YTV:n matkakortti laajenee Kirkkonummelle 1.1.2007

[Etusivulle]   [Artikkelit]    [Kuvastot]   [Linkit]  


Helsingin Sanomat KAUPUNKI  31.12.2006

  YTV matkakorttijärjestelmän käyttö lähijunissa laajenee

  Kirkkonummi liittyy ensi maanantaina 1.1.2007 YTV:n matkakorttijärjestelmän piiriin. Sen jälkeen YTV:n matkakortti käy Kirkkonummen lähijunissa sekä Veikkolan suunnan bussiliikenteessä.

Matkakortin edut korostuvat, kun vaihdetaan seudullisesta välineestä esimerkiksi raitiovaunuun tai metroon. Matkakortti käy myös Kirkkonummen sisäisessä lähijunaliikenteessä.

YTV-alue jakautuu Kirkkonummen ja Keravan liittymisen jälkeen kolmeen vyöhykkeeseen. Seutulipulla voi matkustaa Helsingissä, Espoossa, Kauniaisissa ja Vantaalla.

  Lähiseutulippu 2 kelpaa Espoossa, Kauniaisissa, Vantaalla, Keravalla ja Kirkkonummella. Kolmannen vyöhykkeen lähiseutulipulla voi matkustaa koko alueella.

Matkakorttiin ladattavan kauden pituus vaihtelee kahdesta viikosta vuoteen. Arvoa voi kortille ladata 5-400 euron edestä.

YTV:n matkakortti ei korvaa muita lipputuotteita. VR:n ja Matkahuollon liput säilyvät edelleen kirkkonummelaisten ulottuvilla.

Keravalla jo käytössä olevan YTV:n matkakortin rinnalle otetaan käyttöön arvo- ja kertalippuja. Matkakortin arvoliput ovat edullisempia kuin kuljettajalta ostetut kertaliput.

 Keravalla käyvät edelleen VR:n matkaliput, mutta Matkahuollon lipputuotteet katoavat valikoimista.

Matkakortista voi tehdä suoraveloitussopimuksen YTV:n kanssa. Tällöin joka 12. kuukauden voi matkustaa ilmaiseksi.



Juha Salonen, HeSa, 31.12.2006

Helsingin Sanomat

YTV matkakortinlukijoiden alueet

Pendelöijät haluavat laajan lippujärjestelmän

 
Tulevaisuuden matkakortti

  Työmatkojaan päivittäin pendelöivät vakimatkustajat odottavat liikennöintiä harjoittavilta yhtiöiltä ja kunnilta koko matkan kattavaa lippujärjestelmää tahi matkakorttia. Sellaisella voitaisiin maksaa kotoa matka ensin bussiasemalle tai rautatieasemalle, kaukoliikenteen matka työpaikan kaupunkiin ja lopuksi vielä työpaikan kaupungin sisällä.

   Näinollen esimerkiksi Tampereelta Helsinkiin töihin matkaava näyttäisi ensin matkakorttiaan vaikkapa sinisessä Tampereen bussissa - seuraavaksi IC-junassa Tampereelta Pasilaan ja lopuksi YTV:n lähijunassa Pasilasta Kiloon. Kukin matkaoperaattori poimisi matkakortista sen matkan arvon ja järjestelmä tulouttaisi maksut kullekin operaattorille kuljettujen matkojen mukaisesti.
 
Pendelöivät vakimatkaajat edellyttävät myös järjestelmän ymmärtävän vakituisen asiakkaansa ja tarjoamalla bonukset sen mukaan, kuinka paljon matkakorttia on käytetty kuukauden aikana. Matkat tulisivat laajan käytön mukaan halvemmaksi, kun taas harvoin matkustava maksaisi suhteellisesti enemmän. Tässä haastetta vuodelle 2007 varsinkin VR Osakeyhtiölle sekä Matkahuollolle.

Oiko ry - vakimatkaajat


 [Etusivulle]    [Artikkelit]    [Kuvastot]   [Linkit]  

Tämä kirjoitus on julkaistu Helsingin Sanomissa 31.12.2006