Matka-ajan työnteko onnistuu junassa

[Etusivulle]   [Artikkelit]    [Kuvastot]   [Linkit]  


Helsingin Sanomat KOTIMAA  21.12.2006

  Joustotyöaika voi lyhentää päivää jopa kolme tuntia

  Juna ja bussi voivat lyhentää tuhansien ihmisten työpäivää ratkaisevasti, jos työmatkaa voi käyttää työntekoon. Liikenne- ja viestintäministeriö selvitti työnteon mahdollisuuksia tutkimuksen ja koehenkilöiden avulla.

  Niiden perusteella mobiilin joustotyön edut ovat kiistattomat kaikille osapuolille, eikä kalliita erityisjärjestelyttä tarvita.

  Mobiili joustotyö tarkoittaa työmatkalla tapahtuvaa virallisesti sovittua työntekoa joukkoliikennevälineessä. Tutkimuksen tarkoituksena on parantaa joukkoliikenteen kilpailukykyä.

   "Kokeiluun tyytyväisyys ylitti kaikki odotukset", hankkeen projektipäällikkö Marko Forsblom sanoo.

Joustotyö sopii tietotyön ammattilaisille. "Se on toimiva tapa organisoida työtä ja tuo parhaimmillaan yhdestä kolmeen tunnin päivittäisen ajansäästön."

  Valtakunnallisen henkilöliikenne tutkimuksen perusteella Suomessa on 20'000-30'000 työntekijää, joiden työmatka kestää joka päivä kahdesta neljään tuntiin. Heistä selvä enemmistö käyttää henkilöautoa.

  Joustotyön testaajiksi valittiin 21 koehenkilöä 18 eri organisaatiosta, muun muassa Ilmatieteen laitokselta, keskusrikospoliisista ja Telia-Sonerasta.

  Nykyinen VR-Yhtiön tietohallinnon kehittäjä Janne Toukkari kulkee Tampereelta Helsinkiin. Työpäivää lyhentävästä joustosta on tullut pysyvä.

   "En suostuisi enää tekemään Helsingissä täysimittaista työpäiviä ja matkaa sen päälle", kahden lapsen isä sanoo.

  Satunnainen junankäyttäjä tuskailee eniten puhelukatkoja. Toukkari tietää vian aiheuttajan. "Gsm-yhteys kestää vain, jos vaunussa on kuuluvuuden vahvistin."

   Myös sähköpistokkeista on pulaa.

  Pääkaupunkiseudulla käy muualta Suomessa joka päivä töissä satatuhatta henkeä, pelkästään Tampereen seudulta 2660 ja toisinpäin 1100.

  Joustotyö sopii vain harvaan työhön, vs. kehittämispäällikkönä Riihimäellä toiminut Sami Yli-Pihlaja sanoo. Yli-Pihlajan koti on Tampereella, ja kokeilu mahdollisti järkevän kulkemisen.

  Hyöty näkyi lisääntyneenä vapaa- aikana, mikä on tärkeää lapsiperheen isälle. "Se oli tärkeää myös työn sisällölle, kun sain joka päivä puolitoista tuntia paneutua rauhassa papereihin."

  Junamatka yhteen suuntaan kesti tunnin. Työnantajan kanssa oli sovittu, että 45 minuuttia siitä voi olla työaikaa. "Joka päivä se ei onnistunut, sillä aina ei ollut sopivaa aineistoa."



  Riihimäen kaupunki päätti viime maanantaina kokeilla joustotyötä ensi vuoden. Jos kokemukset ovat myönteiset, 2008 siitä tulee tapa.

  Kaupungilla on 1400 työntekijää, mutta vain muutama kulkee kaukjunilla. "Tämä nähdään tulevaisuuden mahdollisuutena lisätä henkilökunnan saatavuutta", Riihimäen henkilöstöjohtaja Taina Köninki sanoo.

TIETOKULMA

Pitkä työmatka vie joka päivä neljä tuntia

> Useimpien suomalaisten työmatka kestää yhteen suuntaan 11-20 minuuttia.
> Kymmenellä prosentilla matka kestää yli 45 minuuttia.
> Pitkämatkalaisia on eri lähteitten mukaan keskimäärin 20'000 - 30'000
> Pitkistä työmatkoista noin 70 prosenttia tehdään henkilöautoilla.
> Mobiililla joustotyöllä tarkoitetaan junassa tai bussissa työmatkalla tehtävää työtä, joka luetaan viralliseen työaikaan.
> Mobiilityö ei vaadi esimerkiksi matkapäätteen käyttöä, mutta sopimista se vaatii.
> Työministeriön tutkimuksen perusteella mobiilityön tekijöitä on neljä prosenttia.
> Mobiilityön johtomaa on Sveitsi. Suomi on kakkosena, seuraavina USA, Saksa ja Italia.

Irja Hyvärinen, HeSa, 21.12.2006

Helsingin Sanomat

Pendelöinnistä lisää seuraavissa artikkeleissa:

Pendelöintiä rautatiellä Raimo Salovuori, Lahti 29.09.2006
PTT toivoo tukea työmatkalaisille Pellervon taloudellinen tutkimuslaitos 27.08.2006
Työmatkalaiset (pendelöijät) liittykää yhteen ! Kosti Aintila, Lahden Viikkouutiset 12.01.2005
Paljonko hyödyn työmatkavähennyksestä? Ulla Simola, Taloustaito 16.08.2004


 [Etusivulle]    [Artikkelit]    [Kuvastot]   [Linkit]  

Tämä kirjoitus on julkaistu Helsingin Sanomissa 21.12.2006