Onko myöhästyminen matkustajan vika?

 Iltalehti

Iltalehti  2.3.2007


[Etusivu]   [Artikkelit]   [Kuvastot]   [Linkit]

VR:ltä vaaditaan palvelua selitysten tilalle.

Markus Tiittula, Iltalehti

  - TARVITAAN iso siivous koko VR: n johdossa, kun siellä ei ymmärretä toimia niin kuin osakeyhtiö. VR:n pitäisi palvella, eikä selitellä, lataa Oiko ry:n puheenjohtaja Kai Vehmersalo.

  Mies on kiukkuinen, sillä säännöllinen matka Lahden ja Helsingin välillä takkuilee pahasti.

  - Loppiaisena uusittiin aikataulut ja sen jälkeen on ollut enemmän myöhästymisiä kuin koko syksynä yhteensä.

  - Tiedän ainakin puolen tusinaa tapausta, joissa junat ovat menneet väärään suuntaan tai väärille raiteille. Se olisi sentään hyvä lähtökohta!

   Ongelmia on riittänyt, sillä talvikauden Pendolinoista on pysynyt aikataulussa vain noin puolet.

  Vehmersalo on listannut liikennepoliittisen Oiko ry:n kotisivuille 41 syytä junien myöhästymiseen, eikä niiden joukossa ole edes lontoolaisia junia usein pysäyttävät "vääränlainen lumi" ja "vääränlaiset puunlehdet raiteilla".

  - VR:ltä on unohtunut, että niiden perusbisnes on palvelu. Siellä on vähennetty taustajoukkoja, huoltoa ja kunnossapitoa niin paljon, että jos joku on kipeä, niin koko Etelä-Suomi seisoo.

  - Meille on veturinkuljettajat sanoneet, että ei niissä junissa niin paljon ole vikoja, vaan ongelma on kunnossapidossa, diplomi-insinööri Vehmersalo paljastaa.

  "Kahvilippu kouraan"

  Kuluttajan kannalta tilanteen tekee hankalaksi vaihtoehtojen puute.

  - Se on monopoli. Jos sanoo, ettei koskaan enää mene VR:llä, niin pitää mennä bussilla.

  Toinen kuluttajan kannalta ikävä asia on se, että VR noudattaa rautatiekuljetuslakia, ei kuluttajansuojalakia.

  - VR voivottelee ja pahoittelee ja vastaus on, että heidän ei tarvitse maksaa.

  - Yksikin matkustaja sai vastauksen, jonka mukaan pitää varata matkaan riittävästi aikaa. Se on ihan hevonpaskaa, että matkustaja on syyllinen omaan myöhästymiseensä, Vehmersalo puhisee.

  VR maksoi viime vuonna korvauksia myöhästelyistä 75000 euroa. Korvauksen saaminen ei kuitenkaan ole ihan yksinkertaista, sillä se onnistuu vain selvästi todistettavista kuluista kuittia vastaan.

   - Kuittia vastaan ne maksavat ihan auliisti, jos voi osoittaa, että myöhästyi kokouksesta tai teatterista.

   - Myöhästelyt vievät kuitenkin meiltä myös työaikaa ja kotiaikaa. Olisi kohtuullista korvata myös se aika. Kohtuullista olisi myös, että myöhästyvässä junassa annettaisiin viipymättä kahvilippu kouraan ja sen jälkeen  ohjeet siitä, miten korvausta voi hakea, Vehmersalo vinkkaa.

"Mielipahaa ei korvata"

  VR:LTÄ voi anoa korvausta, jos juna on ollut "joitain kymmeniä minuutteja" myöhässä.

  - Lisäksi pitää olla taloudellista vahinkoa, joka pitää todentaa, kertoo markkinointipäällikkö Inari Rummukainen VR:ltä.

  Lähinnä hyväksyttäviä kuluja syntyy, jos myöhästyy esimerkiksi lentokoneesta tai muusta jatkoyhteydestä. Teatterilippuja Rummukainen ei suoraan luvannut korvattavaksi.

  Hakemukset käsitellään tapahtumakohtaisesti, mutta enemmän se on sellaista ansionmenetystyyppistä.

  Ansionmenetykseksi ei kuitenkaan kelpaa se, että myöhästyy töistä, vaikka myöhästymisen takia pitäisikin olla sitten sorvin ääressä normaalia pitempään.

  - Ihmisillähän on joustavat työajat, joten se on lähinnä harmia. Tavallista töistä myöhästymistä tai mielipahaa ei korvata, Rummukainen linjaa. 



[Etusivu]   [Artikkelit]   [Kuvastot]   [Linkit]

Tämä kirjoitus on julkaistu  Iltalehdessä 2.3.2007