Päijät-Hämeen Viikkouutiset  1.10.2008


[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Rautatieaseman parkkimaksut kuristavat !!


Raimo Salovuori - 30.09.2008


   Keskiviikosta 1.10. lähtien osaa vakinaisesti VR:n palveluita käyttäviä työmatkaajia kuin myös kausittaisia matkustavaisia rangaistaan. VR:n toimenpiteet karsia luvattomia pysäköitsijöitä on mennyt yli ylimmänkin ymmärryksen ja siitä kärsivät juuri ne muut kuin joihin toimenpide kohdistuu. Kun parkkialueet jo muutenkin pursuavat yli äyräiden eikä todella niitä tarvitseville tahdo löytyä tilaa ei tämä 5€/vuorokausi ainakaan tee elämää riemukkaammaksi. Ne jotka ovat syystä tai toisesta, usein johtuen Lahden joukkoliikenteen toimimattomuudesta, pakotettuja omalla autolla asemalle tulemaan saattavat saada nyt kivan ylimääräisen 100€/kuukausi kulun niskaansa. Viisi euroa kerrottuna kuukauden työssäkäyntijaksolla eli 20 arkipäivää tekee elämästä kohtalokkaan. Kuinka VR Yhtymä voi olla noin ylimielinen päätöksissään? Eikö yhtymän eri yhtiöt ja Lahden kaupunki yhdessä voisi järjestää suoraselkäistä valvontaa VR:n parkkiauleelle ja näin saada luvattoman pysäköínnin kuriin? Jo tähän asti on voinut saada aseman lipunmyynnistä kuukauslippua vastaan parkkiluvan, joka oikeuttaa pysäköimiseen VR:n osoittamalla alueella. Kuinka on mahdollista, että kaupunkilaisen silmin selvää asiaa ei voida järjestää.

VR Yhtymä on siitä kummallinen konsortio, että sen eri osat eivät mitenkään näytä pystyvän järkevästi kommunikoimaan keskenään eikä muitten sidosryhmien kanssa. Parkkialuetta hallinnoi eri osa eli kiinteistöosasto, lipunmyyntiä ja liikennettä yksi osa, ratojen kunnossapitoa yksi osa ja sitten on vielä RHK joka Lahdessakin vastaa omasta osastaan. Lisäksi meillä on Lahden kaupunki, jota sääntelevät omat osastonsa eikä esimerkiksi pysäköinnin valvonta voi tehdä VR:n alueella toimenpiteitä ilman että VR:n edustaja olisi fyysisesti paikalla. Tällaisilla VR:n toimilla kyllä kovasti vaikutetaan ilmastotalkoisiin. Siis pakotetaan asiakkaat siirtymään takaisin yksityisautoiluun työpaikalleen saakka eikä käyttämään junaa.

Vaikka omistaja saa omaisuudellaan tehdä kuinka parhaaksi näkee, on VR kuitenkin kokonaisuudessaan yhteistä omaisuutta. VR Yhtymää hallitsee valtio ja sen omistajaohjausyksikkö. Toimintaa ohjaa liiketoiminta eli se että yhtymä on kaupallinen osakeyhtiö. Siis sen tarkoituksena on tuottaa mahdollisimman paljon voittoa omistajalleen, hyvä niin. Kuitenkin VR:n toiminta on yleistä ja yleishyödyllistä, käytännössä monopilitoimintaa. Näin ollen sen tulisi osata ottaa huomioon kansalaisten yleinen hyöty. Voidaan sanoa, että kun kaikki eivät junaa käytä niin maksakoon ne jotka sitä käyttävät. Ei kuitenkaan ole kenenkään edun mukaista se, että jo lippunsa maksaneet joutuvat pulittamaan sellaisia summia kuin edellä on laskettu. Parkkialue ei ole muuttunut mitenkään eikä näytä tulevan muunlaiseksi kuin se nyt on. Olisi jotenkin ymmärrettävää jos alue olisi suljettu, vartioitu ja siellä olisi suojaa. Mutta nyt vain toimitaan hätäillen kuuntelematta maksavia asiakkaita tai muita sidosryhmiä.

Lahden aseman VR-parkkialueen toiminta on nyt ulkoistettu toiselle kaupalliselle yhtiölle. Mieluummin sitä olisi pitänyt muuttaa esimerkiksi siten, että sinne ulotettaisiin kaupungin pysäköinnin valvonta sakottamaan luvattomia parkkeeraajia. Tämä onnistuisi hyvällä tahdolla jos niin halutaan toimia. Byrokratia kuitenkin näyttää estävän järkevän toimimisen. Toinen ratkaisu olisi, että alue rajataan ja puomilla eristetään niin että muut kuin aluekortin haltijat eivät sinne pääse. Teknisesti tämäkin olisi mahdollista ja silloin estettäsiin luvaton pysäköinti.

Selvästi tämä osoittaa koko keskisen kaupungin alueen paikoituksen järjestelyn olevan enemmän kuin haasteellisen. Jos maksutonta tilaa löytyy muualta, niin se tulee kaupungin myös selvästi osoittaa ja opastaa. Aseman eteläpuolen parkkialueelle on kaavailtu suurempaa, kaksikerroksista parkkialuetta. Mutta niin kauan kun sitä ei ole, saavat matkustajat kulkea arvaamattomia matkoja junaansa. Kyllä se vielä näin poutasäällä menettelee mutta entäs sitten kun tuuli tuiskuttaa ja rapa sekä loska lentävät. Entä sitten kun kaupungin kaavailemat tilat ovat käytössä, tuleeko niitäkin hallitsemaan kaupungin paikoitusyhtiö ja ottamaan osansa työmatkaajien kukkarosta?



Lahden rautatieaseman parkkimittari


   Jos nyt jotain positiivista ihan hakemalla haetaan niin sen se, että matkakeskuksen todellinen tarve on kiireellinen. Eikä pelkästään matkakeskus vaan koko aseman ja lähialueiden kaavoitus. Mitä pikemmin saadaan uusi päivitys matkakeskuksen suunnitelmista ja kaavat lähialueista sitä nopeammin päästään ratkaisuun kokonaisvaltaisesti. Päätöksiä ei pidä tehdä vain yksi asia mielessä vaan nähdä tulevaisuus ja vaikutukset myöhemmille vuosille. Siksi jokainen viivytys aiheuttaa päänvaivaa. Jos matkakeskus olisi jo rakenteilla, ei todennäköisesti tätäkään parkkialue episodia tarvittaisi.

Mikään ei elämässä ole ilmaista, ei edes joka päivä, mutta junamatkaajan tulevaisuus ei näytä ruusuiselta. Syvä pettymys valtaa mielen tästä VR:n toiminnasta. Asiakaslähtöinen ajattelu ja palveluyrityksen toiminta ei juuri nyt näytä olevan päätösten lähtökohtana. Uusi kiskoilla liikkuvan sanontahan kuuluu ”kolme on haastetta joille mitään ei voi: Valtio, Verot ja VR”.

Lahdessa 30.92008 Raimo Salovuori, Oiko ry puheenjohtaja

[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Tämä aineisto on julkaistu Päijät-Hämeen Viikkouutisissa 1.10.2008.