Orimattila haluaa uuden taajaman oikoradan ja moottoritien oheen

[Etusivulle]   [Artikkelit]    [Kuvastot]   [Linkit]  


Helsingin Sanomat KOTIMAA  14.01.2007

 
Kaupunki ostaisi Hennan raakamaat, rakennusliike valmis jättiurakkaan


  Oikoradan Z-juna pyyhkäisee Hennan alueen läpi kohi Lahtea. Orimattilan kaupungin tekninen johtaja Raimo Ikäheimonen katsoo haikaillen junaa, joka ei edes hidasta vauhtiaan.

  Saman den paikan läpi suihkaisee toinen Z: se tulee Lahdesta ja pysähtyy Mäntsälässä. Oikoradan ohituskiskot, joilla junat voisivat pysähtyä, ovat Hennassa valmiina mutta kiiltävät käyttämättöminä.

   Orimattila on kerta kaikkiaan sivussa oikoradasta ja sen vierellä kohisevasta moottoridestä.

   Hennaan on siis rakennettava uusi kaupunki, Ikäheimonen ajattelee. Sen avulla Orimattila pääsisi hyötymään kaupungin reunalla kulkevasta radasta ja moottoridestä, uskovat orimattilalaiset päättäjät. Kärköläläiset naapurit ovat samaa mieltä.

   Myös oikoradan alkuperäisenä ideana on helminauhan tavoin rakentuvat uudet asuinalueet. Nyt nauhasta puuttuu ainakin yksi helmi.

 Orimattila ei ole pystynyt hyödyntämään loistavia liikenneväyliä oikeastaan mitenkään, ja kaupungin kasvu on hidasta. Valtuuston asettama tavoite asukasluvun kasvulle on prosentti tai puolitoista vuodessa, mutta viime vuonna väkiluku kasvoi vain 50:llä eli kasvu oli puoli prosenttia.

  "Tontit ovat loppuneet", Ikäheimonen perustelee. Puolet muuttajista sijoittuu omakotitaloihin Orimattilan metsiin, puolet taajamaan.

   Orimattila tarjoutuu ostamaan Hennasta raakamaata yhdestä kolmeen euron neliöhinnalla. Maanomistajia on kaikkiaan viitisenkymmentä, joista suurin on UPM. Kunta kaavoittaa maat, rakentaa tiet, viemärit ja vesijohdot. Sen jälkeen SRV Yhtiöt lunastaa tontit, rakentaa asunnot, päiväkodin ja koulun sekä teollisuus- ja liikerakennukset.

   "Kaikki voittaisivat", Ikäheimonen esittelee aluerakentamissuunnitelmia. SRV Yhtiöitä Henna kiinnostaa suuresti, yhtiöitten projektikehitysjohtaja Jouko Pöyhönen sanoo. "Hurjat infrastruktuurit on jo tehty, miksi niitä ei hyödynnettäisi?"

   SRV:lle ja toteuttajapartnereille Henna olisi valtava haaste, Pöyhönen sanoo.

   "Suomessa ei missään ole synnytetty uutta kaupunkia, mutta täällä se olisi mahdollista."

  Päijät-Hämeen maakuntaliitossa on kaavailtu, että Hennaan voisi rakentua kokonainen uusi kaupunki 20000 asukkaalle. Maltillisempien suunnitelmien mukaan junat alkaisivat pysähtyä Henaassa, kun asukasluku olisi parituhatta.

  Kunta laskee, että tuhat asukasta olisi minimi, jolle kannattaisi rakentaa peruspalvelut.

  Hennaa markkinoitaisiin Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla asuville. Tarjolla olisi tontteja niin kartanoille kuin torpillekin.

   Radan ja moottoriden päälle voitaisiin rakentaa jättimäinen liikekeskus, Ikäheimonen sanoo. Orimattilalaiset ovat olleet asiassa yhteydessä Veljekset Keskiseen, mutta Keskinen ei kiinnostunut Hennasta.

  Myöskään Mäntsälän kunta ei ole" innostunut uudesta taajamasta.

  "Olemme yhteistyöhaluisia, mutta tämä ei ole kiireellinen asia. Hennan sijainti on meille ongelmallinen",  Mäntsälän kunnanjohtaja Esko Kairesalo sanoo. Mäntsälä haluaa ohjata kasvua Helsingin suuntaan. Hennan alueen kehittämistä voitaisiin Kairesalon mielestä miettiä tekemällä yleiskaava.

  Uusi oikoradan asemakaan ei innosta naapurikunnan johtajaa, joka pelkää, että Henna hajottaisi Mäntsälän asemaa käyttävien joukkoa.


Riitta Vainio, HeSa, 14.01.2007

Helsingin Sanomat

Tyhjää metsää loistavien liikenneväylien keskellä

 
Helsinki-Lahti oikoradan kartta

Hennan alue on Orimattilan kohdalta 15 km länteen

   > Hennan alue on kooltaan viisi neliökilometriä. Se sijaitsee oikoradan ja moottoritien välissä Orimattilan, Kärkölän ja Mäntsälän kunnan alueilla.

> Hennassa on vain muutama haja-asutustalo ja Tuuliharjan bensa- ja palvelualue, muuten alue on pääosin metsää.

> Hennasta on 15 kilometriä Orimattilan keskustaan, 15 kilometriä Kärkölään, 20 kilometriä Lahteen, 20 kilometriä Mäntsälään.

> Päijät-Hämeen maakuntahallitus katsoo, että Hennan aluetta pitäisi tarkastella rohkeasti ja ennakkoluulottomasti osana Helsinki - Kerava - Järvenpää - Mäntsälä - Levanto - Luhtikylä - Lahti -kehittämisen akselia, ja varautua tarvittaessa hyvinkin suuriin väestö- ja työpaikkamääriin.
 
> Orimattilassa on 14600 asukasta, Mäntsälässä 18200 ja Kärkölässä 5000.

> Oikoradan rakentamispäätös ja päätös ohitusraiteiden rakentamisesta Hennaan tehtiin vuonna 2004.

> Orimattila on käynyt Hennasta neuvotteluja eri rakennusliikkeiden ja muiden toimijoiden kanssa vuodesta 2005.


Riitta Vainio, HeSa, 14.01.2007

Helsingin Sanomat


 [Etusivulle]    [Artikkelit]    [Kuvastot]   [Linkit]  

Tämä kirjoitus on julkaistu Helsingin Sanomissa 14.01.2007