VR Osakeyhtiön junien myöhästymiset 

raivostuttavat työmatkapendelöijiä


[Etusivu]   [Artikkelit]   [Kuvastot]   [Linkit]

Arvoisa liikenneministeri,

Lähestyn teitä asiassa, joka koskee VR:n henkilöliikenteen palveluiden toimivuutta markkinointia ja yleistä luotettavuutta.

Olen, kuten suurin osa tällä postituslistalla olevista ihmisistä ns. työmatkustaja, joka käyttää VR:n Pendolinovuoroja päivittäin Tampereen ja Helsingin välillä. VR markkinoi palvelujaan "Uuden juna-ajan" teeman keinoin ja todellakin uusi juna-aika on käytännössä jotakin sellaista, että kenellekään junassa matkustavalle ei ajan suhteellisuus ole voinut jäädä huomaamatta. Pelkästään tämän vuoden tammikuun aikana aamun pendolinovuoroista tuskin yksikään ei ole kulkenut aikataulunsa mukaisesti.

 Keskimääräinen "normaali" myöhästyminen suunnassaan on noin 15-20 minuuttia. Tilanne on nyt helmikuun aikana muuttunut täysin toivottomaksi johtaen kokonaisten junayksiköiden hajoamiseen ja jopa 50-55 minuutin myöhästymisiin (lauantai 3.2, tiistai 6.2). Matkustajille ilmiötä pahoitellaan joko pienillä teknisillä ongelmilla tai muulla junaliikenteellä.

Aikaisempien vuosien kokemuksen perusteella näyttää kuitenkin siltä, että normaali pohjoisen havumetsävyöhykkeen talvinen sää lisää VR:n ongelmia selvitä palvelutehtävästään.

  Kysymyksessä ei kuitenkaan ole poikkeustila, sen jokainen suomalainen varmaan tajuaa yleisen tietämyksen perusteella.

Pendolino



 Palveluaan VR markkinoi työmatkalaisille seuraavasti:

Työmatkat junalla

Viime syksy toi tullessaan suuren muutoksen junaliikenteeseen: Uusi Juna-aika alkoi. Kivimiesten esittelemä uudistus näkyi junaliikenteen ja matkustajien päivittäisessä arjessa nopeutuneina junavuoroina ja uusina yhteyksinä.

Asiakkaat ovat ottaneet uudistukset vastaan hyvin, mikä näkyy lisääntyneinä
matkustajamäärinä junissa. Olemme kiitollisia saamastamme asiakaspalautteesta, joka auttaa meitä kehittämään toimintaamme entisestään.

Kiitämme kaikkia asiakkaitamme kuluneesta vuodesta ja toivotamme hyvää alkanutta vuotta 2007!

Käytäntö on kuitenkin jotakin muuta. Lippujen hinnat nousevat mutta palvelun luotettavuus ja laatu ovat selkeästi huonontuneet. Tilanne on kiusallinen siinä suhteessa, että VR ei luokittele kuljetustaan rautatiekuljetuslakiin viitaten
palveluksi, jossa kuluttajan oikeuksia ja mahdollisuutta saada hyvitystä harhaan johtavan markkinoinnin luomasta ideaalikuvasta ja käytännön palveluiden kompuroinnista tulkittaisiin kuluttajansuojalain näkökulmasta.

Lain esitöistä eduskunnassa on kuitenkin pääteltävissä, että rautatiekuljetuslakia ei olla tarkoitettu suojaamaan palveluntarjoajaa asiakkaiden reklamaatioilta tai velvoitteelta hoitaa liikennettä ilmoitettujenaikataulujen mukaisesti. 

Tähän viittaa mielestäni esitöiden seuraava kohta: "Henkilökuljetusta koskevan sopimuksen yhtenä keskeisenä piirteenä on, ettärautatieyritys suorittaa kuljetuksen ilmoitetun aikataulun mukaisesti.


 Vaikka rautatieyrityksen ei voida edellyttää vastaavan junavuoron vähäisestä viivästyksestä aiheutuneesta vahingosta, korvausvastuun syntyminen merkittävän viivästyksen seurauksena on lähtökohtaisesti perusteltua. Nykyisin rautatieyritys ei ole rautatiekuljetusasetuksen 15 §:n mukaan velvollinen korvaamaan esimerkiksi henkilöjunan rikkoutumisesta johtuvasta viivästyksestä aiheutunutta vahinkoa, vaikka sillä on kuljetussopimuksen perusteella
velvollisuus huolehtia siitä, että sopimuksen täyttämiseen tarvittava kalusto on käytettävissä."

Tämä lain henki ei VR:n nykyisessä toiminnassa toteudu ainakaan kuluttajan hyväksi uudesta juna-ajasta huolimatta. Mielestäni on vastuutonta ilmoittaa asiakkaille aikatuluja, jotka perustuvat ylioptimistiseen käsitykseen kaluston
ja rataverkon suorituskyvystä. Eikö järkevämpää olisi ilmoittaa esimerkiksi talviaikataulu ja hinnoitella sitä käyttävät junavuorot palvelutasoa vastaaviksi.

Pyydän teitä arvoisa ministeri selvittämään mistä VR:n niin sanotut pienet tekniset ongelmat johtuvat. Pyydän myös ottamaan kantaa siihen onko kuluttaja kuukausilippua ostaessaan oikeutettu olettamaan että VR hoitaa henkilöliikenteen ilmoittamiensa aikataulujen mukaisesti. Pyydän myös samalla periaatteellista kannanottoa siihen, että koska myöhästely on jo toteutuva de facto aikataulu, että millä tavoin VR hyvittää asiakkailleen harhaan johtavan markkinoinnin ja toteutuvan aikataulun tuottaman tappion.

Ikäväähän asiassa on esimerkiksi se, että virkamieslaki velvoittaa ainakin minua näyttäytymään virkapaikallani pienistä teknisistä ongelmista huolimatta.

Kunnioittavasti Kari J. Laitinen kuukausimatkalainen Tampereelta


VR Osakeyhtiö sen kuin vain pahoittelee !

  
    VR Osakeyhtiölle

 - Reklamaationi koskee junien myöhästymisiä kuluneen viikon 06/2007 aikana


   Kuljen päivittäin työmatkani Lahdesta Helsinkiin lähijunilla 30 pv:n lipulla. Olen ollut viimeisen viikon ajan todella pettynyt lähijunien toteutuneisiin aikatauluihin.

   Tiistaina 30.1.2007 lähdin Lahdesta klo 7:17 lähtevällä Z-junalla toiveenani päästä Järvenpään hotelli Rivoliin klo 8:30 alkavaan työkokoukseen. Junan oli tarkoitus olla Keravalla 7:58 ja vastaavasti juna Keravalta Järvenpäähän lähtisi aikataulun mukaan klo 8:11. Ilmeisesti Keravalla olleen vaihdevian vuoksi ensimmäinen yhteyteni myöhästyi niin paljon, että Järvenpään juna oli ehtinyt jo lähteä eli Lahdesta saapunut juna tuli Keravalle klo 8:11 jälkeen.

   Kävin tiedustelemassa Keravan asemalta taksilippua, joka minulle myöhästymisestä johtuen kirjoitettiinkin.

Liekö junien myöhästely varannut ymmärrettävistä syistä kaikki aamulla kulussa olevat taksit, koska taksia ei kuulunut tolpalle puhelinsoitoista huolimatta, joten ainoana vaihtoehtona oli kävellä kipakassa pakkasessa takaisin laiturille odottamaan klo 8:42 Järvenpäähän lähtevää junaa, joka sekin oli Keravan asemalle tullessaan joitakin minuutteja myöhässä.

   

   Seuraavana päivänä 31.1.2007 lähdin ko. työkokouksesta kotiin Lahteen klo 14:48 lähtevällä R-junalla, joka taasen oli Lahteen saapuessaan useita minuutteja myöhässä odoteltuaan Riihimäen asemalla.

   Seuraava myöhästyminen tapahtui 3.2.2007 lauantaina. Lähdin klo 5:43 Lahdesta lähtevällä Z-junalla tavoitteenani vaihtaa Pasilassa Huopalahteen lähtevään lähijunaan, jolloin olisin ollut työpaikallani hieman ennen klo 7:00. Z-juna saapui Pasilaan juuri sellaiseen aikaan, että seuraava lähijuna Huopalahden suuntaan lähti vasta 7:12 eli käytännössä myöhästyin puoli tuntia. Z-junan konduktööriltä saamieni tietojen mukaan junan hetkittäinen pysähtely välillä Lahti - Mäntsälä johtui turvalaiteviasta.

   Seuraava epäonninen junamatkani osui päivälle 5.2.2007  Minun olisi pitänyt ehtiä Lahdessa erääseen klo 18.00 asti avoinna olevaan toimipisteeseen. Lähdin matkaan Pasilasta lähijunalla, jonka piti aikataulun mukaan lähteä klo 16:33, todellisuudessa juna lähti vasta 16:41. Matkalle osui vielä toisen junan veturirikko Korsossa, joka myöhästytti tätäkin junaa niin paljon, että olin Lahden asemalla vasta klo 17:50 jälkeen (aikataulun mukainen saapumisaika olisi ollut 17:29). Vaikka olin tilannut itselleni autokyydin Lahden asemalle, ei ollut toiveitakaan ehtiä perille ennen ovien sulkeutumista ja kyytimieheni joutui tekemään turhan reissun.

Myöskään seuraavana päivänä junamatkani ei ollut paljoa edellispäivää parempi, sama juna saapui Lahden asemalle 15 minuuttia myöhässä.

   Matkustajia neuvotaan usein varautumaan myöhästymisiin. Ymmärrän, että satunnainen matkalainen voi lähteä sillä "viimeistä edeltävällä" junalla, jotta ehtii varmasti perille, mutta mielestäni on kohtuutonta, että kaikkiin edellä mainittuihin myöhästymisiin olisi vakimatkaajan pitänyt varautua esim. lähtemällä aikaisemmalla junalla. 

  Se olisi tarkoittanut sitä, että minun olisi pitänyt lähteä viikolla junalla, joka lähtee tuntia aiemmin tai sitten esimerkiksi lauantaina 3.2. ottaa kulkuneuvoksi se "ikioma Volvoni", jolla olisin ollut varmemmin perillä työpaikalla klo 7:00.

  Haluaisinkin nyt tietää, mitä toimenpiteitä VR aikoo jatkossa tehdä pitääkseen nykyiset työmatkalaiset asiakkainaan.

   Haluaisin myös tietää, mikä on mielestänne kohtuullinen korvaus/hyvitys siitä, että palvelunne ei ole vastannut sitä mitä olette asiakkaalle luvannut aikataulujen muodossa.

  Tässä ei nyt riitä tavanomaiset pahoittelut, koska tarjoamanne palvelu ei ole vastannut likimainkaan sitä mistä olen lippua ostaessani maksanut. 

Vakimatkaaja Lahdesta Helsinkiin



Onko työmatkapendelöijillä kuluttajan oikeuksia?

[Etusivu]   [Artikkelit]   [Kuvastot]   [Linkit]

Nämä kirjoitukset on lähetetty VR Osakeyhtiölle ja Oiko ry:lle  06.02.2007