1) Oma auto  2) Oikorata  3) Linja-auto

Uusi Lahti - Mustaa valkoisella,  7.2.2007


[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]


     Oikorata Kerava - Lahti on nyt ollut käytössä puoli vuotta. Tänä aikana olen käynyt Lahdesta Helsingissä 14 kertaa. Kerran niistä kokeeksi junalla ja kerran linja-autolla. Ei ole kannattanut. Ei edes siksi, että olisi tarvinnut ryyppäämisen takia välttää omalla autolla ajamista, koska sellaisia tilanteita ei ole kohdalle sattunut.

   Oikoratakyydiksi osui sellainen intercityjuna, joka huitaisi Lahdesta Helsinkiin 56 minuutissa. Kokonaismatka-aika kotoa perille kohteeseen oli puolitoista tuntia, sillä ensin kävelin rautatieasemalla ja Helsingissä ajoin loppumatkan taksilla.

  Jokseenkin puolitoista tuntia on aina myös se aika, mikä menee, kun ajan omalla autolla Lahdesta Helsinkiin johonkin tapaamiseen tai tapahtumaan.

  Tässä vertailussa linja-auto häviää. Kotoa linja-autoasemalle 15 minuuttia, istumista linja-autossa puolitoista tuntia ja Helsingissä taas taksin kanssa varttitunti. Kokonaismatka - aika kaksi tuntia.
 

  Mitä maksaa Lahti - Helsinki yhteen suuntaan ?

   Junamatka 18,20 euroa, taksi Helsingissä 8 euroa, yhteensä 26,20.

   Bussimatka 19,10 euroa, taksi Helsingissä 8 euroa, yhteensä 27,10.

  Oman auton bensat 115 kilometrin matkalla 9,60 euroa + auton kuluminen 20 senttiä. Lisäksi kolmella käynnillä meni parkkimaksuihin yhteensä 64 euroa (keskimäärin 4,60). Siis yhteensä 14,40.

   Juna- ja bussimatkojen kohdalla on vielä otettava huomioon, että jos on pari laukkua kannettavana, voi joutua ajamaan taksilla myös kotoa lähtöasemalle.

   Sitten samat kustannukset kotimatkan osalta. EU reissut yhteensä: linja-autolla 54,20, junalla 52,20, omalla autolla 24,20.


   Kun useimmilla Helsingin reissuillani on ollut toinen ihminen mukana, kustannukset ovat olleet: linja-autolla 73,30, junalla 72,40, omalla autolla 24,20. 

   Niillä omalla autolla ajamillani matkoilla (12) olen säästänyt yhteensä 600 euroa.

   Näihin lukuihin joku sanoo (ainakin VR),  että eivät autoilun kuluiksi riitä pelkät bensat. Aivan turha on kuitenkin laskea esimerkiksi omasta autosta aiheutuvia pääomakuluja per kilometri. Kun kerran auto on, niin siellä ne pääomakulut rullaavat tallissa, vaikka ei ajaisi ollenkaan. Päinvastoin mitä enemmän ajaa, sitä edullisemmiksi tällaiset pääoman kuoletus- ja muut taloudellisuusluvut muodostuvat.

. . . . . . . . . .

Kari Naskinen, Uusi Lahti

Uusi Lahti viikkolehti

[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Tämä on jutun alkuosa on julkaistu Uusi Lahti lehdessä 7.2.2007