Kouvolan Sanomat    12.03.2007


[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

VR - milloin se uusi aika aikuisten oikeasti alkaa?


  Meillä uskotaan nykyään VR:n kivimiesten katteettomien mainoslauseiden sijaan konduktöörien puhetta.

Kyösti Suolanen 12.03.2007, Kuusankoski

  TARINA MIEHISTÄ, jotka siirtävät puoli Suomea uudelle aikavyöhykkeelle on lupaus, jonka lunastamisessa VR:llä on suuria vaikeuksia. Tiukkapipoisin kellokallekaan tuskin odotti, että junat lähtevät ja saapuvat minuutilleen aikataulujen mukaisesti. Valtionyhtiön tekemän raskaan sarjan mainosrummutuksen jälkeen paljastunut "uusi aikavyöhyke" on kuitenkin kaukana siitä, mitä luvattiin.

  Kouvolasta Helsinkiin ja takaisin matkustavilla on takanaan sellainen sydäntalvi, jota tarkasteltaneen kriittisesti VR:n johdossakin. Puolen tunnin myöhästyminen parikolme kertaa viikossa ei ole maailman dramaattisin tapahtuma. Sen sijaan selitykset ja oman hännän nostaminen mainonnalla ovat asiakkaan aliarviointia. Aikataulujen nopeutuminen oli keskeisenä perusteena myös hintojen korotukselle.


  PENDOLINOJEN yhdistämisongelmat - joista Helsingin Sanomat kertoi eilen - herättävät kysymyksiä. Kun joka toinen kertaa onnistuu, niin ei ihme, että uusi juna-aika menee vanhaksi. Kun Pendolinot on suunniteltu siten, että yhdistäminen sujuu vain hallin suojissa, riittää ongelman ratkaisussa vaikeuskerrointa.

  Kun matkustaja kiiruhtaa Helsingissä junaan, konduktööri kertoo rehellisesti, miksi junan lähtö, viivästyy puolisen tuntia. "Kymmenen minuutin välein on lähdössä seitsemän junaa, mutta junia lähtökuntoon valmistelee talvilomien takia yksi mies", konduktööri kertoo. Meillä uskotaan nykyään VR:n kivimiesten katteettomien mainoslauseiden sijaan konduktöörien puhetta.

  YHTIÖN VIIME viikolla julkaisemassa sivun mainoksessa kehuttiin ja alleviivattiin juuri niitä seikkoja, joista VR:ää on kovimmin kovisteltu. Junien myöhästelyt eivät korjaannu mainonnalla vaan toimintoja skarppaamalla.


Kouvolan Sanomat

   VR on joutunut maksamaan sakkoja junien myöhästelyistä. Yhtiön nettisivuilla on oma kaavake korvausten hakemista varten. Mutta syntyyköhän korvausperustetta silloin, kun matkustajien ja heidän perheidensä vapaa-ajan suunnitelmat menevät sekaisin.

  AIKATAULUJEN TIEDOTUS olisi korkea aika saattaa tälle vuosituhannelle. Jatkotiedotukset uupuvat. Asemalle kiirehtivälle odottajalle se tarkoittaa sitä, että kuulutus kahdeksan minuuttia myöhässä lähtevästä junasta on pohja-aika. Oikeasti juna voi nytkähtää liikkeelle 20 minuuttia myöhässä. Vakiokäyttäjät ottaisivat kernaasti myohästymisviestit vaikkapa tekstiviestinä kännykkäänsä.

   Matkustajien palaute paransi aamukahvi- tarjoilua. Kouvolasta Helsinkiin kello 7.20 lähtevään junaan saatiin ravintolavaunu. Sitä edelsi kärrytarjoilu, joka saavutti viimeiset asiakkaansa muutamaa minuuttia ennen Helsingin asemaa.

   Ravintolatoiminnoista vastaa tosin Avecra Oy, joka on VR:n yhdessä RailGourmet Netherlands B.V:n kanssa omistama yhteisyritys.



[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Tämä artikkeli on julkaistu Kouvolan Sanomat  -lehdessä 12.03.2007.