta selvityksen esimerkiksi Pendolino-junien myöhästelyistä.

  Viime aikoina VR on satsannut juuri Pendolinoihin, mutta toisaalta ne aiheuttavat ongelmia muualla.

  Paitsi että lähiliikenteen junat joutuvat usein väistämään ohikiitäviä Pendolinoja ja jäävät näin aikataulusta jälkeen, nopeat junat aiheuttavat sähköratavaurioita.  Kova nopeus kohdistaa ajojohtimiin suuren kuormituksen. Kun langat napsahtavat poikki, koko liikenne seisoo.

"Oikorata avattiin vasta runsaat kaksi kuukautta sitten. Voihan tämä olla vain alkuhaparointia". Ratahallintokeskuksen liikennejohtaja Anne Herneoja sanoo toiveikkaasti.

  Radan rakentaminen aloitettiin kuitenkin jo neljä vuotta sitten. Kaiken tämän ratamatematiikan olisi varmaan voinut laskea etukäteenkin.

  Seuraavaa koitosta rautatieliikenteessä eletään vuoden 2008 marraskuussa.  Tuolloin vietetään uuden Vuosaaren satamaan vievän radan avajaisia. Satamaliikenteen on määrä jakautua oikoradalle ja pääradalle.

HELSINGIN SANOMAT 11.11.2006

Helsingin Sanomat


Oikoradan ongelmista lisää seuraavissa artikkeleissa:

Miten VR tiedottaa matkustajille junien myöhästymisestä? Jenni Järvelä-Rooney, ESS 02.11.2006
Lumipyry ja vaihdevika sekoitti liikenteen Matti Hilska, Etelä-Suomen Sanomat 01.11.2006
Tapahtumat, syyt ja selitykset junien myöhästymisiin Kai "Wäiski" Vehmersalo, Oiko ry 13.02.2005


 [Etusivulle]    [Artikkelit]    [Kuvastot]   [Linkit]  

Tämä artikkeli on julkaistu Helsingin Sanomissa 11.11.2006