Etelä-Suomen Sanomat 10.1.2009 ESALAINEN Heikki Hakala


[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Junan viemät


Junan suosion kasvu näyttää yllättäneen kaikki. Esimerkiksi oikoradan myötä Lahden ja Helsingin välisellä osuudella matkusti viime vuonna jo reilusti yli miljoona matkustajaa, kun matkustajamäärä ennen oikorataa oli 300 000 matkustajan kieppeillä.

Oikorata on siis todellinen menestystarina.

Valtion helmikuussa julkistettavaan elvytyspakettiin ollaan jälleen ottamassa mukaan koko joukko uusia väylähankkeita. Sen mukaan, mitä liikenne- ja viestintäministeriö on esittänyt, monet hankkeista näyttävät suuntautuvan kohteisiin, joiden liikennettä edistävä merkitys on vähintään kyseenalainen.

Sen sijaan, että rahaa roiskitaan ainakin jossakin määrin sattumanvaraisesti eri kohteisiin, tulisi tarkasti harkita, kuinka kohteet edistävät niitä tulevaisuudentavoitteita, joita on asetettu.

Ihan vaan esimerkkinä Lahden aseman pysäköintijärjestelyjen ratkaiseminen. Jos ja kun jo ilmastopolitiikasta johtuen tulevaisuudessa tulisi entistä enemmän suosia joukkoliikennettä ja raideliikennettä erityisesti, eikö pitäisi vauhdittaa niitä investointeja, jotka ohjaavat ihmisiä käyttämään näitä palveluja. 

Lahden kohdalla se näyttäisi edellyttävän sitä, että matkakeskussuunnitelma pannaan pikaisesti liikkeelle.

Kun matkustajamäärät Lahden ja Helsingin välillä ovat kasvaneet huomattavasti ennakoitua nopeammin, pian on tulossa tilanne, jossa huonosti hoidettu pysäköinti alkaa toimia kasvun esteenä.

Koska matkakeskuksen toteuttaminen vaatii huolellista suunnittelua, on siis ensihätään toteutettava kunnollinen liityntäliikenne ja pysäköinti.

VR teki hätäratkaisun ja pisti suurimman osan parkkialueesta maksulliseksi. Tämä siitä syystä, että aseman lähistön ilmaiseen parkkiin ajoivat ne, jotka käyvät lähialueella kaupungin keskustassa töissä.

  VR:n yksioikoinen ratkaisu on kuitenkin johtanut siihen, että päivittäin junaa käyttävät, voisiko sanoa, että vakioasiakkaat, ovat joutuneet kohtuuttomaan tilanteeseen. Nyt ilmaisia paikkoja on tarjolla vain vähän kaupungin paikoilla Asemantaustassa tai sitten muutaman sadan metrin päässä asemalta.

Maksullisuus on toiminut odotetulla tavalla. Se on vähentänyt pysäköintipaikan yleistä houkuttelevuutta, eli pysäköintitilaa on tullut. Mutta maksullisuus merkitsee päivittäin matkustavalle aika isoa kustannuslisää muutenkin kalliiseen työmatkaan. (4.8% lippujen hinnankorotus ja 15-20% pysäköinnin lisäkulut lipputyypistä riippuen - Oiko ry:n huomautus)

Järkevää olisikin, että kuukausikortilla matkustavat saisivat lipun yhteydessä VR:ltä ilmaisen lupalapun, joka oikeuttaa pysäköimään myös maksullisille paikoille. Samalla ryhdyttäisiin ratkaisemaan pysäköintikysymystä kestävällä tavalla, esimerkiksi niin, että Asemantaustaan rakennetaan pysäköintitalo, jossa toimisi sama periaate: maksullinen, mutta vakituisesti matkustavat saisivat ilmaiseen pysäköintiin oikeuttavan luvan.

Ratkaisua odottaa myös muun muassa yhteislippu, joka mahdollistaisi liityntäliikenteen Lahden ja Helsingin päässä.

Näissä asioissa on edetty käsittämättömän hitaasti. Tämä hitaus palvelee kaikkein huonoimmin asiakkaita. Jos kyse on liikennemuotojen keskinäisestä kiusantekemisestä, on kohtuutonta, että kärsijäksi pannaan matkustaja. Se ei edistä kenenkään etua.

Kärsijäksi pannaan matkustaja

Etelä-Suomen Sanomat Netlari



[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Tämä "esalainen" Heikki Hakalan mielipide on julkaistu Etelä-Suomen Sanomissa 10.1.2009