Junien myöhästelyt lisääntyivät taas !

[Etusivulle]   [Artikkelit]    [Kuvastot]   [Linkit]  


Helsingin Sanomat KOTIMAA  27.02.2007

 
Tekniset viat myöhästyttävät etenkin Pendolinoja

Merja Ojansivu

  Istumme iltapäivällä töiden jälkeen Helsingistä Lahteen kulkevassa Z-junassa. Aikataulun mukainen lähtöaika umpeutuu. Seuraa kuulutus: "Valitettavasti lähtö myöhästyy. Junassa ei ole kuljettajaa."

Meitä matkustajia hymyilyttää. Odotamme jatkokuulutusta: Onko matkustajissa ketään, joka osaa kuljettaa junaa? Sitä ei tule. Kuljettaja löytyy ja juna liukuu matkaan kymmenen minuuttia myöhässä.

Tässä VR on pitänyt lupauksensa: Junissa tapahtuvat kuulutukset ovat parantuneet.

Loka-marraskuun liikennekaaoksen jälkeen VR ja ratahallinto lupasivat kääntää kaikki kivet tilanteen parantamiseksi. Silti myöhästymiset ovat yleisin puheenaihe junassa matkustavien kesken. Puhetta on piisannut talven ja etenkin alkuvuoden aikana.

Vain puolet Pendolinoista on pysynyt aikataulussa. VR laskee tilastoissaan myöhästymiseksi vain yli viisi minuuttia myöhästyvät junat.

VR Yhtymä Osakeyhtiön pääjohtaja Henri Kuitunen myöntää myöhästymisten taas lisääntyneen. "On asioita, joita ei ole pystytty ratkaisemaan vieläkään."

Ratahallintokeskuksen investointijohtaja Kari Ruohonen valittelee, ettei turvalaitevikoja päästä kunnolla korjaamaan talvella. Vikoja on etenkin Turun radalla sekä Tampereen ja Jyväskylän välillä. "Tämän vuoden työlistalla ne ovat." Tampereella kohennetaan jäätyvien vaihteiden lämmittämistä ja korjataan kerralla johdinvikoja pitemmältä väliltä, jotta ne eivät uusiutuisi niin herkästi.

Ilmalan ratapihan perusparannushanke Helsingissä tuo käyttöön uusia huoltoraiteita ja halleja, joihin saadaan kalustoa sisälle huollettavaksi.


  Kuitunen muistuttaa, että kalustosta ja rataverkosta johtuvien ongelmien lisäksi myös vaihtoyhteyksillä on suuri merkitys junaliikenteessä. "Kun syyskuun alusta käynnistettiin uusi juna-aika ja lisättiin junien määrää, se pienensi rataverkon pelivaroja." Aikaisemmin juna saattoi ottaa aikataulua kiinni, jos oltiin myöhässä. Nyttemmin pelivarat on käytetty etenkin aamun ja iltapäivän ruuhkissa.

"Tämä näkyy nyt kaikessa meidän toiminnassamme. On tullut hirveän paljon näitä toissijaisia myöhästymisiä. Meidän on pystyttävä parantamaan toimintaamme", Kuitunen sanoo.

VR maksoi myöhästymisistä viime vuodelta 75000 euroa korvauksia. Edellisenä vuonna summa oli 71000 euroa. Korvauksia on maksettu lähinnä jatkoyhteyksistä koituneista menoista.

Oikoradalla nautittiin suhteellisen luotettavista kyydeistä loppiaiseen saakka. Lahtelainen vakiomatkustaja Kai Vehmersalo valittelee sen jälkeen tapahtunutta muutosta.

"Nyt ei voi enää luottaa aikatauluun työmatkalla. VR kuppaa aamusta meidän vakiomatkustajien työaikaa ja illasta kotiaikaa." Junassa kännykät kuumenevat, kun ihmiset soittelevat myöhästymisistä työpaikoilleen. Lahtelainen konsultti varaa aamuun ylimääräisen tunnin, jos on sopinut asiakastapaamisen Helsinkiin.

VR neuvottelee parhaillaan liikenneministeriön kanssa uusien Z-junien saamisesta Helsinki-Lahti -oikoradalle. Matkustajamäärät ovat yllättäneet ja VR laskee lisäjunien vielä mahtuvan ruuhka-aikojen ulkopuolelle.



Merja Ojansivu, HeSa, 27.02.2007

Helsingin Sanomat

  Tilastot ja tiedotus kohentuneet

Junien myöhästelyistä on tarjolla tilastotietoa yhä kattavammin. VR tiedottaa junien liikkeistä reaaliaikaisesti nettisivuillaan ja myöhästymisistä julkaistaan tilastotieto kuukausittain.

Myös yksityiset junaharrastajat seuraavat tarkkaan VR:n toimintaa. Riihimäkeläinen Kari Malin on tilastoinut aamu- ja iltapäiväjunien myöhästymisiä Riihimäki - Helsinki -välillä vuodesta 1986. "Aamuisin tarkistan VR:n nettisivuilta milloin junani on lähtenyt Hämeenlinnasta. Voin arvioida, koska pitää lähteä kotoa asemalle."

Heikoimmillaan VR on Malinin mielestä poikkeusoloissa, kun junaliikenne menee sekaisin esimerkiksi lumimyräkän vuoksi. "Silloin ei tunnuta tietävän, mikä juna lähtee ja milloin. Asemalle on vaikea saada tietoa poikkeusoloista." Junassa tiedotus vaihtelee sen mukaan, kuinka puhelias henkilö sattuu olemaan vuorossa. Junassa istuessaan Malin haluaisi kuulla syyn myös usein toistuviin kymmenen minuutin pysähdyksiin.

Perniöläinen junaharrastaja Juhani Pirttilahti on laatinut VR:n liikenteenseurantatietojen pohjalta junien myöhästymistilaston. Talvikauden Pendolinoista vain noin joka toinen on pysynyt aikataulussa Pirttilahden tilastojen mukaan. Pendolinot kärsivät erityisesti liitäntävioista. Helsinkiin tulevia Pendolinoja kytketään toisiinsa Tampereella ja Kouvolassa, jotta ne varaisivat vähemmän tilaa ruuhkaisella rataverkolla. Kun liitäntä epäonnistuu, junat ajetaan erillään ja niiden väliin pitää jättää turvallinen määrä minuutteja. Muidenkaan junatyyppien osalta Pirttilahden tilasto ei mairittele VR:ää.

VR:n mukaan Pirttilahden tilasto on varsin pätevä. Tarkkuus on ratayhtiön mukaan luokkaa 5 prosenttiyksikköä suuntaansa.

 Toisaalta myös VR:n tilastossa on parantamisen varaa. Sieltä puuttuvat kokonaan junat, joita ei ajeta lainkaan tai jotka jäävät matkalleen.




 [Etusivulle]    [Artikkelit]    [Kuvastot]   [Linkit]  

Tämä kirjoitus on julkaistu Helsingin Sanomissa 27.02.2007