AAMUPOSTI   21.01.2005


[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Työmatkalaiset, (pendelöijät) liittykää yhteen !


Oiko-yhdistys haluaa kaiken hyödyn oikoradasta, mutta ajaa myös päärataa käyttävien tarpeita


  KOSTI AINTILA

   Eräänä syysvihmaisena aamuna lahtelainen Kai Vehmersalo huomasi, että Lahden rautatieaseman katoksettomalla laiturilla oli muitakin nyrpeäilmeisiä ihmisiä odottelemassa junaa. Tästä syntyi ajatus perustaa työmatkalaisille oma yhdistys ajamaan joukkoliikenteen käyttäjien etuja.

  Työmatkalaisten joukko kasvaa jatkuvasti. Eikä vähiten Lahden-suunnasta kulkevien, sillä oikorata valmistuu vuonna 2006. Mutta myös päärataa työmatkoillaan käyttävät ovat tervetulleita Oiko ry:n jäseniksi.

  Päivittäin pääkaupunkiseudulle pendelöivien määrä on tällä hetkellä noin 75 000. Työn perään lähdetään kaukaakin, ja pitkät työmatkat ovat ilmiönä jatkuvasti kasvava.

   Suunnittelija Arja Salmi Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunnasta arvioi, että viiden vuoden kuluttua pendelöijiä on jo kymmenentuhatta enemmän kuin nyt. Vehmersalo on samaa mieltä.

Helsinki työntää yhä kauemmas

 - Oikoradan valmistuminen tietää sitä, että yhä useammat muuttavat pois pääkaupunkiseudulta Lahden suuntaan.

 - Pääkaupunkiseudulla asumiskustannukset ovat jo sietämättömän kalliita, joten moni harkitsee muuttoa niin ikään Hyvinkäälle päin. Toistaiseksi Lahti ympäristöineen on kuitenkin vielä selvästi edullisempi asuinpaikka kuin esimerkiksi pääkaupunkiseudun kehyskunnat.

  Oiko-yhdistyksen nimissä lahtelaisia kaavoittajia on jo varoitettu siitä, ettei kaupunkiin kaavoiteta olemattoman pieniä tontteja. Tonttien pitää Vehmersalon mukaan olla reilunkokoisia.

   Tilaa ja luontoa riittää Lahden seudulla kyllä. Tontit pitää myös hinnoitella siten, että ne pysyvät kilpailukykyisinä.

-Minulle on selitetty, että pienet tontit alentavat kunnallistekniikan rakentamisen kustannuksia. No, pistetään tontteihin vähän hintaa lisää, jos se auttaa. Toisaalta mitä isompi tontti, sitä enemmän kiinteistöveroa.



Helsingissä kulkee 3500

  Vehmersalon laskelmien mukaan noin 3500 ihmistä kulkee Lahden seudulta joka päivä töissä Helsingissä, Vantaalla tai Espoossa. Näistä viitisensataa kulkee junalla ja yli 300 bussilla. Loput käyttävät työmatkoillaankimppakyytiä.

 - Kimppakyyti tulee jo kahdella kulkijalla halvemmaksi kuin junalla tai bussilla matkustaminen. Tässä on sekä linja-autoyhtiöille että VR:lle miettimistä.

  - Oiko ry muistuttaakin kumpaakin, että lippujen hinnat tulee pitää kohtuullisina. Intercity-junien liput ovat nyt jo aivan riittävän kalliita. Pendolinot kiitävät työmatkalaisista tyhjinä Lahdesta Helsinkiin, jos VR hinnoittelee itsensä ulos.

   Vehmersalo sanoo ymmärtävänsä niitä, jotka käyttävät henkilöautoa työmatkoillaan. Se on tietenkin vaivattomin tapa päästä työpaikalle, jos se sijaitsee kovin kaukana juna-asemalta tai linja-autoasemalta. Liityntäliikennettä kehittämällä henkilöautolla kulkevien määrää voitaisiin kuitenkin vähentää.


  Vehmersalo ehdottaa myös, että työmatkaliikenteeseen kehitettäisiin yksi yhteinen lippu, jolla voisi vaivattomasti vaihtaa junasta bussiin ja bussista junaan. Tällainen älykortti säästäisi tilaa työmatkalaisen lompakossa.

  Puolitoista tuntia lisää omaa aikaa

  Lahtelaisten työmatkalaisten ilon valmistuvasta oikoradasta ymmärtää, kun selkenee, että työmatkoihin kuluva aika lyhenee oleellisesti. Vehmersalon laskelmien mukaan työmatkalaiset saavat puolitoista tuntia päivässä lisää omaa aikaa.

    Intercity-junalla matka Lahdesta Helsinkiin kestää nyt tunnin ja 21 minuuttia. Tavallinen pikajuna on muutaman minuutin hitaampi kulkuväline.

  Pendolinolla matkan pamauttaa jatkossa oikoradalla 44 minuutissa. Intercity-juna pyyhältää saman matkan 56 minuutissa.

AAMUPOSTI  21.01.2005

Pikajunia Hyvinkäälle

  Vehmersalo korostaa, että Oiko ry todellakin ajaa kaikkien pääkaupunkiseudulla töissä käyvien asiaa. Pelkkä Lahden ääni ei välttämättä kauas kuulu.

   Oiko ry ei kannata sitä, että Pendolinot pysähtyisivät Tikkurilassa. Tätä on ehdotettu siksi, että siitä olisi hyötyä Helsinki-Vantaalle meneville matkustajille. Matkalaisten rymistely matkalaukkujen kanssa pitkittäisi Vehmersalon mukaan turhaan Pendolinon matkaa.

   Sen sijaan yhdistys kantaa huolta siitä, että Hyvinkäällä pitäisi pysähtyä myös pikajunien. Tällä hetkellä noin 43 500 asukkaan kaupungin ohi pikajunat pyyhältävät ohi nostattaen vain asemalla seisoskelijoiden hatut ilmaan. Orimattilaan pitäisi saada asema, koska ohikulkuraide kaupungin kohdalle joka tapauksessa rakennetaan.

    Lisätietoja Oiko ry:stä ja jäseneksi liittymiskaavakkeen saa internetistä osoitteesta:

Oiko ry puheenjohtaja Kai "Wäiski" Vehmersalo

Pääradankin asialla. Oiko ry:n hallituksen puheenjohtaja Kai Vehmersalo käy päivittäin töissä Helsingissä junalla. Yhdistys ajaa nimestään huolimatta kaikkien joukkoliikennevälineillä pääkaupunkiseudulla työssäkäyvien asioita. Kuva: Kosti Aintila

[Etusivu]    [Artikkelit]   [Kuvastot]   [Linkit]


Voit lähettää AAMUPOSTI toimittajalle Kosti Aintilalle  sähköpostina palautetta.

Tämä sivu on julkaistu Hyvinkään-Riihimäen AAMUPOSTI  -lehdessä 21.01.2005