Hämeen Sanomat    13.02.2007


[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Matkustajien syytä kaikki!


  VR:llä oikea käsi ei tiedä, mitä vasen käsi puuhailee. Tai pikemminkin: oikea käsi keittelee gourmet- kiisseliä, jota vasen käsiyrittää hiki hatussa estää palamasta pohjaan.

Oikea käsi on VR:n johto. Vasen on junien työntekijät.

Esimerkiksi konduktöörit pyrkivät kaikin keinoin säilyttämään kasvoillaan hymyn, vaikka he saavat vastata matkustajien kiukkuisiin tervehdyksiin lähes joka päivä ja ainakin joka ikinen aamu.

Tampereelta kello 8:07 lähtevä Intercity-juna on kuluvan talven aikana myöhästynyt jatkuvasti. Syynä on poikkeuksetta ollut kello 8:02 lähtevä Pendolino, joka ajetaan poikkeuksetta kahdessa osassa.

Ensimmäinen osa lähtee välillä peräti ajallaan. Toinen osa luonnollisestikaan ei, jottei radalla törmäillä. Pendolino II odottaa muutamia minuutteja, minkä jälkeen IC odottaa vielä useampia minuutteja.

Kuuleman mukaan jatkuva myöhästely johtuu siitä, etteivät VR:n päättäjät suostu siihen, että aamu-Pendolino ajettaisiin virallisestikin kahdessa osassa.

Miksi ihmeessä eivät suostu? Ehkä asia ei kiinnosta heitä tai he eivät koskaan matkusta junalla. Tai sitten se olisi aivan liian helppo tapa ratkaista iso ongelma. Tai ehkä junat yksinkertaisesti kulkevat matkustajien raivoenergialla, uusiutuvalla luonnonvaralla.

Asiaan tuhahti kerran kommenttinsa eräs turhautunut konduktööri, joka jo viikkoja oli vastaillut matkustajille, että kyllä vain, Pendolinohan se siellä taas hidastelee. Mikäpä muukaan?

Suivaantunut konduktööri oli pitkästä aikaa ensimmäinen syy sympatiseerata rautatieyhtiötä. Kappas: yhtiössä edes joku ottaa ongelmat todesta.

Juuri ongelmien vähättelijänä VR on rautainen ammattilainen. Ei, emme me myöhästele. Ei, syypäitä ovat hitaat matkustajat.

Jos VR suhtautuisi ongelmiin edes hitusen nöyremmin, matkustaja voisi edes luulla ongelmille tehtävän jotain ja näin pysytellä uskollisena asiakkaana. Nyt kärsivällisyys loppuu.

Kun junat taannoisilla pakkasilla myöhästelivät, kerrankin 30 minuutin jumahduksen oli nettisivujen mukaan aiheuttanut "vaunujen liittäminen", 20 minuutin myöhästyksen "ruuhka raiteella" ja 1 (yhden!) minuutin myöhästyksen "matkustajien odotus".

Viimeisimmässä Matkaan-lehdessä puolestaan sanotaan kirkkain silmin, että tasoristeyskuolemat eivät niinkään johdu  puomittomuudesta, vaan junan alle jäävien huolettomista asenteista.

Ehkä niinkin, mutta eivät juna- ammattilaiset voi kokonaan sanoutua onnettomuuksista irti. Siinä meillä huoleton asenne.

Olisi mukavaa joskus sanoa VR:stä jotain kilttiä. Nyt on se hetki. Yhtiö on saanut aikaan uudistuksen, josta on ilmaista iloa.

VR:n internetsivuilla on jo jonkin aikaa ollut käytössä Liikennetilanne-niminen palvelu, josta junien kulkutiedot voi tarkistaa.

Monta hikipisaraa on jäänyt vuodattamatta, kun vilkaisu nettiin on kertonut junan olevan taas sen verran reippaasti myöhässä, että ennen asemalle säntäämistä ehtii vielä vaikka keittää kahvit ja kutoa sukan tai pari.




  Marika Riikonen, Hämeenlinna


Hämeen Sanomat


[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Tämä sivu on julkaistu Hämeen Sanomat  -lehdessä 13.02.2007.