VR tarvitsee rajut reseptit

Kauppalehti pääkirjoitus 22.2.2010


[Etusivu]   [Artikkelit]   [Kuvastot]   [Linkit]

VR tarvitsee rajut reseptit

VR:n toimitusjohtaja Mikael Aro totesi VR:n tuloksen julkistamisen yhteydessä, ettei yhtiön nykyinen tulostaso riitä kattamaan välttämättömiä kalustoinvestointeja. Samaan hengenvetoon voi todeta, ettei VR:n nykyinen tulotaso eli liikevaihto riitä edes nykyisen tulostason ylläpitämiseen pitkällä aikavälillä.

VR:n tapaisella rautatieyhtiöllä on aina ja kaikkialla erittäin suuret kiinteät investoinnit, koska kalustoa on uusittava jatkuvasti. Käytössä olevan ja jatkuvasti hankittavan uuden kaluston sitoma pääoma suhteessa liikevaihtoon on erittäin suuri. Rauta maksaa. 

 Lisäksi rautatiebisneksessä tekniikalla ei voida korvata henkilöstöä kaikessa. Palvelutason parantaminen vaatii lisää henkilöstöä. Laatu maksaa.

Ja loppujen lopuksi rautatieliiketoimintaa rasittavat yllättävät muuttuvat kustannukset, joihin voi laskea myös energian hintatason arvaamattoman kallistumisen. Energia maksaa.

Mikä neuvoksi? VR:llä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin pitää kalustonsa koko ajan tuottamassa eli matkustaja- ja tavarajunien pitää olla liikkeellä vuorokauden kaikki tunnit lähes samalla hartaudella kuin Finnairin on pidettävä koneensa koko huoltoväli ilmassa eikä maassa. Laiska kalusto maksaa.

Siksi VR:n on kyettävä käyttämään hyväkseen nykyinen ”momentum” eli mahdollisuus tehdä rautateistä erittäin suosittu matkustamisen muoto. Syy on se, että kaikkialla maailmassa jätetään lyhyet lennot pois liian asiakkaille liian kalliina ja lentoyhtiöille kannattamattomina.

  Silloin rautatieyhtiöiden palvelukykyä, matkustusnopeutta ja hintaa verrataan seuraavaksi omaan autoon tai muuhun autoliikenteeseen ja kaikkeen lähiliikenteeseen busseja myöten.

VR:n nykyisellä toimitusjohtajalla on oman taustansa vuoksi kaikki edellytykset onnistua tässä. VR:n on onnistuttava vain kirkastamaan itselleen aktiivisen ja miellyttävän palveluyhtiön kasvot. Sekin maksaa vähän vaivaa, mutta vaivannäkö kannattaa, koska vain sitä kautta kasvaa myyntitulo ja tulos.

Kauppalehti



[Etusivu]   [Artikkelit]   [Kuvastot]   [Linkit]

tämä kirjoitus on julkaistu  Kauppalehdessä 22.02.2010