Etelä-Suomen Sanomat 12.10.2007 KOTIMAA


[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Junan myöhästymisestä voi lähteä tulevaisuudessa tekstiviesti

VR ja Ratahallintokeskus selvittävät tiedottamisen kohentamista

  Raideliikenteen syyssaneeraus sai jatkoa heti torstaina, kun VR ja Ratahallintokeskus ilmoittivat ryhtyvänsä selvittämään, miten matkustajille tiedottamista voitaisiin parantaa.
 
 VR kertoi keskiviikkona väljentävänsä junaliikenteen aikatauluja useilla rataosuuksilla joulukuussa. Liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk) piti muutoksia hyvänä, mutta sanoi toivovansa vielä parannuksia tiedottamiseen häiriöistä.

 VR:n henkilöliikennejohtaja Antti Jaatinen myöntää, että selvitystyön aloittaminen johtuu ministerin esittämästä kritiikistä. 

  Työryhmätyö tehdään tämän vuoden aikana, toimenpiteet sen perusteella ensi vuoden alusta lukien. Jotkin toimenpiteet voivat viedä paljonkin aikaa, joten kaikki ei välttämättä ole heti valmiina. Tärkeintä on, että asiaan kiinnitetään huomiota, Jaatinen kuvaili.


  Työryhmä pohtii muun muassa asema- ja junakuulutusten sekä laiturinäyttöjen tekniikkaa, netin käyttöä ja mobiiliratkaisuja. Mietintö on tarkoitus saada valmiiksi vuoden 2007 loppuun mennessä.

   - Varmasti asiakasodotukset ovat suurimpia poikkeustilannetiedotuksessa, missä ovat toisaalta myös suurimmat haasteet, Jaatinen linjasi.

   Raideliikenne takkuili pahasti kesän aikana, minkä jälkeen ministeri Vehviläinen pyysi selvitystä VR:ltä ja Ratahallintokeskukselta. Hän ei lopulta hyväksynyt selvitystä, vaan vaati molemmilta erityistä ohjelmaa toiminnan kehittämiseksi.



Etelä-Suomen Sanomat Netlari

  Yhtenä keinona tehokkuuden parantamiseen ministeri on väläyttänyt sitä, että asiakkaille lähetettäisiin tekstiviestejä myöhästymisistä. Jaatinen pitää ajatusta mahdollisena, mutta ei nykyisillä edellytyksillä.

  - Tekstiviestit ovat jo pitkään olleet arkipäivää. Muutos vaatisi sen. että asiakkaat antaisivat puhelinnumeronsa, johon viestin voisi lähettää sekä tietysti tietojärjestelmän asian hoitamiseksi.

  Jaatinen ei lähde arvioimaan olisiko tekstiviestijärjestelmä junaliikenteeseen liian kallis.

  - Yhdessä junassa saattaa kulkea pitkälti toistatuhatta ihmistä. Lisäksi lähiliikenne on tyypillisesti hyvin nopeasykkeistä. Monet asiat ovat ratkaistavissa, mutta pitää ymmärtää, että toimintaympäristö ei ole täysin sama kuin esimerkiksi lentoliikenteessä.

STT Maunu Anhava

Kuulutuksetkaan eivät kuulu asemilla ja junissa

Etelä-Suomen Sanomat  Lukijan sana 4.11.2006


On aivan turhaa väittää, että VR Osakeyhtiö tiedottaa kuulutuksin myöhästymisistä tahi muista muutoksista, mikäli edes kuulutukset eivät kuulu.

 7 vuotta Lahti-Helsinki työmatkoja pendelöineenä voin todeta, että useimpien junien kuulutuslaitteet toimivat ala-arvoisesti juuri silloin, kun konduktööri kuuluttaa myöhästymisistä.


Tiistaina 31.10. 2006 Hakosiltaan kahdeksi tunniksi jääneessä Eil-junassa kuulutukset kuuluivat niin hiljaa, ettei niistä saanut selvää, kuten ei aiemminkaan samassa junassa.

Keskiviikkona 1.11.2006 Z-junan kuulutukset olivat pääasiassa säröä.


Etelä-Suomen Sanomat Netlari

Helsingin aseman kaiuttimet on ripustettu niin ylös, ettei nimenomaan poikkeusten kuulutuksista saa selvää. Milloin nämä kaiuttimet ripustetaan alemmaksi? Ei kai vaan arkkitehti ole niitä määritellyt?

Tiistaina olisi VR:n pitänyt pysäyttää junat Mäntsälässä ja tarjota bussikyyti Lahteen ja Kouvolaan. VR vain odotti ja odotutti matkustajat junissaan.

Kuulumattomin terveisin,
Kai Vehmersalo, Pendelöijien yhdistys Oiko ry:n puheenjohtaja

Kuulutukset paranevat Helsingin asemalla


Kuulutukset paranevat Helsingin asemalla joulukuussa 2006

Helsingin asemakatoksen kuulutusjärjestelmää ollaan uusimassa Ratahallintokeskuksen toimesta ja työn pitäisi tietojeni mukaan olla kokonaisuudessaan valmis joulukuussa 2006.



Kuulutuslaiteuusinnassa on suunnittelija nimenomaan äänentoiston erikoisammattilainen, minkä pohjalta me kaikki odotamme parannusta äänentoiston laatuun katosalueella.

Mauno Haapala,
Liikennepällikkö, VR Osakeyhtiö



Pettymys totta tosiaan !!

VR Osakeyhtiö ilmeisesti uusi kaiuttimia ja kuulutuslaitteita Helsingin asemalla, mutta matkustajat voivat todeta, että kaiuttimia ei tuotu riittävän alas, jotta  kuulutukset kuuluisivat vieläkään selkeästi.


[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Näitä artikkeleita on julkaistu Etelä-Suomen Sanomissa 1.-4.11.2006 sekä 12.10.2007.