Etelä-Suomen Sanomat 20.11.2008 MIELIPIDE


[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Järki puuttuu junamatkojen hinnoittelusta


VR ilmoitti ESS:n artikkelin kautta alentavansa Lahden aseman parkkimaksuja vakimatkustajille! Mitä tämä tarkoittaa? Eihän vakimatkustajien kuukausilippulaisille edes langetettu viiden euron parkkimaksua Lahden aseman pysäköintialueilla matkustajien äläkän johdosta.

  Lokakuun 2008 alusta Lahden rautatieasemalla otettiin käyttöön Tampereen Pysäköintitalo Oy:n asentamat pysäköintimittarit. Mikä tällainen yhtiö on, joka sai huijattua VR:n tekemään sopimuksen kanssaan?

  Internet-sivujensa perusteella se tarjoaa pysäköintipalveluja asiakkailleen. Asiakkaat ovat tosin julkisia laitoksia, kuten asemia, kuntia ja marketteja. Uhreja ovat matkustajat, joilta rokotetaan tuntuvia lisämaksuja matkoistaan ja asioinneistaan.

  Kaikkien markkinointisääntöjen mukaan vakituista ja pysyvää asiakassuhdetta tulisi vaalia ja useat järkevät yritykset palkitsevat pysyviä asiakkaitaan alennuksin, etuuksin tai muistavat jopa lahjoin. Mitä tekee VR Osakeyhtiö vakimatkustajilleen, jotka päivittäin pendelöivät työmatkansa esimerkiksi kaukojunilla?

  Oikoradan avauduttua 2006 syksyllä VR poisti aiemmasta kahdesta ilmaiskuukaudesta toisen Suora 360 vakimatkustajien lipusta. Aiemmin henkilö, joka oli tehnyt VR:n kanssa suoraveloitussopimuksen, jolla lippu lähetetään kuukausittain kotiin, sai vuodessa kaksi ilmaista kuukautta, koska kyseinen sopimushan oli VR:lle jatkuvana ja automaattisena edullinen.


  Kun VR:n henkilöliikennejohtajalta tivattiin, miksi VR toimii näin - eihän yksi ilmaiskuukausi ole mikään alennus, koska matkustaja on sen lomilla - totesi hän kuivasti: "VR on osakeyhtiö - me voimme tehdä näin!"

  Edellä kuvattu osoittaa kouriintuntuvasti kuinka typerästi monopoliyhtiö toimii asiakkaitaan kohtaan ja sahaa jatkuvasti omaa oksaansa. VR on käyttänyt valtavia summia imagonsa parantamiseen nyt jo typeriltä tuntuviin kivimiehiinsä ja jopa kehunut käyttävänsä tuulisähköä ja vesisähköä.

  Huonoja argumentteja molemmat, koska ensinnäkin sähkörosvoyhtiö Fortum ei jurikaan tarjoa tuulisähköä ja korottaa toistuvasti sähkön hintaa vesivaroista ja sateista riippumatta.

  Suomen Pankin pääjohtaja on kuluvan vuoden aikana useasti korostanut palkka- ja hintamalttia, jotta ei ajauduttaisi voimakkaaseen inflaatioon. Mutta mitä ovat tehneet valtion ohjauksessa olevat Fortum, NESTE ja VR? Fortum on ilmoittanut korottavansa sähkön hintaa joulukuussa 2008 peräti 15%. VR korotti heti vuoden 2008 alusta junalippujen hintoja 4-5%.




Etelä-Suomen Sanomat Netlari

  Pysäköintimaksut Lahden asemalla edustavat 15-20% korotusta matkakustannuksiin. Samoin polttoaineiden hintoja on korotettu useaan otteeseen. Missä on järki ja valtion ohjaus, tupo-palkankorotuksethan syötiin heti alkuunsa? On turhaa syyttää inflaatiosta pelkästään kauppoja, jotka ovat olleet pakotettuja siirtämään energian ja kuljetusten hinnankorotukset kuluttajahintoihin.

  Joutikin VR Yhtymän johdosta lähteä ainakin hallituksen puheenjohtaja, joka yritysjohtajana ei ymmärrä, että monopoliasemassa olevaa valtion yhtiötä ei voi johtaa kuin pörssiyhtiötä!

  VR Yhtymän pääjohtaja taasen ilmoitti ennen oikoradan avaamista, etteivät lippujen hinnat ainakaan nouse, koska matkakin lyhenee. Katteeton lupaus, koska lippujen hinnat nousivat ja vakimatkaajilta poistettiin toinen etukuukausi sekä Lahti sarjalipun hintaa korotettiin 25%. Vakimatkustajaa, joka käy pääkaupunkiseudulla töissä kohdellaan nykyisin hyvin kaltoin. Sarjalippu on yhtä kallis kuin kuukausilippu.

Järkeä ja asiakaspalvelua junamatkojen hinnoitteluun tai kilpailu kiireesti radoille, koska VR ei suostu enää ostamaan riittävästi kalustoakaan ja työmatkajunat ovat täpösen täynnä.


Kai Vehmersalo
päivittäinen työmatkapendelöijä Lahti-Helsinki


[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Tämä mielipide on julkaistu Etelä-Suomen Sanomissa 20.11.2008.