Etelä-Suomen Sanomat 9.12.2006


[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Oikorata tuplasi Lahden ja Helsingin välin matkustajamäärät

Etelä-Suomen Sanomat,  Kotimaa, Marja-Liisa Aidantausta 9.12.2006

   Oikoradan suosio on hämmästyttänyt kaikki: Helsingin ja Lahden välinen matkustajamäärä on tänä syksynä lähes kaksinkertaistunut aiempaan verrattuna. VR arveli etukäteen, että nousu jakaantuisi alussa useammalle vuodelle.

  -Näin raju, nopea ja ennakoitua suurempi - miltei sadan prosentin - kasvu yllätti, tunnustaa tyytyväinen VR Osakeyhtiön kaukoliikenteen päällikkö Ari Vanhanen.

  Oikoradan junat täyttyivät heti alussa. Syys- ja lokakuussa matkustajat pääsivät Z-kaupunkijuniin tarjoushinnalla, mutta marraskuussa palattiin normaaleihin taksoihin.

  Sekään ei vähentänyt matkaajien määrää, mutta osa kaupunkijunilla kulkeneista vaihtoi kaukojuniin.

Töihin ja tapahtumiin

  Eniten kulkijoita on työmatkaliikenteen aikaan eli aamuisin kahdeksan ja yhdeksän paikkeilla ja iltapäivisin kolmen ja neljän jälkeen.

  Vanhanen paljastaa, että myös viikonloppumatkustus on lisääntynyt selvästi.  - Oikorata on lähentänyt Lahtea ja Helsinkiä niin, että junalla lähdetään entistä enemmän ostoksille, tapahtumiin ja kulttuuriharrastuksiin.


  Halvimmalla välin taittaa edelleen Z-junalla.

  -Mutta on tärkeää, että meillä on tarjolla eritasoisia ja -hintaisia vaihtoehtoja. Voi valita Z-junan, Intercityn tai Pendolinon.

Toiveena lisää Z-Junia

  Syksyn mittaan etenkin mäntsäläläiset ovat toivoneet VR:ltä, että Z-junia saataisiin lisää varsinkin ruuhka- ja iltaaikoihin. Pikajunat eivät pysähdy Mäntsälässä.

  Vanhanen lupaa, että asiasta keskustellaan ensi vuonna liikenne- ja viestintäministeriön kanssa, sillä vuorot ovat ostoliikennettä. Vanhanen ei ennusta ministeriön kantaa, mutta sanoo, että nykyisellä kalustolla pystyttäisiin ajamaan myös lisävuorot.

  -Meidän tavoitteemme oli 400000 vuosittaista matkaa Z-junilla, mutta se ylittyy. Siten tuottojakin tulee arvioitua enemmän.

  Syksyn mittaan oikoradan junien kulku ei ole aina ollut niin täsmällistä kuin olisi pitänyt. Syyskuussa VR saikin asiakkailta kaksi kertaa enemmän palautetta kuin tavallisesti.

Näkymä veturista oikoradalle

  -Onneksi täsmällisyys ongelmasta on nyt päästy, toivottavasti kaikki jatkuu edelleen yhtä hyvin. Palautteen määräkin on palannut normaaliksi.

  Vanhanen pitää oikoradan liikennöinnin rakennetta kokonaisuutena melko onnistuneena. -Junien kulkuun on tarvittu vain joitakin minuuttitarkistuksia.

Muuallakin nousua

  Oikorata on vaikuttanut myös muualle. Esimerkiksi Kouvolaan, Lappeenrantaan ja Joensuuhun pääsee Helsingistä entistä nopeammin, ja Itä-Suomen matkustajien määrä on kasvanut noin 20-30 prosenttia.

  Ruuhkaisimpina aikoina junapaikat ovat loppuneet kesken. -Savonradalta ja Kouvolan suunnasta tulevat junat ovat olleet hyvin täysiä etenkin sunnuntai- iltaisin.

  -Meillä on perjantai-ja sunnuntai- iltaisin kaikki kalusto käytössä ja junat täynnä. Siksi pitäisi varata ajoissa paikkalippu, jos haluaa päästä kyytiin.

  VR ei kerro esimerkiksi oikoradan tarkkoja matkustajalukuja.

  -Se on liikesalaisuus. Erityisesti linja-autopuoli olisi tiedosta hyvin kiinnostunut.


Etelä-Suomen Sanomat Netlari

VR ei kuunnellut vakimatkustajien ennusteita 2004

Oikorata on ollut menestys

On kiitettävä Ratahallintokeskusta hyvästä ja tasaisesta oikoradasta, jonka ansiosta matka-ajat Helsingin ja Lahden välillä ovat oleellisesti lyhentyneet. Hyvällä radalla jopa vanhat veturivetoiset taajamajunat kulkevat tasaisesti ja nopeasti. Vuoroja vain ei ole riittävästi eikä matkustajia ole kuunneltu.

Miksi VR Osakeyhtiö ei kuunnellut Oiko ry:tä?

Lähes kaksi ja puoli vuotta sitten 9.8.2004 Oiko ry julkisti teesinsä VR Osakeyhtiölle. Nämä on luettavissa Oiko ry:n sivustoilla kokonaisuudessaan.

Jo 2004 Lahtelaiset Pääkaupunkiseudulle pendelöivät vakimatkustajat arvioivat, että mikäli VR Osakeyhtiö hinnoittelee oikein oikoradan matkat ja tarjoaa riittävästi junavuoroja Kouvolan, Lahden, Mäntsälän ja Haarajoen asukkaille, voivat matkustajamäärät pendelöintivuoroilla viisinkertaistua. Laskelma perustui realistisesti YTV:n ja Tilastokeskuksen tekemien pendelöintikarttojen tietoihin.

YTV laski jo 2002: Yli 3500 työskentelee pääkaupunkiseudulla Päijät-Hämeestä
 ja näistä pääosa käyttää kimppakyytiä, omaa tahi työsuhdeautoa. VR:n ja bussien eli joukkoliikenteen siis kannattaisi houkutella näistä parituhatta järkevän ja turvallisen joukkoliikenteen käyttäjiksi.

Miksi VR salaa todelliset matkustajien määrät?

Neuvotteluissa VR Osakeyhtiön johdon kanssa keväällä 2005 VR:n johto hymyili Oiko ry:n laskelmille eikä ottanut Oiko ry:n tarjousta markkinoinnin yhteistyöstä vakavasti. Nyt voidaan kuitenkin todeta jo silmämääräisesti junissa arvioimalla, että työmatkaliikenne on noin viisinkertaistunut Lahden ja Helsingin välillä oikoradan avaamisen jälkeen.

Miksi VR Osakeyhtiö salaa todelliset työmatkaliikenteen matkustajamäärien lisäykset ja piilottaa niitä vuositasolle tai kokonaismääriin? Voidaan vain arvata, että koska matkustajamäärät ovat oleellisesti lisääntyneet, VR Osakeyhtiö ei tarvitsisi lainkaan VM:n tukiaisia ostoliikenteen muodossa. Oikoradalla liikenne puolen tunnin välein taajamajunilla ja tunnin välein pikajunilla on kuin onkin kannattavaa. Pendolinojakin tulisi ajaa erillisinä kahden tunnin välein.


Teesejä VR Osakeyhtiölle jo vuonna 2004

2.* Useita aamuvuoroja Lahdesta ja iltapäivävuoroja Helsingistä

  • Riittävästi aamuvuoroja Lahdesta Helsinkiin.
  • Junien matkustajamäärät saattavat parhaassa tapauksessa 5-kertaistua.
  • Riittävästi eri aikaisia paluuvuoroja Helsingistä Lahteen.

3.* Vakimatkustajille varattuja paikkoja oltava riittävästi

  • Junien matkustajamäärät saattavat parhaassa tapauksessa 5-kertaistua.
  • Vakimatkustajien vaunuja ja paikkoja on varattava riittävästi.
  • Istumapaikat ja väljyys junamatkustamisen suosion avainasia.
  • Vaikka ei olisi torkkuvaunuja, on oltava vakimatkustajille rauhalliset tilat.

4.* Vanhan kaluston toimivuuden ja siisteyden oltava kunnossa

  • Kaksikerros- IC-vaunujen monitorit ja kuulokkeet eivät toimi nykyäänkään.
  • Kaksikerros- IC-vaunujen WC:t haisevat usein koko matkustamoon.
  • IC-vaunut alkavat ränsistyä eivätkä palvele oikoradan matkustajia.
  • 2006 jälkeen ei oikoradalla ajeta vanhoja sinisiä teräsvaunuja.
  • Riihimäenkin kautta kulkevien junien oltava siistejä ja toimivia.

5.* Varauduttava suureenkin työmatkaliikenteen kasvuun

  • Matkustajamäärien kasvu riippuu lähiaikoina tehtävistä ratkaisuista
  • Junien matkustajamäärät saattavat parhaassa tapauksessa 5-kertaistua
  • Asemanseudun sujuvuus mahdollistaa junien tehokkaan ja halutun käytön.
  • Syöttöliikenne tulee avainasemaan matkustajamäärien kasvussa.
  • Paikoitus ja saatto-/hakuliikenne jo nyt aseman seudulla ongelma.

6.* Savon ja Karjalan Pendolinoja ei saa kytkeä pariajoon

  • Iisalmesta ja Joensuusta tulevia Pendolinoja ei saa yhdistää Kouvolassa.
  • Pariajoon kytkentä Kouvolassa on jatkuva ja tunnettu myöhästymisriski.
  • VR:n halu käyttää pariajoa johtuu Helsingin aseman kapasiteettipulasta.
  • Riittävästi aamuvuoroja Lahdesta Helsinkiin - jopa puolen tunnin välein.


[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Avainartikkeli on julkaistu Etelä-Suomen Sanomissa 9.12.2006.